Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Marathontips: Hoe overleef ik lange duurlopen?

Marathontips: Hoe overleef ik lange duurlopen?

Vorige week legde ik uit hoe je zelf kon bepalen hoe je wilt gaan trainen. Neem je een trainer of kies je toch een “standaard” trainingsschema? Vandaag gaan we het hebben over hoe je lange duurlopen kan overleven. Klinkt ernstiger dan het daadwerkelijk is want je kan zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wil. Overigens zijn deze tips ook goed toe te passen voor lopers die een halve marathon gaan lopen. Vaak is die overbrugging van 10-15 km naar 21 km voor je gevoel groot. Voor de lopers die een marathon willen lopen is vooral na 21,1 km een lange tocht naar de 42,2 km!

In het begin van je schema zal je zien dat je nog niet meteen de lange afstanden hoeft te lopen. Een schema is vaak zo gemaakt dat je geleidelijk meer gaat lopen. De ene gooit er elke keer 1 km bij, de andere gebruikt netjes de 10% regel maar andere werken in fases. Bij mij was het eerste het geval. Elke week kwam er 1 km bij en na 3 weken had ik weer een rustige week waardoor ik weer iets mindere lange duurloop hoefde te doen. Het belangrijkste is dat je lichaam rustig leert om te gaan met de lange duurlopen. Je stoomt je lichaam klaar en het doel is dat je het volhoud. Je ziet regelmatig lopers die ineens lange afstanden gaan lopen. Sommige kunnen dat maar veel krijgen dan een blessure omdat je lichaam te veel belast wordt.

Je kijkt op je schema en je ziet staan: 23 km. Hoe ga je dit overleven? Uit eigen ervaring heb ik hieronder wat tips neergezet. Mocht je andere tips hebben, dan hoor ik die graag!

Samen met iemand lopen

Ik zal maar meteen bekennen: ik vond dat verschrikkelijk, de gedachte om samen te lopen. Niet omdat ik het niet gezellig vind maar mijn niveau is anders dan van iemand anders en ik wil ze niet afremmen. Ook moet ik eerlijk bekennen dat ik voordat ik ging trainen voor de marathon ook bijna niet tot nooit samen heb gelopen met iemand tijdens een training. Daar kwam verandering in toen ik begon met mijn marathontraining. Nu heb ik gelukkig heel veel lieve meiden in ons team en iedereen was wel bereid om een keer met mij te lopen als ik daar behoefte aan had. Zo liep ik 15 km met Eveline, 22 km met Patricia en  17 km met Saskia en ik moet zeggen dat ik het leuk heb gevonden! Het ging niet altijd even goed en dan baalde ik nog harder omdat ik naar mijn idee iemands tijd had ingepikt. Het is wel fijn af en toe samen te lopen, even niet op de aantal kilometers of minuten letten. Omdat je lange duurlopen langzaam moet lopen, kan je als het goed is ook praten met elkaar. Het is gewoon ook heel erg gezellig! Nu vraag je je zeker af hoe je dan 25 km gaat overleven als er niemand in jou omgeving traint voor een marathon? Vraag of iemand dan mee wilt fietsen of vraag aan iemand die bijvoorbeeld 10 km kan lopen en je bij 15 km aan te sluiten.

Marathontips: Hoe overleef ik lange duurlopen?

Series luisteren

Wellicht hebben jullie dit al een paar keer voorbij zien komen. Ik hou van lange afstanden en al helemaal als ik dan naar Friends luister. Ja, je leest het goed. Ik luister naar de serie Friends. Ik heb alle afleveringen als mp4 in mijn mp3 speler staan. Omdat ik zelf helemaal gek ben op Friends ken ik alles uit mijn hoofd. Ik kan me alles inbeelden en op een gegeven moment raak ik in een flow en merk ik niet eens meer dat ik aan het lopen ben. Ik heb zelf nooit luisterboeken geprobeerd maar dat schijnt ook goed te werken!

Plan eventueel je route en zoek nieuwe locaties

In het begin liep ik alleen maar op 1 plek. Dat was handig voor max 20 km. Ik moest dan wel het rondje 2x lopen maar dat kon wel. Op een gegeven moment gaat dat vervelen en dan wil je meer en moet je ook verder lopen. Je kan heel makkelijk via afstandmeten je route inplannen. Zo ben ik een paar keer totaal anders gaan lopen en je merkt dan ook meteen dat je meer om je heen aan het kijken bent. Je kent het vast wel, je weet in je eigen omgeving precies dat wanneer je daar heen loopt zoveel meter of kilometers is. Juist wanneer je de route niet kent is het wellicht in het begin raar maar je zal snel merken dat het ook wel fijn is. Je weet waar je beginpunt is en waar je moet eindigen, daar tussenin is puur genieten. Wat ook fijn werkt is helemaal ergens anders te gaan hardlopen. Pak de auto of trein en ga naar een gebied dat je niet kent om daar een lange duurloop te doen. Dit kan je ook combineren met wanneer je hebt afgesproken om samen met iemand te lopen.

Ook heb ik een keer de route van de halve marathon van Eindhoven andersom gelopen. Dat is dan zo raar maar ook wel grappig want je ziet dan alles ineens vanuit een andere perspectief!

Marathontips: Hoe overleef ik lange duurlopen?

Verder kan je natuurlijk muziek luisteren, bellen of juist niks doen. Lange duurlopen zijn niet eng. Maak er een sport van want het is bijzonder wat een lichaam aan kan. Ik heb een keer zonder muziek een lange duurloop gedaan en toen heb ik ontdekt dat het puur een mentale kwestie is of je het wel of niet aan kan. Je lichaam kan het aan, die loopt wel maar als je al tegen jezelf zegt dat het een lange afstand is en je kan het niet dan zal je merken dat het je kan blokkeren. Probeer daarom niet te veel erover na te denken. Probeer in je ritme te komen en vooral te genieten. Je ontdekt zoveel meer wanneer je hardloopt. Of je nu 10 km,  18 km moet lopen of 28 km, zolang jij je doel voor je ziet, ren er naar toe!

Marathontips: Hoe overleef ik lange duurlopen?

Hoe overleef jij je duurlopen? Welke tip wil jij meegeven aan alle hardlopers?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

One Comment

Geef een reactie