Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Marathontips: Na de marathon

Marathontips: Na de marathon

Vandaag de laatste marathontip. Wellicht dat ik in de toekomst nog met meer tips kom, aangezien ik zeker weten weer een marathon wil gaan lopen. *Oeps, wat zeg je nou Zélia?* Goed, laten we bij de les blijven. Vandaag ga ik het hebben over wat je wel en niet moet doen na een marathon, en wat verstandig is. Ik wil natuurlijk niet dat je een post-marathondip krijgt. 

Well, allereerst.. JIJ HEBT (als het goed is) EEN MARATHON GELOPEN! Jij hebt 42,195 km lang een mentale en fysieke strijd geleverd. Jij hebt het verdomme gewoon geflikt! Maar wat nu?

Plan de campagne: nieuwe doelen

Nieuwe doelen zorgen ervoor dat je geen marathondip krijgt! Door een nieuw doel te hebben zorg je ervoor dat je blijft lopen. Maak het wel realistisch en neem een doel dat in een paar maanden te realiseren is. Misschien wil je net als ik een snellere halve marathon lopen of misschien wil je je meer focussen op kortere afstanden. Mocht je een groter doel hebben zoals een nieuwe marathonuitdaging, kijk dan even heel goed wanneer je die wil lopen. Twee marathons in 1 jaar of binnen 6 maanden is best snel als dit je eerste marathon was. Zorg voor een realistisch doel. Ik wil in oktober een snellere halve marathon lopen. Ik wil sowieso sneller worden. En – omdat ik dat ook wist tijdens mijn training van mijn marathon – bleef ik na de marathon lopen. Je kan ook zoals Lindsey een runningstreak houden. Zij liep 50 dagen achter elkaar, elke dag. Niet altijd grote afstanden, maar afstanden van minimaal 3 km en maximaal 10 km. Dat is wel een stuk pittiger en ik raad het alleen als je een ervaren loper bent. Ook hier: doe het pas een paar weken na de marathon.

Rust Rust Rust

Uh, rust? Maar ik moet toch bezig zijn met een nieuw doel? Klopt! Maar voordat je daarmee bezig bent MOET je, ik herhaal, MOET je rusten. Je lichaam heeft onwijs veel te verduren gehad en na de marathon is de kans op een blessure vele malen groter! Ja, maar ik voel me goed, ik heb geen spierpijn! Ja, toch moet je rusten. Je voelt je misschien wel goed, maar je spieren zijn gewoon gescheurd. Echt, je wil geen blessure. En geloof, ik weet het, het is shit dat je niet mag lopen. Je zit vol adrenaline. Wanneer mag ik dan weer lopen? Je mag 1 week na de marathon wel weer lopen op een RUSTIG tempo. Echt op een slakkentempo en maximaal 5 km. Het beste is om 2 weken te wachten en daarna weer LANGZAAM op te bouwen. Ga niet als een malle weer je hardloopschoenen aantrekken en PR’s lopen. Wil je het echt goed doen, dan neem 6 tot 8 weken rust en loop minimaal. Misschien 1x per week een soort van ‘losmaakrondje’.

Plan nieuwe hardloopwedstrijden

Hardloopwedstrijden zijn voor mij altijd een stok achter de deur. Ik train er naar toe en daardoor blijf ik lopen. Nu moet ik toegeven dat de Marikenloop net iets te snel kwam na de marathon, maar ik voelde me goed genoeg EN ik had een PR dankzij Niki. Niet de beste timing, maar dit pakte gelukkig goed uit. Je kunt het beste kiezen voor een hardloopwedstrijd die ongeveer 2 maanden na je marathon plaatsvindt. Pak niet meteen een halve marathon, maar kies voor afstanden zoals 5 of 10 km.

Geniet

Geniet van je overwinning! Hang de medaille of de hardloopfoto’s ergens waar je dagelijks voorbij loopt, zodat je er continu aan herinnerd wordt. Als ik mijn medaille zie, dan zie ik kracht en wil. Ik heb het gehaald. Op dat moment wist ik het zeker: ik kan nu alles aan. Dramatisch? Zweverig? Misschien, maar zolang je erin gelooft komt het goed. Wil jij een snellere 10 km gaan lopen, dat gaat je lukken! Wil jij opnieuw een marathon gaan lopen? Ook dát gaat jou lukken. Je weet hoe het voelt, wat je misschien beter niet kan doen en wat je vooral wel moet doen. Je weet hoe de sfeer is en wat je kan verwachten. Een marathonafstand is een hele mooie afstand en ik heb er ontzettend van genoten en heel eerlijk… ik mis de lange afstanden ontzettend. Keep the eye on the price en dan over een paar maanden ga ik de halve marathon van Eindhoven rocken op mijn manier, want let maar op… ik ben dan een stuk sneller dan nu en dat dankzij mijn marathon!

Marathontips: Na de marathon

Dat was het voor nu! Mocht je nog vragen hebben over de marathon, dan kun je me mailen. Nogmaals, ik ben geen expert maar ik deel graag mijn ervaring vanuit mijn eigen perspectief! En als jij nu aan het trainen bent voor een marathon: heel veel succes en plezier! Lees eventueel mijn andere marathontips en ZET ‘M OP! Als ik het kan, dan kan jij het ook! Vertrouw in jezelf en in je kunnen! 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

Geef een reactie