Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Mijn marathontraining is nu écht begonnen!

Mijn marathontraining is nu écht begonnen!

Het is 9 januari. Voorbij is het feestseizoen. Sinterklaas, Kerst en Oud en Nieuw zijn achter de rug. Waar andere mensen januari vaak een saaie maand vinden, vind ik het juist heel leuk. Want: het trainen voor de marathon van Rotterdam is nu écht begonnen!

Natuurlijk, in december liep ik ook al flink wat kilometers. Niet alleen door de #SANTASTREAK, maar ook door mijn marathontraining. Die begon officieel op 9 december. Ruim op tijd, zodat ik er rustig in kon komen. Maar eenmaal in januari is er geen ontkomen meer aan: er moet getraind worden, en flink ook! Hoe ging dat in de eerste week van januari?

 photo IMG_5477_zpsaxkheixf.jpg

Zaterdag

Mijn eerste rondje liep ik niet op Nieuwjaarsdag. Na een maand lang elke dag hardlopen gunde ik mezelf een dagje vrij. Dat maakte ik op 2 januari ruimschoots goed: op zaterdag liep ik 20 kilometer in een (voor mij) zeer rustig tempo. De duurlopen loop ik nu nog vrij langzaam en ze zijn vooral bedoeld om kilometers ‘in de benen te krijgen’. De komende tijd wordt mijn tempo tijdens de duurlopen steeds iets hoger.

Dat is best lastig, rustig lopen. Ik loop alle duurlopen dan ook iets sneller dan mijn trainer mij aanraadt (zo’n 5’50” per km in plaats van 6’00”-6-15″). Nog steeds op een tempo waarin ik met gemak kan kletsen. Burgerlijke ongehoorzaamheid, zullen het dit maar noemen.

 photo IMG_5521_zpsiotk6xcz.jpg

Maandag

Voordat mijn trainer mijn schema opstelde, zei ik heel stoer tegen hem: ‘Maak het maar lekker pittig!’ En dat heb ik geweten. Daar waar mijn trainingen vorig jaar doordeweeks maximaal zo’n 45 tot 60 minuten in beslag namen, ben ik nu minimaal een uur van huis. Op maandag stond er een interval van 75 minuten op de planning. En intervaltrainingen – jullie lezen het vaker – daar heb ik een haat-liefde-verhouding mee. Vooraf heb ik er eigenlijk nooit zin in. Maar eenmaal bezig  geeft het vaak zóveel voldoening. Ik merk altijd dat ik veel sneller kan rennen dan ik denk. En dat voelt als een beloning. In mijn training van maandag moest ik eerst 5 x 200 meter knallen, gevolgd door 6 x 1000 meter met een pace van 4’55”. Vooraf dacht ik: 4’55”??? Hij is gek! Maar wat bleek: ik liep zelfs 4’45”! WOOHOO!

 photo IMG_5577_zpscymlrtnd.jpg

Donderdag

Mijn training van woensdag verschoof ik naar donderdagochtend. En donderdagochtend verschoof ik de training naar de middag. Ik had gewoon niet zoveel zin, en dat terwijl er een hele relaxte training op het programma stond. Namelijk een run van 75 minuten in Z1, zonder versnellingen.

En wat gebeurt er als je trainingen verschuift? Dan is het hondenweer als je de deur uitgaat. Wind, regen: het was een trieste bedoening. En toch heb ik in weken niet zo lekker gelopen als deze donderdag. De wind blies telkens uit alle goede hoeken waardoor ik steeds een zetje in mijn rug kreeg. Lucky me.

Dit weekend staat er een tempoloop en een lange duurloop op de planning. Wat zijn jullie plannen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

2 Comments

  • Aurelie

    9 januari 2016 at 17:57

    Wauw, echt super goed bezig! En jouw ‘langzame’ pace is voor mij al snel, haha. Voorlopig ben ik aan het trainen voor de Antwerp miles in april en morgen staat er dan ook een rustig rondje van 10km op de planning.

    Beantwoorden

Geef een reactie