Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Mijn ongoing streak, wat levert dit mij op?

Mijn ongoing streak, wat levert dit mij op?

Nu de teller al richting de 60 dagen hardlopen op rij gaat, vond ik het wel eens tijd om voor mijzelf na te gaan wat deze streak eigenlijk voor mij doet. Wat heb ik er aan, wat levert het mij op? Ik heb een beetje geprobeerd alles op een rijtje te zetten, zoals ik er tegenaan kijk. Dit is dan ook puur mijn eigen gevoel en ervaring.

Even terug naar vóór de streak

In de wintermaanden was ik nauwgezet aan het trainen voor de marathon van Rotterdam. Toen ik die had gelopen, was er geen “moeten” meer in mijn schema. De rest van de maand april liep ik wanneer ik wilde en hoeveel ik wilde. Uiteindelijk heb ik in april 10 keer gelopen, en in totaal 110 kilometer afgelegd (waaronder dus die 42km van de marathon). Nee, de afstanden waren niet groot en ik schoof trainingen nogal eens een dagje (of twee) voor me uit. 10 keer in een maand? dat komt ongeveer neer op 2x per week, terwijl ik normaal 3 à 4x per week train.

Let the streak begin

En toen was het 1 mei. Bij een insta-vriendinnetje zag ik een post voorbij komen met de woorden “streak” en “meichallange”. Dit leek mij wel wat, om weer structuur te krijgen. Ik besloot (in stilte) dit ook te gaan doen en elke dag opnieuw te beoordelen of ik door zou gaan. Voelt het goed? Prima, lekker doorgaan! Zo niet, dan gewoon weer tandje terug en (hopelijk) 3 à 4x per week trainen.

Het voelde goed, en het bleef goed voelen. In mei liep ik veel korte afstanden, ter voorbereiding op mijn 5 en 10 kilometer wedstrijden in juni. Op de dagen na een zware interval- of heuveltraining, liep ik een heel kort rondje, of ik schroefde het tempo flink terug, onder het motto van “actief herstel”. Ik genoot er van, en begin juni besloot ik door te gaan tot… ja, tot wanneer eigenlijk? Heel eerlijk heb ik geen einddatum meer in gedachten. Ik zie wel hoe het gaat en wanneer ik het dagelijks lopen zat ben.

Wat levert het mij op?

Ik kan, met een bepaald doel voor ogen, best heel consequent trainen. Maar geef je mij de vrijheid, om zonder schema te lopen? Dan hang ik net zo vaak gewoon voor de buis met de gedachte dat ik morgen wel kan gaan trainen. Maar ja, als ik de volgende dag weer zo denk, sla ik steeds vaker trainingen over. Zonde met alles wat ik heb opgebouwd in de afgelopen maanden natuurlijk! Wat het voor mij betekent:

  • Ik hoef niet na te denken òf ik ga trainen, alleen het moment op de dag moet ik nog bepalen
  • Elke dag mag ik genieten van de omgeving, het gezelschap of mijn muziek tijdens dat rondje “me-time”
  • Ik bouw langzaam maar zeker het maandtotaal aan kilometers weer op
  • Ik heb het idee dat ik hiermee op een voor mij gemakkelijke manier mijn conditie en trainingsniveau op z’n minst op peil houdt

Hoe benader ik de streak?

Elke dag opnieuw check ik bij mezelf, om te bepalen of ik een klein rondje, snel rondje, langzaam of ver(der) wil gaan lopen.

  • Voelt mijn lichaam goed aan? Geen spierpijn of vermoeidheid?
  • Heb ik gisteren zwaar getraind?
  • Staat er voor morgen een zware training gepland?

Heb ik wel spierpijn, wel gisteren (of morgen) een zware training, dan wordt het die dag een kort, langzaam rondje. En zo blijf ik elke dag opnieuw voor mijzelf bepalen wat ik die dag naar mijn gevoel het beste kan doen.
Ja, ik doe heel veel op gevoel. In de 5,5 jaar dat ik nu hardloop, heb ik mijn lijf best goed leren kennen. Echte blessures heb ik eigenlijk niet gehad (afkloppen!). Ook heb ik al 3x meegedaan met de Santastreak, om in de maand december elke dag te gaan hardlopen. De tweede keer dat ik daaraan meedeed, liep ik uiteindelijk 77 dagen achter elkaar. Begin februari 2017 staakte ik de streak, omdat ik voelde dat ik erg vermoeid was van de 25km-wedstrijd een paar dagen eerder. Ook wilde ik mij volledig focussen op de marathon van Rotterdam, waarvoor de echt lange duurlopen er aan zaten te komen.

Voordelen van deze streak voor mij

Ik zie voor mijzelf best wel wat voordelen die deze streak heeft.

  • Ik ga gewoon elke dag hardlopen, hoewel ik soms wat moeite heb met de juiste tijdsplanning: een rondje om 23:00u na een feestje is niet aan te raden 😉
  • Naar mijn gevoel helpt het mij om sterker te worden (vooral mentaal)
  • Mijn conditie blijft verbeteren
  • Het geeft structuur waar ik mij aan kan vasthouden
  • Voor mij heeft het geholpen om de dag na een wedstrijd toch een kort, langzaam rondje te gaan lopen. Ik heb het idee dat ik zo sneller van de spierpijn af was.

Maar natuurlijk zijn er ook nadelen.

  • wat dacht je van die berg was?
  • je “moet” elke dag hardlopen, dan maar zin maken!
  • Hoe verzin ik in vredesnaam na 58 keer nog een originele foto?
  • Je moet er elke dag even tijd voor inplannen/vrijmaken.
  • had ik al gezegd dat je enorm veel was ervan hebt?
  • Wat te denken als het straks weer vroeger donker wordt? Nu loop ik gerust nog om 21:30-22:00. Heerlijk zo rond zonsondergang! Maar als die al om zeven uur is? Dat is voor mij te snel na het eten.

Hoe nu verder?

Waar en wanneer deze streak voor mij zal eindigen heb ik dus geen idee van. Heel stiekem heb ik nu mijn blik gericht op het getal 100. Maar dat is nog ver weg, dat zal dan ergens in augustus pas zijn! We zullen zien… In mijn Garmin-app zie je de afgelopen 2x 4 weken keurig op een rijtje, en is ook te zien dat ik de laatste weken het volume weer iets ben gaan opbouwen. Ik schat in, dat ik deze maand (nog 3 dagen te gaan) op ongeveer 150 kilometer zal eindigen. Voor mij is dat een prima kilometeraantal. Maar dat is heel persoonlijk! Voor de een zal het doel zijn om 50-60 kilometer per maand te lopen, voor een ander zal dat een weekdoel zijn.

Raad ik het jullie aan?

Nee, ik raad dit niemand aan. Daarmee bedoel ik niet, dat je het beter niet kunt doen. Je zult echter helemaal zelf die keuze moeten maken. Niemand anders dan jijzelf kunt bepalen hoe je lichaam aanvoelt, hoe gemotiveerd je bent om elke dag te gaan hardlopen en hoe flexibel je met je schema weet om te gaan. En heel eerlijk? Het is ook wel heel prettig om al een basis volume te hebben. Loop je nu 3x per week ongeveer 5 kilometer? Dan ben je hartstikke goed bezig natuurlijk! Maar een streak is dan misschien niet handig. Stel dat je elke dag 2 kilometer loopt, zit je al op 14. Je lichaam, en vooral je spieren, pezen en gewrichten, zullen er echt aan moeten wennen.

Doe (of deed) jij ook een running streak? Wat zijn jouw ervaringen hiermee?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

6 Comments

Geef een reactie