Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Na een blessure weer beginnen met hardlopen

Je bent heerlijk aan het lopen en misschien wel aan het trainen voor een mooie wedstrijd. En dan ineens heb je ergens een blessure. Niet een blessure die met een week rust over is, maar eentje waar je maanden aan moet werken om te herstellen. Je gaat naar de dokter, naar de fysiotherapeut, naar de sportschool en hoopt dat over een aantal maanden je conditie niet te erg verslechterd is.

Tegen de tijd dat je weer mag of kan lopen, loop je een keertje 5k. Dat ging prima, dus de week erna probeer je 10k. Dat was wel wat zwaar, dus daar pak je het trainen weer op. Zo, nu kun je misschien over twee maanden alsnog wel mee doen met die halve marathon die je in je hoofd had. Maar nee. Tegen de tijd dat die wedstrijd om de hoek komt kijken, zit jij weer op de bank met die blessure.

Verder gaan waar je gebleven bent
Als je een aantal maanden niet of nauwelijks hebt gelopen, kun je niet ineens verder gaan waar je gebleven bent. Je lichaam is er niet meer aan gewend. De plek waar je je blessure had ook niet. Je hebt misschien gewerkt aan het versterken van die plek, maar dat betekent niet dat je gelijk drie keer in de week op een redelijk tempo 5k tot 10k of meer kan gaan lopen. Dan loop je alleen maar kans om je blessure weer op te lopen of een andere blessure te krijgen.

Kijk. Wanneer jij een marathon kan lopen en een paar maanden niet loopt, dan hoef je waarschijnlijk niet gelijk bij nul te beginnen. Maar als je 10k net red en dan twee maanden helemaal niet hardloopt, dan kun je niet verder bij de 10k. Dan is waarschijnlijk 5k nog erg zwaar voor je blessureplek.

Onze tip? Rustig opbouwen. Je kunt beter de wedstrijd laten schieten of opschuiven als dat betekent dat je gezond blijft.

beginnen na blessure

Mijn ervaring
Zo heb ik bijna drie maanden niet gelopen. Ik heb maanden met een overbelaste knie gelopen voordat ik naar de fysiotherapie ging, omdat ik zo graag de Damloop wilde lopen. Eenmaal bij de fysiotherapeut heb ik nog een paar weken gelopen, maar op een gegeven moment werd ik bang om überhaupt de stoep af te stappen, bang dat ik dan weer die pijnlijke steken kreeg in mijn knie.

Samen met de fysiotherapeut deed ik training om de spieren in mijn benen en core te versterken en om aan mijn balans te werken. Dit samen zou ervoor moeten zorgen dat ik weer kan gaan hardlopen en trainen naar die halve marathon die ik zo graag wil lopen. Oorspronkelijk wilde ik die halve marathon in maart 2015 gaan lopen, maar omdat ik niet weer met die knie wil zitten, heb ik dit voorlopig verplaatst naar 2016.

En nee. Hoewel ik 16k kon lopen voordat ik stopte, ga ik daar niet verder. Ook niet bij 10k. Of 5k. Want bij al die afstanden kreeg ik last van mijn knie. Ik begin zelf helemaal opnieuw met Evy. De eerste les liep ik 2,5k, de tweede les 2,7k. Over een aantal weken hoop ik met gemak de 5k te kunnen lopen en mee te doen met een wedstrijd. En dan ga ik net als vorig jaar opbouwen. 10k, Damloop en vanaf daar door naar de halve.

Weer beginnen?
Ga dus niet verder waar je was gebleven. Een paar tips:

  • Luister naar je lichaam. Pijn is pijn, blijf er niet mee doorlopen.
  • Stop niet gelijk bij de fysiotherapeut, als je daarheen ging. Hij of zij kan je helpen als het niet helemaal lukt.
  • Vraag advies. Andere mensen kennen weliswaar JOUW lichaam niet, maar ze weten misschien wel meer over herstellen na een blessure. Win informatie in bij je fysiotherapeut (die jouw lichaam dus wel kent), bij mede-lopers, bij je huisarts voordat je weer begint.
  • Beginnen bij de 5k? Super! Maar als je merkt dat het toch te zwaar is, is er geen schande in het terugschroeven van je afstand.

En kijk je er tegen op om weer helemaal opnieuw te starten? Bekijk het van de positieve kant: je verbeteringen zijn makkelijker te zien, het trainen neemt minder tijd in beslag en er is ook vast verschil tussen te merken tussen nu opnieuw te beginnen en toen je voor het eerst begon.

Veel succes!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

Geef een reactie