Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Niet alles wat kan dat moet!

Trainen is goed voor de gezondheid, zolang je het maar op de juiste manier doet. En dan niet alleen met hardlopen, maar ook met krachttraining of andere takken van sport. Rust is hierin een ongekend belangrijk aspect en dat heb ik in mijn weg richting de marathon van Rotterdam meerdere malen mogen ervaren. Eén keer heeft de onrust, of wel; het niet rusten, mij bijna de kop gekost en niet veel later liep ik weer tegen de lamp omdat het mij allemaal teveel werd. Sport ik dan teveel? Nee, maar dan de vraag: “Wat doe je naast je trainingen?” En toen ging het mis…

Omdat ik jullie deze problemen graag wil besparen ben ik op zoek gegaan naar verschillende manieren van rust. Lichamelijk maar ook mentaal. Jullie weten dat je zeven dagen per week trainen niet eeuwig vol kan houden, maar drie keer trainen en continu opgejaagd & druk voelen is net zo funest. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen: de manier waarop je leeft, denkt en voelt heeft een enorme invloed op je sportprestaties. Herken jij jezelf hierin? Ik ga je een end op weg helpen met de volgende tips:

Natuur

Simpeler kan haast niet. Trek je schoenen aan en maak een wandeling door de natuur. Laat je muziek thuis, laat je mobiel thuis en ga alleen of met je partner / vriend / zus / broer / oma lekker de natuur in. Maak een wandeling over het strand, door het bos of zoek een mooie plas op waar je om heen kan lopen. Neem desnoods je fototoestel mee of pen & papier (voor inspiratie of het noteren van je gedachten), maar geniet vooral van het weer en de stilte. Even los van alle drukte, even helemaal niks.

Timemanagement

Heb je geen overzicht meer in wat je nog moet doen? Zie je door de bomen het bos niet meer? Geheid dat dit onrust of zelfs stress met zich mee brengt. De maatschappij bestaat uit heel veel doen in zo’n kort mogelijke tijd voor zo min mogelijk geld. Conclusie? Er komt heel veel op je bordje terecht! Werk je? Heb je een man / vrouw waar je graag wat mee wilt gaan doen? Toevallig ook nog kinderen die de aandacht verdienen? En vergeet je je vrienden niet waar je een weekendje mee weg wilt, een dagje mee wilt gaan shoppen of een avondje mee de kroeg in wilt? En daarnaast wil je ook nog een gezond en sportief leven leiden om uiteindelijk ook nog even een moment voor jezelf te nemen.

Eerlijk? Ik vind oprecht dat de maatschappij erg veel van de mens vraagt. Natuurlijk is het niet te vergelijken met vroeger en wordt er veel uit handen genomen door computers, maar het mag van mij wel een tandje minder. Dus, ze hebben het volgende erop bedacht: een cursus Timemanagement.

Ze vragen heel veel geld voor zo’n cursus, maar waar het uiteindelijk op neer komt is het plannen van je dag / week / maand en jaar. En misschien wel een planning van 5 of 10 jaar! Het is ideaal. Je hebt overzicht in wat je vandaag gaat doen, wat je in de week gedaan wilt hebben, wat je met de maand wilt bereiken en waar je aan het einde van het jaar wilt staan. Hoe ga je het aanpakken, welke middelen heb je er voor nodig en wie gaat jou daar bij helpen of doe je het alleen?

Maak eens voor jezelf een begin en start met een To-Do lijstje voor een dag en een weekoverzicht. Pak je agenda erbij en schrijf alles erin wat je al weet, echt alles. Verjaardagen, vergaderingen, afspraken met de tandarts etc. En van daaruit maak je het steeds bondiger tot je bij de week komt en maak iedere avond een to-do list voor de volgende dag. Wat je er uiteindelijk mee bereikt? Meer overzicht en dus minder stress! Winning!

Meditatie

Eerlijk moet ik je vertellen dat ik mij nog nooit verdiept hebt in meditatie, de muziek daar en tegen staat vaak zat te draaien op Spotify. Het enige wat ik hieruit wil meegeven aan jullie is dat je soms moet stoppen met alles tegelijk willen doen. Stop met waar je mee bezig bent. Laat alles uit je handen vallen en ga even liggen op bed, zitten op de bank binnen of buiten en denk nergens aan. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar wat eventueel kan helpen is om je te focussen op je ademhaling of hetgeen wat je hoort als je bijvoorbeeld buiten bent. In het begin zal dit lastig zijn, maar je zult zien dat je er steeds beter in wordt en je rust (in je hoofd) steeds makkelijker kan vinden.

Muziek

Sinds dat internet bestaat hebben wij de mogelijkheid om op een vrij makkelijke manier aan muziek te komen die er voor ons toe doen. Tegenwoordig wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van Spotify en SoundCloud. Op beide kanalen kan je opzoek gaan naar je favoriete muziek zonder enorm veel moeite te doen of bakken met geld te betalen. Nu kan ik natuurlijk niet bepalen wat voor jou de juiste muziek is waar je rustig van wordt, maar persoonlijk kan ik bijvoorbeeld goed relaxen op een mooi stuk pianospel of akoestische muziek. Het liefst op de bank, met mijn ogen dicht!

Maar, om even het andere uiterste te pakken, voor anderen kan bijvoorbeeld een avond happy hardcore (of andere ‘dans’-muziek) als ontspanning worden ervaren. Even alle zorgen los laten van de dag / week / maand / jaar en het van je af dansen! Tegenwoordig zijn er steeds meer festivals te vinden rondom de zomermaanden; Pinkpop, Concert at Sea, Defqon.1, Solar Weekend en ga nog maar even door. Als je via Google opzoek gaat naar festivals voor bv. 2016 dan krijg je een heel overzicht! Hou er dan wel rekening mee dat je lichamelijk wat meer inspanning levert.

Actieve rust

Even een lichamelijk aspect na al die mentale tips. Als hardloper kan het nog wel eens gebeuren dat je vast komt te zitten, het is namelijk een eentonige beweging en als je dit veelvuldig doet reageert je lichaam hier natuurlijk op. Een crosstraining is een ideale oplossing om je lichaam even tot rust te laten komen. Ga naar het zwembad en zwem rustig wat banen heen en weer, je doorbloeding in de spieren wordt vergroot maar door het water (gewichtloos) is je belasting veel lager als op de kant. Of pak de fiets en ga rustig (!) een rondje fietsen, je lichaam maakt hierdoor ook weer een andere beweging wat opnieuw een positief effect heeft op je spieren.

Kijk voor een lesje yoga. Tijdens yoga ben je zowel bezig met je geest als met je lichaam! Het is een goede combinatie met het hardlopen.

Probeer ook eens wat mobiliteitsoefeningen op een matje. Het helpt allemaal in het proces van herstel en toch ben je bezig. Ideaal voor bezige bijtjes die niet stil kunnen zitten!

Voeding

Het zal je niks verbazen, maar voeding heeft ook enorme invloed op je gemoedstoestand en de rust in je lichaam. Cafeïne bijvoorbeeld. Het is een pepmiddel wat wettelijk is toegestaan, maar onderschat de kracht hiervan niet. Koffie is fijn bij het opstaan, het geeft je direct energie om de dag eens goed te beginnen of om nog even de laatste dingen af te maken voordat je vanuit je werk naar huis gaat. Maar wat nou als je teveel hiervan drinkt? Je ligt in bed en staart naar het plafond: Shit, misschien toch wat minder koffie de volgende keer! Gelukkig is het niet schadelijk als dit eens in de zoveel tijd gebeurd, maar het heeft wel een negatief effect als je iedere nacht eerst 2 – 3 uur naar het plafond ligt te staren. Drink eens wat meer water overdag en laat de cola, koffie en de energiedrankjes staan. Je zult zien dat je over het algemeen meer rust zult ervaren! Ben je al verslaafd aan de cafeïne? Met twee weken water drinken ben je helemaal van je verslaving af, dat is niet zo heel lang toch? 😉

En eet niet teveel suikers (koolhydraten), zeker niet in je vlak voordat je gaat slapen. Kies voor een handje aardbeien, pruimen of perziken, eventueel door een klein bakje kwark. Dan zijn zowel de eiwitten binnen voor het herstel van je spieren als een lekkere snack voor bij de televisie / na het sporten. Twee vliegen in één klap.

Zes simpele tips die er voor kunnen zorgen dat je wat meer rust tussen je trainingen krijgt. Alleen wil ik je wel meegeven dat je alles duidelijk kan managen door een juiste timemanagement, maar als je tussen al die overzichtelijke afspraken geen moment voor jezelf kiest redt je het uiteindelijk nog niet. Balance is the Key, remember! 😉

Wat doe jij om even tot rust te komen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

Geef een reactie