Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Ontlading in een volle sportzaal, zo rol ik!

Ontlading in een volle sportzaal, zo rol ik!

Een top week met de laatste & langste duurloop en ontlading van alle spanning en stress van afgelopen week / weken. Samen met 10 andere loopmaatjes heb ik mijn laatste duurloop gelopen: Road trough Rotterdam. Georganiseerd vanuit het Facebook account van de Rotterdam marathon. Een piramide training tegen de wind in en een heftige training bij de fysio. Ook ben ik bij mijn collega op bezoek geweest voor extra ontspanning. Al met al een hele leuke week! Lezen jullie mee?

Zondag 20 maart 2016

Vandaag liep ik mijn laatste en langste duurloop door de mooiste stad van Nederland: Rotterdam. Het was afzien en tegelijkertijd heb ik volop kunnen genieten! Mijn duurlopen pak ik op lange stukken zonder enige obstakels. Geheel ontkomen doe je er natuurlijk niet aan, maar probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden omdat de afstand zelf vaak al een obstakel is. Vandaag was het andere koek, ik liep namelijk niet alleen maar met 10 anderen in (ongeveer) hetzelfde duurlooptempo én nu kwamen er wel obstakels bij kijken. Achteraf gezien de moeite waard, maar ik heb wel even gemopperd onderweg.

Sinds vorig jaar join ik de Facebook groep van de Rotterdam marathon en van daaruit had Marco een evenement georganiseerd voor de laatste lange duurloop: ‘Road trough Rotterdam’. Je kon je aanmelden voor één van de vier groepen (8.5 – 9.5 – 10.5 – 11.5 km/h). De planning vooraf was om mijn langste duurloop met mijn zus (op de fiets) te doen, net als vorig jaar, maar ze heeft haar enkel op drie plekken gebroken dus erg ver komen we dan niet. Dit was een mooi alternatief.

Rond half 10 verzamelden wij ons in het topsportcentrum van Rotterdam, naast het stadion van Feyenoord en van daaruit vertrokken we langs alle hotspots van Rotterdam. Langs de havens, waar op het eindpunt een groepsfoto werd gemaakt, door de Maastunnel, langs de Euromast, door de stad richting het CS, over de Coolsingel, door de koopgoot, Meent op langs de Markthal, door naar de Oude Haven, over en onder de Erasmusbrug richting Hotel New York om vervolgens door te gaan naar SS Cruiseschip, terug langs Hotel New York en toen voor de Erasmusbrug weer afgeslagen richting het Feyenoord stadion. Er waren onderweg drankposten geregeld en foto momenten en na afloop lag ik op de bank in het EHBO hok… Voor een massage!

Eerlijk is eerlijk. Dit heeft Marco op en top geregeld! In de groepen waren er twee pacers, één liep voorop en de ander die veegde het bij elkaar. Er ging een fietser mee die voorzien was van  fietstassen en eventueel extra water. Onderweg AA’tjes en water en op punt 15 een heerlijke mars. Ontvangst in het topsportcentrum was goed geregeld, we hadden een lounge waar onze spullen (onder toezicht) achter konden blijven en na afloop de massage. Als ik weer besluit Rotterdam te lopen, dan loop ik zeker weten weer mee met de Road trough Rotterdam. Het enige wat miste was een douche, maar daar ben ik thuis fijn onder gestapt…

Dinsdag 22 maart 2016

Vandaag lag ik aan het eind van mijn werkdag in een bad van 34 graden. Eerst 2 uur voor het geven van lessen, daarna nog 1.5 uur om zelf twee lessen te volgen.
Op dinsdagavond hebben ze in het zwembad een wellness avond met zwangerschapswellness, Ai Chi & Wellness – zwemmen. Met het oog op Rotterdam is deze avond een mooie uitkomst. De taperweken zorgen er natuurlijk voor dat ik fris & uitgerust aan de start kom en deze lessen helpen hier extra bij. Ik kon eindelijk ontspannen!

Hebben jullie dat ook dat je tijdens het sporten jezelf volledig kunt focussen op wat je doet en even kunt afschermen van de omgeving?

Deze lessen wil ik sowieso komende weken tot aan Rotterdam blijven volgen. Het zijn ademhalingsoefeningen, bewegingen in het water (Ai Chi) wat er voor zorgt dat je ontspant en los komt en een moment van ‘even helemaal niks’. In een bad van 34 graden, met heerlijke sfeerverlichting en rustige muziek op de achtergrond. Ik prijs mijzelf rijk dat ik hier gebruik van kan maken op dit moment. Misschien hou ik het wel vol en wil ik dit iedere dinsdag mee pakken.

Woensdag 23 maart 2016

Mijn benen voelde uitgerust na de Ai Chi van gisteravond, maar het was helaas maar schijn. De 30 kilometer van zondag heeft er nog aardig ingehakt en dat merkte ik in de eerste kilometer. Een rustige piramide training met 2 km inlopen en daarna iedere kilometer een zone hoger en weer lager, met een kilometer uitlopen. Ik blijf mij keer op keer verbazen dat er bijna 1.5 minuut verschil zit tussen zone 1 en zone 2. In zone 1 tikte ik net niet de 8 min/km aan en in zone 2 zat ik gemiddeld op 6’30”.

Zo poste ik het ook op Twitter en er kwam meteen reactie: “Zijn je zones wel goed?” Iets meer als een half jaar geleden heb ik een inspanningstest laten doen bij de afdeling Sportgeneeskunde in het MCH. Uiteraard blijven de zones niet voor altijd hetzelfde, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit met 8 maanden ineens veranderd is. Dus mijn antwoord: Yes, mijn zones zijn prima berekend.

Ik loop niet altijd meer met hartslagmeter om, puur omdat het mij soms ook gek maakt. Net zoals afgelopen weken, mijn hartslag was een stuk hoger en heb dus op gevoel gelopen. Nu merkte ik aan het tempo i.c.m. mijn hartslag dat er weinig tot geen vormen meer van overbelasting in het lichaam zit. Wel leuk trouwens dat je ongeveer weet wat je HF is bij welk tempo, of andersom. Welk tempo ik kan lopen bij welke zone.

Maar goed, geen hele fijne training gehad. Op naar vrijdag…

Vrijdag 25 maart 2016

Training bij de fysiotherapeut. Zo goed dat het afgelopen week ging, zo rot ging het nu. Iedere oefening moest aangepast worden, makkelijker, of lukte niet om het naar mijn zin uit te voeren. Mijn broek zat niet lekker, ik vond mijn shirt te strak zitten en het niet lukken van de oefeningen frustreerde enorm. Buiten het feit dat de blessure onzekerheid en spanning heeft meegebracht, had ik ook een slechte week op het werk. Ben er goed door heen gekomen gelukkig, maar het zat toch dwars.

Na de derde of vierde oefening zat ik even rustig op de houten box, ik kreeg tranen in mijn ogen maar hield mij groot. Rustig blijven adem halen, focussen op wat anders. “Straks lukt het vast beter Maaik, kop op!” M’n fysio kwam naast mij zitten en ik denk dat het niet eens uitmaakte wat hij zei, maar na de vraag of ik nog energie over had voor nog een oefening vloeide de tranen over mijn wangen. Alle spanning en stress kwam er uit, de frustratie van m’n blessure en de pittige week op het werk. Midden in de oefen zaal, ergens schaamde ik mij rot maar een fijne de fysio reageerde begripvol en dat stelde mij wel gerust. Rustig op de crosstrainer mijn oefeningen afgesloten en op naar huis! Het lucht ergens wel op..

’s Avonds stond er nog een rustige training op het programma, maar ik deed er verstandiger aan om rustig op de bank te blijven zitten. Er wordt van het weekend genoeg kilometers gemaakt!

 

Normaal gesproken heb ik een sportvrije dag op zaterdag, maar vandaag sta ik met de meiden en heer van Just Keep Running in Rotterdam voor een meeting, een stukje lopen en een hoop gezelligheid. Volgende week lezen jullie er natuurlijk uitgebreid over! Kan je niet wachten? Kijk dan op het Instagram account van Just Keep Running of op Facebook! Dan kunnen jullie al genieten van alle foto’s! 

Tot volgende week toppers!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

Geef een reactie