Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zeel: Ik verlang terug naar 2015/2016

Project Snelle Zeel: Ik verlang terug naar 2015/2016

Vandaag gaan we het eens hebben over mijn schema, wat ik nu toch weer gedaan heb en over mijn fitheid in 2015-2016. Ik durf wel te roepen dat eind 2015 – begin 2016 mijn beste en meest fitte jaar was. Het trainen is opgepakt, ik heb eindelijk mijn ritme gevonden en mijn motivatie is sinds Rotterdam marathon helemaal terug. Wat kan een hardloopwedstrijd als supporter veel met je doen. Lees verder zou ik zeggen! 

Terug naar 2015/2016

Voordat ik naar de toekomst kijk wil ik even terugblikken naar 2015 en 2016. In 2015 liep ik mijn allereerste marathon. Niet snel maar ik liep hem uit. Na de marathon had ik in een doel; in 2016 opnieuw de marathon van Parijs lopen maar dan sneller. Ik ging trainen en in augustus 2015 vertelde ik jullie dit persoonlijk stukje over mijn eetverslaving. Misschien vraag je je af hoe dat nu gaat? Ik kan je met eerlijkheid zeggen: kut. Ja, ik ben eerlijk hierin. Ik vertelde jullie in mijn vorige blog dat het met mij beter gaat en dat is zeker ook zo. De afgelopen tijd gaat het daarom ook beter met eten. Maar tijdens mijn -ik zit niet lekker in mijn vel en ik weet het allemaal even niet meer- moment heb ik mezelf weer laten gaan. En dat zit nog niet lekker..

In 2015 ging er bij mij een knop om en ik ging ervoor. Dat zorgde ervoor dat ik eind 2015 een PR liep op de 10 km en een PR op de halve marathon in Amsterdam. Ik stond fitter en afgevallen aan de start van de marathon van Parijs in 2016. Ik weet nog dat mijn man volste vertrouwen had en zag ook tijdens de eerste 7-8 km van de marathon dat mijn doel misschien zelfs wel haalbaar was. Maar ja, helaas. Blaasontsteking.

2015

2016

Daar wil ik het niet meer over hebben, dat is verleden tijd maar waar ik wel naar kijk is hoe ik getraind heb en wat ik gedaan heb. Hoe is het mij gelukt om na de marathon PR’s na PR’s te lopen en af te zijn gevallen. Gelukkig heb ik al één hulpmiddel.

Anders trainen met dit schema

Deze week kreeg ik weer een schema voor de komende 3 weken. De eerste 3 weken zijn (door mijn eigen schuld) niet gegaan zoals ik wilde. Ik moet leren te plannen. Al jaren maar goed. Maar ik zag mijn schema en ik was even stil. Ik ben gewend om 1x interval te lopen, 1x een duurloop(je) en 1x een lange duurloop. Mijn schema bestaat uit: interval, interval, zo nu en dan een duurloopje en oh ja, interval! En daarin verschillende intervals ook. Daarnaast loop ik niet altijd op hartslag maar ook op cadans (je looppasfrequentie) en voornamelijk op afstand ipv tijd. Ik moet 160 halen bij cadans. HAHA. Oké, is goed.

Maandag liep ik 1 km in en daarna mocht ik 8x 100 meter sprinten en had ik elke keer 400 meter om op adem te komen. Dinsdag was dus een cadans training. En nu ga ik niet altijd te veel in op trainingen maar deze mag in de boeken als -meest opgefokte run-. De eerste km mocht ik rustig inlopen. De tweede km was dus de bedoeling dat ik op cadans moest letten. Hoe hoger je cadans hoe sneller je gaat maar ook hoe minder je dus met je voet op de grond komt. Je maakt dus kleinere passen. Ik dacht dus dat je moest gaan sprinten om een hoge cadans te halen. In feite moet je wel sneller lopen maar het gaat hierin om de looptechniek. Kleinere pasjes, tikjes ipv “ik veeg de grond schoon met mijn zool”. Iets meer zwaaien met de armen (niet ala Phoebe van Friends hoor!).

Goed, kilometer twee. Ik ging sprinten. Als een gek. 5:34 min/km op mijn horloge. Ik kreeg bijna een hartstilstand met de gedachten. Maar ik bleef rennen en eigenlijk was ik al helemaal opgeblazen terwijl ik nog 3,5 km moest! Ik stopte en mijn hartslag sprong zo wat uit mijn keel. IK KAN DIT NIET. Doorlopen was de enige oplossing en opeens merkte ik iets. Ik hoef niet te sprinten. Goed op letten hoe ik loop en zo haal ik het ook! Ik had mezelf zo opgeblazen dat ik meer op een geplette tomaat leek met rode en witte vlekken dan een normaal hardloop persoon. Ik maakte mijn training af en mijn gemiddelde cadans scheelde 2 puntjes op wat ik moest halen. Tevreden!

Ik keek terug naar mijn PR op de 10 km en de halve marathon en verrek, daar had ik idd een cadans van 160. Ik had bij Vredesloop zelfs 164! Dit geeft me echt een boost. Ik kan dit wel! Ik moet en zal dit voor elkaar krijgen.

10 km Vredesloop 2015

Halve marathon in Amsterdam 2015

Maar dat is niet alles. In mijn schema kreeg ik ook de opdracht om een lekker te gaan inlopen. Een kilometertje, oh en wacht. Doe ook maar even sprinten tussendoor en 10x squatten na elke sprint. Ik moest lachen en het enige wat ik kon bedenken was: ik heb een goede keus gemaakt! Ik heb nu een hardloopcoach  en die maakt fijne en passende schema’s voor mij. Want stiekem vind ik al dat intervallen wel erg leuk. En squatten en trappenlopen tijdens een training? Kom maar op.

Oh ja, en dit deed ik even tussen door

Op 12 april om precies 12:12 ging de inschrijving van Parijs open. Ik hoef jullie niet uit te leggen dat het mijn droom is om opnieuw de marathon van Parijs te gaan lopen. Aangezien ik in 2017 zwanger was, 2018 een beetje gekke werk zou zijn, was mijn focus op 2019. Ik wil dit zo graag maar een klein stemmetje in mijn hoofd riep nee. ‘Je kan dit niet’, ‘je bent langzaam’, ‘je bent te dik’, enz. Maar dat stemmetje heb ik maar heel snel weggeduwd. Ik appte mijn man met alleen de worden: ja of nee. Hij wist genoeg en ik kreeg als antwoord: JA. Een paar minuten later zat ik in de auto te huilen. Fuck, ik ga het weer doen. En mark my words, deze keer ga ik het echt domineren!

14 april 2018, gisteren, nog precies 365 dagen tot de marathon en vanaf die datum ben ik ook echt begonnen. De focus ligt nu op sneller lopen, de halve marathon van…. AMSTERDAM te lopen. Yes! Niet Eindhoven omdat ik dan op vakantie ben maar ik kom een dag voor de halve marathon terug en mijn naam is gekke Zeel. Ik ga een dag na mijn vakantie de halve marathon lopen van Amsterdam. Ik wil en ga het komende jaar hier alles over delen. Eerst elke twee weken en daarna elke week hier op de site. Omdat ik het zelf ook wil “documenteren” heb ik een aparte instagram account aangemaakt. Mijn persoonlijke is prive omdat ik foto’s deel van mijn kleine maar deze insta is echt puur voor hardlopen + mijn strijd tegen het emo eten en kilo’s! Dus, als je me wil volgen: Zelia dominer les 42 km.

A bientôt

Zélia

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

Geef een reactie