Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zeel: Op gevoel lopen, 10 km en nog 15 weken

Project Snelle Zeel: Op gevoel lopen, 10 km en nog 15 weken

Deze week stond voor mij in teken om goed voor mezelf te zorgen. Dat deed ik en eindelijk liep ik gisteren weer. Maar vorige week zondag liep ook al met een bijzonder manier van trainen en gisteren had ik een training met zonder opdracht. Dat staat er echt! Lees mee!

Waarom ik effe niet meer wilde lopen deze week

Laten we eerst even kijken waarom ik deze week niet zo de behoefte had om te lopen. Terwijl ik wel over een paar maanden de halve van Amsterdam ga lopen en dan heb ik het nog niet over de marathon. Dinsdag sloot ik mijn eerste fase van mijn opleiding af. Ik werkte maandag heel de dag door aan het mijn presentatie en dinsdag moest ik dus presenteren. Dit is mijn werk en dat wil ik 100% goed doen waardoor er wat stress bij kwam. Ik haalde met een zeer goed en ik was heel tevreden. Maar de volgende dag voelde het alsof ik in een zwart gat was beland. Iedereen die een onderneming heeft kent dat gevoel misschien wel. Je weet even niet meer waar je staat, waarvoor je staat. Je blokkeert even. De kunst is om dan heel snel weer terug te gaan naar je roots, naar waarom je die diensten of producten levert. Maar ik bleef die week een beetje hangen. Ik had even tijd nodig om weer zin te hebben om door te gaan.

Normaal werkt hardlopen voor mij dan heel goed. Hoofd legen, relax trainen en nergens aan denken. Helaas werkte het deze week averechts waardoor ik 2x heb geprobeerd om te gaan hardlopen maar na 500 meter weer ben terug gekeerd. Dit werd hem niet. Ik had die week echt even de tijd nodig om mezelf op te laden. Ik kwam deze quote tegen:

Self care is how you take your power back

Niks meer aan toe te voegen. Even standje rust en dan zou ik vanzelf weer gaan. En dat deed ik! Zaterdagavond dacht: ik ga zondagochtend hardlopen. Ik heb er zin in! Overigens is het weer goed in mijn hoofd betreft mijn onderneming. Door veel te praten met mijn man, online wat dingen opgezocht zit ik weer helemaal in mijn flow en ben ik weer heerlijk aan het werk. Dus als iemand nog een interieuradvies nodig heeft of ontwerper.. ;).

Tempo gevoel creëren in een training

Dat was de opdracht van vorige week zondag. 1 km inlopen, 1 km in 7’00 met horloge om vervolgens 1 km zonder horloge te lopen in 7’00. Dan op adem komen 300 meter. Vervolgens hetzelfde doen maar dan in 6’45 min/km. En ik vond dat wel spannend want haal ik die tempo’s uberhaupt wel? Met of zonder horloge. Het inlopen, dat ging goed maar na 1 km moest ik tempo verhogen. Ik merkte dat ik nog niet helemaal in erin zat maar toen ik het eenmaal had begon ik te proberen te voelen hoe 7’00 min/km nu echt voelt. Ik had nu mijn horloge om te checken maar hoe voelt het zonder horloge? Toen eenmaal de piep ging, pakte ik mijn horloge van mijn pols en probeerde ik dezelfde ritme door te lopen. Ik moet toegeven dat ik wel heel nieuwsgierig was of ik op de juiste snelheid was maar ik hield hem netjes in mijn hand. Na die km piepte hij weer en ik probeerde snel te kijken wat tempo was maar helaas haha!

Ik mocht even 300 meter op adem komen dan zou ik voor ronde 2 gaan maar dan 6’45 min/km. Als ik dat maar haal! Maar ook dat ging goed. Ik merkte wel dat het warm was en ik had het op een gegeven moment ook wel gehad maar ik wilde het doorzetten en afmaken. Weer na 1 km piepte mijn horloge en toen deed ik hem om bij mijn hemd en ik kon zo op geen enkele manier op het schermpje kijken. Ik rende maar hier mislukte mijn flow. Ik wist niet zo goed wat ik nu liep, of ik uberhaupt nog onder 7 min zat. Ik bleef maar rennen en mezelf afrennen. Althans, dat gevoel had ik want na weer die km was het klaar. Ik keek naar mijn statistieken en ik had toch best wel goed gedaan zeg! Oké, ik baalde wel dat het stiekem niet onder de 7 min en 6’45 min/km maar ik wijkte niet heel veel van af!

10 km training zonder met opdracht

10 km training zonder met opdracht Zélia? Ja dat staat er echt. Ik kreeg de opdracht om 10 km te gaan hardlopen zonder opdracht maar ik moest wel letten op mijn hartslag en cadans haha! Tja. Mijn cadans mocht niet onder de 160 spm zijn en mijn hartslag moest onder 170 zijn. Oftewel, sneller lopen maar wel met een lager hartslag (voor mij 170 in de lage zone). Ik stond die zondagochtend (gisteren) op en ik had gewoon zin om die 10 km te lopen. Ik vond het wel spannend want zoveel km’s heb ik niet gelopen afgelopen weken en ook elke keer maar kortere afstanden. Ik koos een route uit en ging, in de ochtend met niemand om mij heen.

De eerste twee kilometers vlogen voorbij en ik was inmiddels in het park aangekomen. Mijn benen voelde goed, mijn lichaam voelde goed en mijn hoofd was leeg. Geen zorgen, gedachtens of to-do lijstjes. Ik liep eigenlijk bijna als een kip zonder kop. Ik was wel de hele tijd aan het kijken naar mijn cadans en ik kreeg op een gegeven moment ook door hoe mijn looptechniek moest zijn om sneller en hogere cadans te krijgen. Maar hartslag probeerde ik ook onder controle te krijgen en dat lukte vrij aardig, ook omdat het vroeg was. Ik liep mijn rondje zonder te stoppen en ging weer richting huis. Bij de stoplichten moest ik even dansen maar al snel kon ik weer doorlopen. Ik voelde wel dat mijn lichaam langzaam op aan het raken was. Dat ik hier en daar wat “pijntje” voelde maar ik kwam thuis zonder echt heel erg het gevoel te hebben dat ik lang heb gelopen en het voelde sowieso goed.

Eenmaal thuis keek ik naar de statistieken en volgens garmin connect was mijn cadans 162 spm (horloge gaf 161 spm) en gemiddelde hartslag 164. Ik ben meer dan dik tevreden en La Coach ook! Met een lage hartslag onder de 8 min per km gelopen!

De rest van de dag voelde ik wel in mijn benen en kont. Vandaag (maandag) is het eigenlijk weg. Of in ieder geval, ik voel niks en ik heb weer zin om verder te trainen!

A bientôt

Zélia 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

Geef een reactie