Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zélia: Week 1 challenge

Project Snelle Zélia: Week 1 challenge

Vorige week kon je lezen dat ik vanaf nu een personal trainer heb en ik wil jullie bedanken voor jullie lieve woorden en succeswensen! Zoals ik vorige week ook zei, de bodyscan was echt een eye-opener en ik ga er 100% voor. Deze week was mijn eerste training op woensdag en ik ga jullie vertellen hoe het ging. Ik ga niet elke week aangeven hoeveel ik ben afgevallen, want dat weet ik niet. Ik heb me in week 0 opgemeten en via de bodyscan weet ik hoeveel ik woog en pas over 12 weken weet ik hoeveel ik afgevallen ben en het allerbelangrijkst: hoeveel vet ik verloren heb! Ik heb zelfs mijn 2!! weegschalen weggedaan. Goed, hoe ging mijn week?

Allereerst wil ik even zeggen dat ik het hardlopen mis. Maar mag je dan helemaal niet lopen? Goed nieuws, ik mag 2x in de week blijven hardlopen, zolang het maar op lage hartslag is gecombineerd met af en toe een interval. Dat betekent dat ik in de vetverbrandingzone moet gaan zitten tijdens mijn langzame duurlopen. Ik heb express gewacht tot woensdag om zeker te zijn dat ik het gewoon mocht blijven doen. Natuurlijk was niet lopen geen optie, maar het moet natuurlijk niet mijn schema belemmeren. Dat doet het gelukkig ook niet.

Omdat ik nog niet wist wat ik moest doen heb ik maandag en dinsdag toch nog deel genomen aan FunXtion met daarna nog een buikspierkwartier. Ik had de behoefte om te sporten en FunXtion geeft me toch een soort van lijdraad in wat ik moet doen. Zo doe ik niet zomaar iets.

Project Snelle Zélia: Week 1 challenge

Woensdag was dus mijn eerste training met mijn personal trainer en we hebben wat besproken. Zo is er afgesproken dat ik naast zijn training zelf minimaal 2x per week krachttraining moet doen. Dat kan bij hen, maar ook thuis. Mijn voorkeur gaat naar bij hen, omdat ik dan echt moet en thuis word ik iets snel afgeleid door o.a Noa en social media. Dus ik ga 3x per week krachttraining doen en daarnaast 2x hardlopen. Veel? Ja, maar dat heb ik al vaker gedaan. Het verschil nu is dat ik concreter ga sporten. Ik weet, als het goed is, wat ik doe.

Project Snelle Zélia: Week 1 challenge

Eerste training

Ik liep woensdag, best wel zenuwachtig, om 9 uur naar binnen. Het was heel druk, maar mijn trainer had mij al gezien en liep naar me toe. Of ik er zin in had? Yes! Maar vond het wel spannend, want de vorige keer dat ik bij hen de deur uitliep had ik 5 dagen spierpijn. Ik werd op de hardloopband gezet en hij vroeg of ik nog gelopen had. Daar vertelde ik dat ik best wel geschrokken was van hun opmerking over het cortison- en testosterongebeuren. Dat zou juist vet opslaan i.p.v. verbranden. Hij stelde me gelukkig gerust dat ik echt wel mocht blijven lopen. Met dat kreeg ik weer vertrouwen en ik rockte die 10 min op de loopband, wel buiten adem. Ik versnelde zelfs iets meer en na 10 min was ik opgewarmd, zweette ik als een otter, maar ik had er zin in! Net als de vorige keer bij de bootcamp kreeg ik 7 workouts die ik elk 30 seconden moest doen met 30 seconden rust ertussen. Na ieder rondje had ik 3 min rust. Elke workout focust zich weer op een ander spiergroep. Zo train je dus in 1 uur tijd al je spiergroepen. Nu is het 7×30 sec met 30 sec rust, maar hoe beter ik word, hoe zwaarder het natuurlijk wordt en elke week zijn het weer andere oefeningen.

Duidelijk was weer dat mijn buikspieren niet mijn sterkte zijn, maar mijn benen waren dan wel weer sterker dan hij dacht. Zo gaf hij mij een kettlebell van 12 kg om te squatten, maar ik gaf al meteen aan dat het te licht was. Niet om te stoer te doen, maar ik wil wel uitdaging. Mijn personal trainer, Maurice, gaf aanwijzingen hoe ik oefeningen moest doen maar hij lette ook vooral op hoe ik hem uitvoerde. Zo buig ik te snel mijn met knie tijdens een lunges over mijn voet en dat is juist niet goed. Bij het 3e rondje voelde ik al mijn spieren verzuren, ik kreeg tijdens de push-ups mijn armen nauwelijks omhoog en planken lukte me voor de 3e keer wel om 30 sec vol te houden maar vraag me niet waar die kracht vandaan kwam. Ik plofte letterlijk na 30 sec op mijn matje.. man man.. waar is mijn kracht?

Voor ik het wist was mijn uurtje voorbij en ik voelde me energieker dan ooit (wel pas toen ik bijgekomen was haha)! Dat ik de volgende dag spierpijn zou krijgen (en ook had), dat voelde ik al, maar dat wil alleen maar zeggen dat die spieren niet genoeg gebruikt worden. Ik ben heel erg benieuwd hoe de andere lessen zijn. Ik moet het uiteindelijk doen, maar ik heb nu al in 1 les al veel meer geleerd. Zo heb ik nu ook geleerd om te blijven ademen tijdens het beoefenen van een workout. Klinkt voor heel veel mensen logisch, maar ik hou dan mijn adem in haha. Ik moet water blijven drinken. Het fijne van een personal trainer is dat de trainer je continue je bidon aangeeft zodat je blijft drinken. Ik heb gewoon in 1 uur tijd 2x een bidon van 600 ml opgedronken! Ook heb ik geleerd dat het niet erg is als een oefening niet gaat zoals je verwachtte. De push-ups zijn echt een verschrikking en ik kan het niet. Het lukt mij niet. Maar dat is niet erg, je wordt er uiteindelijk beter in zolang je maar blijft oefenen. Ik ben erg benieuwd wat ik aankomende woensdag ga leren!

Project Snelle Zélia: Week 1 challenge

Het is niet een heel spectaculair verslagje geworden, maar dat komt omdat ik nog mijn draai moet vinden. Het is passen en meten maar ik ga per week aan de slag met een schema zodat ik alles doe wat ik moet doen. Op mijn eten ben ik heel erg aan het letten en ik heb heerlijke recepten gevonden die ik jullie heel graag wil delen.

Deze week kan ik verder met een schema. Ik kan alleen maar mijn uitereste best doen, discpline tonen. Meer kan ik niet doen, de tijd zal het leren, zolang ik er maar 100000% voor ga! 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

4 Comments

Geef een reactie