Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zélia: Week 12 Challenge

Project Snelle Zélia: Week 12 Challenge

Deze week was de laatste week van mijn Challenge van 12 weken. Ik liep 12 weken bij een personal trainer, bij wie ik in de eerste week een bodyscan deed om na 12 weken de vooruitgang te kunnen meten. De weken zijn voorbij gevlogen met heel veel ups and downs. Om heel eerlijk te zijn, nee het gaat niet 100% goed met mij. There I said it. Ondanks dat ik mijn probleem herken, krijg ik het maar niet geaccepteerd. Of ik wil veranderen en er vanaf wil komen? Yes, 100% zeker, maar het vergt zo veel tijd en zo veel energie. Mijn hoofd draait momenteel overuren. Ik zit niet lekker in mijn vel terwijl ik wel verander. Misschien verklaart het ook wel waarom ik donderdagavond de behoefte had om te gaan hardlopen zonder doel, dat uiteindelijk resulteerde in een halve marathon. 

Zondag, duurloop 12 km

Het begon al op zondag. Er stond 100 min op de planning en ik had daar heel veel zin in. Ik mis namelijk de lange duurlopen enorm. Even met jezelf op pad gaan. Ik voelde me goed genoeg om het aan te gaan en dat was te merken aan mijn hartslag. Ik ging niet snel, sterker nog, ik ging langzamer dan ooit, maar ik had mijn hartslag heel mooi onder controle. Ik liep 12 km in 100 min met een gemiddelde hartslag van 153 bpm en ik moest tussen de 142 en de 162 bpm zitten. Dat ik niet snel ga (wat wel de bedoeling is volgens mijn titel) maakte voor mij even niks uit. Het belangrijkste was dat ik van die 12 km genoot.

Project-Snelle-Zélia-week-12-02

Dinsdag, intervaltraining

Mijn hoofd was overspoeld met gedachten en wat ik geleerd heb is dat het oké is om even aan jezelf te denken. Hardlopen werkt voor mij goed om alles even op orde te hebben. Ik besloot de intervaltraining te doen volgens mijn schema. Interval was: 10 min inlopen, 4×4 min hardlopen met elke keer 2 min rust om vervolgens weer 11 min uit te lopen. In totaal kwam dat op 6 km uit. Ik ging diep, ik ging hard en ook vrij stabiel volgens mijn horloge. Zoals ik al op mijn Instagram zei: dat ging verrekte lekker!

Project-Snelle-Zélia-week-12-03

Project-Snelle-Zélia-week-12-04

Project-Snelle-Zélia-week-12-05

Donderdag, een onverwachte halve marathon

Voordat ik begin, wellicht hebben sommige van jullie al gezien maar ik sta dus in de Runner’s World! Wat een eer en wat raar om mezelf te zien. Niet alleen met een interview, maar ook met een foto, een foto van mijn lijf.  Je kan het interview nu lezen in de Runner’s World of op Runner’s Web!

Project-Snelle-Zélia-week-12-06

Omdat ik zin had om te lopen zonder versnellen maar gewoon op een continue hartslag, besloot ik de duurloop die eigenlijk voor zondag (vandaag) op de planning stond te verplaatsen naar donderdag. Het doel was om 110 min te lopen en dat deed ik. Ik had mijn hartslag onder controle. Ik voelde me fit en ik was verzonken in mijn eigen gedachten. Keuzes die ik moet gaan maken. Keuzes die ik wil maken. Hoe ga ik verder, hoe ga ik het aanpakken? Wat zijn mijn prioriteiten? Al deze vragen probeerde ik te beantwoorden tijdens mijn loop.

Ik keek op mijn klok er stond 2 uur op. Ik heb 2 uur gelopen zonder te beseffen dat het al 2 uur later was. Waarom zou ik nu stoppen als ik nu in mijn element zit? Ik besloot door te gaan, op een route waar geen stoplichten, weinig auto’s kwamen. Zelfs toen ik liep had ik nog geen doel. “Ik loop wel tot ik klaar ben”, was mijn idee. Zoals ik al eerder zei, ik mis het lopen van lange afstanden! Ik liep en ik kwam in de straat wat richting mijn huis was. Ik liep door en ik keek op mijn horloge: 20,3 km gelopen. Ik had kunnen stoppen maar stiekem vind ik 21,1 km mooier klinken dan 20,3 km. Ik liep nog een rondje door de straten en stopte mijn horloge. Ik voelde me goed en stiekem ook wel een beetje bevrijd. Bevrijd van mijn gedachten?

Project-Snelle-Zélia-week-12-07

Project-Snelle-Zélia-week-12-08

Vrijdag, bodyscan

Ik sms’te mijn personal trainer donderdagavond dat het misschien wel verstandig zou zijn om vrijdag ipv beenoefeningen meer armoefeningen te doen. Ik voelde mijn benen al stijf worden. Gelukkig viel het de volgende ochtend mee, maar voordat ik training had moest ik eerst onder de bodyscan. Het was alweer 12 weken geleden. Om 9 uur lag ik onder de scan, met zenuwen. Wat nu als ik aangekomen ben? Wat nu als alles voor niks is geweest? Gelukkig kreeg ik 10 min later het antwoord.

Heel veel verandering heb ik niet gemaakt, maar dat is niet erg. Liever langzaam afvallen en vooral dat vet eraf dan over een half jaar weer terug bij af zijn. Ik ben zelf ook niet in 1 dag forser geworden. Goed nieuws, ik was afgevallen. In totaal ben ik 3,4 kilo eraf waarvan 2 kilo aan vet. 2 KILO AAN VET. Dat vind ik best wel goed en heel veel! Had ik er meer af kunnen krijgen? Ja. Maar vergeet niet en ik vergeet het zelf niet: ik ben pas sinds 4 weken, of eigenlijk 2 echte weken, goed bezig met mijn voeding sinds ik mijn probleem ken. Ik denk dat als ik dat vanaf dag 1 wist, dat de resultaten veel anders waren.

Project-Snelle-Zélia-week-12-09

Ik ben totaal niet ontevreden, maar het houdt me wel scherp. Ik ga door. Ik ga door met een personal trainer. Ik ga wel van 2x per week naar 1x per week omdat het toch wel erg prijzig is. Ik heb een aangepast hardloopschema en op 2 september start ik met Sportvasten op advies van mijn voedingsdeskundige. Hierover later meer!

De 12 weken zijn dan wel voorbij maar stoppen doe ik natuurlijk niet. Ik blijf door gaan. Ik ga deze week wat meer rust krijgen, want het is nu belangrijk dat mijn koppie er goed bijstaat. Volgende week hebben we natuurlijk de JKR run waar ik heel veel zin in heb! Het komt goed, zeker weten!

Vergeten jullie niet op ons te stemmen? Wij maken kans om beste hardloopblog van Nederland te worden door Runner’s World! 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

2 Comments

Geef een reactie