Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zélia: Week 7 Challenge

Project Snelle Zélia: Week 7 Challenge

Vorige week zondag liep ik zoals jullie konden lezen in Utrecht waar een Instarun plaatsvond! Ondanks dat we 8 km zouden gaan lopen en het uiteindelijk 10 km werd, voelde het wel goed. De dag erna had ik behoorlijk stijve kuiten van al dat op gras lopen. Yep, nog steeds #teamasfalt hier! Verder was het weer tijd om te trainen en had ik een afspraak met een voedingsdeskundige! Heb ik veel gelopen? Neuh.. helaas niet, maar ik zal jullie vertellen waarom!

Maandag

Maandag stond ik heel vroeg op om om half 8 weer mee te doen met een bootcamp. Mijn kuiten voelden erg stijf aan. Ik moet toch eens vaker die foamroller gaan gebruiken. Maar verder voelde ik me wel goed en ik wilde absoluut niet bootcamp missen. We deden wat circuitoefeningen en vooral mijn armen werden goed getraind. I like it!

Project Snelle Zélia: Week 7 Challenge

Dinsdag

Ik had me toch spierpijn ineens. Misschien toch nog door de 10 km van zondag maar bootcamp was ook wel pittig.. mmm. Ik had in de middag een afspraak met een voedingsdeskundige. Zij vroeg het een en ander aan me waar ik toch even over na moet denken, want wat is nu precies de reden waarom ik wil afvallen? Ja, gezonder en wat strakker worden, maar ze ging er veel dieper op in. Verder keek ze naar mijn huidige eetpatroon en dat was al veranderd door SX Sports, maar toch klopte er iets niet. Ik sport veel maar val relatief weinig af. Ze vertelde dat ik echt moest gaan leren om in de ochtend te gaan sporten ipv ’s avonds door de bloedsuikerspiegel en de adrenaline. Ook at ik overdag wel oké, niet te veel of te weinig, maar ik at ’s avonds relatief meer dan overdag en eigenlijk is het ook wel onzin om zoveel te eten net voordat je naar bed gaat. Er is nu op Just Keep Running een winactie met recensie over het boek Echt Radmilo, dat is ongeveer wat ik dus aan het hanteren ben.

Woensdag

Tijd voor een persoonlijke training. Ik kwam daar nog heel enthousiast en fris binnen. Geen idee wat ik moest gaan doen. Na de warming up moest ik mee komen om me te wegen. Uh wat? Ja, ik moest me wegen, want vorige week was ik aangekomen en nu ik bezig ben met mijn voeding gingen we kijken of het beter ging. YES! Ik was afgevallen *doet een dansje*. Meteen hebben we een afspraak gemaakt en 21 augustus moet ik weer een body scan doen. Spannend! De training ging beginnen en ik moest starten met 3x 10 keer opdrukken. Ik haat opdrukken want mijn armen zijn te zwak. Ik ben een soort van omgekeerd fitnessmannetje. Waar mannen vaak vergeten hun benen te trainen, dat heb ik met armen. Daarna gingen we naar de krachthok(je). Daar moest ik mezelf schuinliggend (moeilijk uit te leggen) optrekken. SODEJU. Dat is zwaaaar. Ik kwam met moeite omhoog, maar alles voor mijn kipfiletjes! Dit duurde wel even wat langer, want man man dat was zwaar. Ik snapte nog niet helemaal waarom we bij het ‘krachthokje’ zaten maar het bleek dat ik nu een level hoger zit en nu vooral krachttraining ga doen. Oké, oké.. heftig dacht ik. Ik moest daarna oefeningen gaan doen, zoals deadlifts en squats met gewichten waarvan ik nooit verwacht had dat ik ze kon dragen. Ik was zelf behoorlijk onder de indruk haha! Na dit alles was ik nog niet klaar. Ik moest het afsluiten met 5x 100 meter roeien.. Roeien behoort officieel tot mijn “vind-ik-niet-leuk”-sport.

Project Snelle Zélia: Week 7 Challenge

Donderdag

Au, au, au SPIERPIJN.

Vrijdag

Au, nog steeds spierpijn! Maar weer om half 10 moest ik gaan trainen. Dit keer wel iets minder zwaar en we begonnen weer met 30 keer op te drukken. Vervolgens moest ik een bal van 8kg omhoog tegen de muur gooien en squattend weer pakken. Ook dat ging wel, maar ik voelde wel mijn armen al moe worden. Daarna wat nog buik-, squat- en armoefeningen. Toen kwam het. Boxspringen. Ik sprong altijd op de 35 cm, want ik vond 45 cm te hoog maar omdat ik het 1x geprobeerd had moest ik nu toch echt aan de 45 cm geloven. Boxspringen betekent letterlijk: niet nadenken, anders knal je er tegen aan! Ik vond het spannend maar op 1x na haalde ik het wel. Jeetje, ik kan 45 cm hoog springen! Bizar! We sloten de training af met 8 min flink hardlopen op de loopband. Ik heb nog nooit zoveel gezweet!

zelia-challenge-7-03

Maar ik was nog niet klaar, want ik mis het hardlopen en ik had iets te lang de intervaltraining uitgesteld. Ik besloot ’s middags net na de Tour de France mijn intervaltraining te gaan doen. 12x 1 min hardlopen met 1 min rust. Ik hou van korte intervaltrainingen, dus dit moet wel lukken. Ik voelde mijn benen wel, maar ik kon wel gewoon lopen. De eerste 6 minuten gingen goed en ik had mijn tempo er goed inzitten. Wanneer ik 1 min rust had, ging ik wel wandelen maar hoop snel dat joggend te kunnen doen. Mijn benen voelden wel wat zwaar aan en het was superwarm/benauwd. Ook hier, nog nooit zo erg gezweet! Ik was zeiknat!

Bij de 10de keer kon ik niet meer, maar ik gaf alles wat ik kon! Nog maar 3 dacht ik! Ik moet van mezelf de laatste sessie sneller doen dan de eerste sessie en ik gaf alles. Ik sprintte 1 min lang alsof er mensen achter me aanrenden. Ik keek niet op mijn horloge, alleen maar vooruit. Het voelde alsof ik vloog en na 1 min piepte mijn horloge dat ik klaar was. Ik stopte en er kwam een muur van warmte, misselijkheid en een zweetgolf over me heen. Gelukkig duurde dat niet lang (behalve het zweet). Ik wist nog steeds niet wat mijn tijden was. Ik liep terug naar huis en plugde meteen mijn horloge in mijn computer. Ik zag de resultaten en ik schrok! Alle versnelde minuten waren onder de 6’00” min/km en de laatste was zelfs 4’40” min/km! Ik was zeer en zeer tevreden.. en doodmoe.

zelia-challenge-7-04

Zaterdag had ik een rustdag en vandaag ga ik voor een 11 km-rondje op laag tempo. Ik ben benieuwd hoe het zal gaan, maar ik heb er wel zin in! Even op een normale hartslag hardlopen, niet nadenkend over de tijd of iets. Alleen maar even 11 km wegtikken en mezelf ook even rust gunnen in mijn hoofd! 

Wat gaan jullie vandaag nog doen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

2 Comments

Geef een reactie