Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Project Snelle Zélia weer van start

Project Snelle Zélia weer van start

Deze week geen verslag over hoe deze week is gegaan. Zoals jullie wellicht weten heb ik vorige week zondag mijn tweede marathon gelopen. Anders dan ik had gewild, namelijk met een blaasontsteking zonder dat ik dat wist. Ik zit nu aan de antibiotica en ondanks dat ik gisteren wel 4 km heb gelopen moet ik van mezelf en van de iedereen die mij kent, rustig aan doen. Vandaag vertel ik over mijn plan. Wat ik ga doen en wat ik wil bereiken. Één ding is zeker, voorlopig even geen marathons. 

Tijdens het lopen van de marathon vertelde mijn vriend dat hij respect had voor mij. Hij, 75 kilo wegend, loopt met gemak de marathon op mijn tempo. Ik, een flink paar kilo’s zwaarder, loop ook de marathon. Dezelfde maar dan met meer gewicht. Belastend, zwaar en dat is het ook. Ik heb respect voor alle lopers. Snelle lopers tot langzame lopers. Je doet het wel gewoon en of je het nu in 3 uur haalt of 5 uur. Je loopt, je zet door en je geeft niet op. Dat vind ik knap. Maar toch is het voor beide anders. Ik zeg niet dat het knap is dat je een marathon loopt met meer gewicht maar het is zwaar. Heel zwaar en dat heb ik nu ervaren.

Een marathon lopen is fysiek en mentaal en mentaal zit het wel goed. Ik ben niet meer bang om laatste te zijn en fysiek gezien mag ik niet klagen. Ik ben gezond (op overgewicht na) en ik heb geen blessure. Iets wat veel mensen niet snappen want je wordt vaak meteen geassocieerd met dik = blessure. Dikke onzin. Ja, je kan sneller last krijgen van je rug of knieen omdat het meer belastend is. Maar dat hoeft niet bij iedereen te zijn. Ik heb nergens last van. Het enige wat mij in de weg zit is mijn vetpercentage tijdens het rennen. Ik ben gezond, ik heb conditie maar ik heb nog steeds een te hoge vetpercentage en die vetpercentage zorgt ervoor dat ik te zwaar ben en dus kilo’s mee draag die in mijn ogen onnodig  zijn. Kijk, ik zal nooit maatje 36 zijn. Dat is niet mijn bouw mits ik helemaal doordraaf maar ik wil ook genieten.

Tijdens de marathon kwamen mijn vriend en ik tot conclusie. Het is klaar. Het is klaar om zo door te gaan. Ik kan niet en een marathon lopen en goed op mijn eten letten. Het kan wel, maar niet voor mij. Ik kan dat niet want ik draaf zelf dan door. Voor mij is: lopen is eten om energie te hebben. Hoe langer ik loop hoe meer in energie verbruik, hoe meer ik wil eten. Dat is niet handig voor iemand die gevoelig is voor eten. Daarom heb ik samen met hem afgesproken dat ik nu ga focussen op snelheid en op mijn eten. Sneller worden op de 10 km, sneller worden op de 5 km en uit eindelijk sneller worden op de halve marathon. Een halve marathon onder de 2:30 is mijn droom. Ik moet dus sneller worden en dat betekend intervallen. Heel veel intervallen maar ook gewichtverlies. Zoals ik al zei, maatje 36 word ik niet zo snel maar mijn doel is om mijn vetpercentage omlaag te krijgen.

Project Snelle Zélia weer van start

Wat ga je dan doen?

Zoals ik al zei, heel veel intervallen en dan bedoel ik gecombineerd met tempo loopjes. Wat ik wil doen is drie keer per week hardlopen waarvan twee keer intervallen. Een interval is een korte interval (12×1 min) en de ander is een lange interval (9×5 min). Daarnaast ga ik één tempo loop doen. Naast het hardlopen ga ik me vooral focussen op krachttraining. Hoe meer spieren, hoe meer verbranding. Dat wil ik 2x per week doen. Naast het trainen is voor mij voeding heel belangrijk. Sinds ik mee doe met The Real Meal Challenge (en 1 week eerder al gestopt met koolhydraten) ben ik 5 kilo afgevallen en ik voel me beter dan ooit. Daar ga ik zeker meer door.

Voor nu ligt mijn focus op kleinere afstanden met het oog op de halve marathon. Ik weet al welke dat gaat worden en dat duurt gelukkig nog even. Ik ga jullie elke week weer vertellen wat ik gedaan heb gecombineerd met het afvallen en voeding want dat is een deel van mijn leven. Ik accepteer dat ik niet kan eten wat ik wil maar ik accepteer niet dat ik moet leven op een dieet. Ik leef op de manier dat het me een goed gevoel geeft. Ik hoop dat ik het kan behalen en ik weet dat ik het kan behalen. Mijn drijfskracht is er, mijn wil is groot genoeg maar met een eetverslaving is dat lastig.

Waar een wil is, is een weg en die weg ga ik vinden. Sneller dan ik ooit ben geweest.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

4 Comments

  • Barbara Bouman

    10 april 2016 at 07:51

    Zo herkenbaar.. ik loop geen hele marathons, maar weet als geen ander hoe het is om als dikkerd te lopen! Ook ik ben de strijd met mezelf aangegaan. Moeilijk? Ja dagelijks maar ook ik weet dat het nodig is om de betere versie van mezelf te worden. Ik schrap geen koolhydraten, maar vooral alles waar ik te gek op ben.. koek, chips enz. Ook ik ben begonnen met krachttraining en loop hierdoor ook soepeler vind ik zelf! Zet m op Je kunt het geloof in jezelf de rest komt vanzelf… en daarbij doe het alleen voor jezelf!

    Beantwoorden
  • Danielle

    10 april 2016 at 08:19

    Zo herkenbaar… niet wat betreft een marathon lopen maar qua eten en lijf. Je bent eigenlijk wel een voorbeeld voor me Zelia! Ik zit nog in de beginfase van hardlopen en loop volgende week pas mijn allereerste 5km wedstrijd. Ik ben nu dus wel nog bezig met “als ik maar geen laatste word”. Maar dan lees ik jouw verhalen en dan denk ik waar maak ik me ook druk om. Ik loop nu ten minste wel 5km… iets wat ik 3 jaar terug met 112kg niet eens voor kon stellen dus laatste of 1e… het is sowieso al een overwinning op mezelf! Ben benieuwd naar je blogs!

    Liefs,
    Danielle

    Beantwoorden
  • lia

    10 april 2016 at 09:48

    Het kon mijn verhaal zijn, alhoewel mijn max afstand vooralsnog een halve is. Sinds een paar maanden ben ik de strijd weer aangegaan met de kilo’s. Voor mij stond goede voeding, geen fratsen en gewoon met gezin mee eten voor op. En het lukt! 10 kilo lichter en een pr op de halve gelopen! Het klinkt best pittig, wat je als training allemaal omschrijft, lopen + kracht training. Ik wil je daar heel veel succes mee wensen! ! Als de focus goed is, gaat het je lukken! Ik leef met je mee en ben benieuwd naar je ervaringen. Succes en. …. Je kunt het! !

    Beantwoorden

Geef een reactie