Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Review
  • /
  • Recensie: Klaas Lok – Het Duurloopmisverstand

Recensie: Klaas Lok – Het Duurloopmisverstand

Trainen, trainen en trainen. Welke manier doe ik goed aan? Ga ik trainen met een schema van die site of op mijn eigen gevoel? Worden het elke week meer en meer kilometers of ga ik het anders doen? Kan het ook anders? Op mijn zoektocht naar antwoorden kwam ik Het Duurloopmisverstand met de Souplessemethode tegen.

Klaas Lok (12 januari 1955) is een voormalig Nederlandse middellange- en langeafstandsloper. Hij is 24-voudig Nederlands kampioen en won een zilveren medaille op een Europees kampioenschap. Hij verbeterde de Nederlandse records op de 2000m en de 3000m. Klaas Lok heeft het boek Het Duurloopmisverstand geschreven. In dit boek beschrijft hij uitgebreid zijn – zeker in zijn actieve jaren – afwijkende trainingsmethode en legt uit, waarom deze aanpak voor iedere loper geschikt kan zijn.

Het boek bestaat uit 188 pagina’s (5e editie) met veel informatie; van technische hardloopinformatie en geschiedenis tot ervaringsverhalen. Ik heb het boek dan ook niet in één keer gelezen, maar elke keer een stukje. Alle informatie heb ik in me opgenomen en ik heb veel nieuwe dingen geleerd. Zo gaan er hoofdstukken over anaerobe drempel, tempohardheid, krachttraining en natuurlijk schema’s.

Recensie: Klaas Lok - Het Duurloopmisverstand

De souplessemethode onderscheidt zich van de standaardmethode door zich minder te richten op duurlopen, maar meer op interval, bijvoorbeeld 6x 1000m of 15x 200m. Intensieve trainingen worden naar de wedstrijd toe afgebouwd in plaats van opgevoerd en er worden tijdens de training voor een wedstrijd, wedstrijden ingepland om zo toe te werken naar wedstrijdvorm. De prikkel die een wedstrijd je geeft, kan je niet voelen in een training, de hele sfeer draagt bij aan die wedstrijdprikkel. Het is geen nieuwe methode, maar een methode die al meerdere malen heeft bewezen dat hij werkt zowel bij toppers als prestatielopers en is vooral bedoeld om sneller te lopen. In het boek lees je dan ook enthousiaste verhalen van zowel enkele nationale toplopers als gemiddelde lopers.

De schema’s die je in dit boek vindt zijn van 800 meter tot een marathon. Van twee tot acht keer trainen in de week. De schema’s zien er heel gevarieerd en heel haalbaar uit. Waarom loop ik niet vaker 8x 400 m of 5x 1000 + 5-10x 100 m?

Het boek is verkrijgbaar via duurloopmisverstand.nl

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie