Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • #035to070 – Rondjes door de regen

#035to070 – Rondjes door de regen

Wat een rotweer is het de afgelopen tijd zeg! Zeker afgelopen week; bijna iedere keer dat ik wilde gaan lopen, regende het wel. Het is dat ik een schema heb en me daar ook echt aan wil houden, anders was ik echt niet gegaan haha. Vandaag blik ik kort terug op vorige week waarin ik twee rondjes door de regen liep, daarna vertel ik wat meer over m’n hardloopschema; ik kreeg er wat vragen over!

 photo Rondjes door de regen 1_zpsoxu9otwb.jpg

Even terug naar anderhalve week geleden: de Zevenheuvelenloop. De spierpijn viel me alles mee en daar was ik wel blij mee; nu kon ik gewoon door blijven rennen. M’n kuit was wat gevoelig, maar dat is ook niet zo gek na al die heuvels! Dinsdag stond de eerste ronde op de planning. Overdag was het droog, maar ’s avonds (toen ik wilde gaan) begon het natuurlijk te regenen. Zowel Niels als ik hadden er niet zoveel zin in, maar we zijn toch gegaan. Petje op en lekker naar buiten! Ik had nog nooit eerder met een pet op gerend, maar bij deze zit er een lampje in (ik kreeg hem cadeau bij de 20 van Alphen), en dat is echt heel fijn in het donker!

 photo Rondjes door de regen 2_zpszqnuozw3.jpg
Donderdag ging ik voor de tweede keer. Ook nu was het overdag droog en begon het ’s avonds te regenen; had ik weer hoor! Niels ging helaas niet met me mee dit keer dus ik moest in m’n eentje gaan intervallen. Ik vind dit dus echt het meest verschrikkelijke aan m’n hele schema. Je rent jezelf helemaal buiten adem en als je net weer wat lucht krijgt, moet je alweer. Nee, niks voor mij.

 photo Rondjes door de regen 3_zps3ufbxoig.jpg
Zondag was het tijd voor m’n derde rondje. Ik was een weekendje in Groningen en daar ken ik de route natuurlijk helemaal niet; om 08.00 uur stond ik buiten en ging ik op pad voor 65 minuten hardlopen. Dit moest in Zone 1, wat bij mij inhoudt (maar let op: dit is heel persoonlijk!) dat m’n hartslag tussen de 149 en 166 moet zitten. De waarheid? Ik heb het gevoel dat ik wandel in plaats van ren. Ik gaf het in een eerdere post al aan: snelheid is natuurlijk niet te vergelijken tussen personen, maar voor mijn doen is dit echt langzaam. Uiteindelijk rende ik mijn rondje met 7’21” gemiddeld. Niet echt snel haha. Maar het is voor een goed doel!

Mijn hardloopschema

Ik vertelde al dat ik tegenwoordig volgens een schema ren. Voor m’n eerste, tweede én derde halve marathon heb ik het zelf gedaan; ik heb rustig opgebouwd en met behulp van een fysiotherapeut heb ik gekeken wat het beste was qua opbouw. Zelf knutselde ik wat in elkaar maar ik hield me er nooit echt aan; in grote lijnen wel, maar de intervallen sloeg ik vaak over bijvoorbeeld.

De halve marathon van Eindhoven voelde voor mij als één grote blammage; ik kreeg m’n hartslag niet onder controle, ben te snel gestart en ben uiteindelijk later gefinisht dan een half jaar eerder in Leiden. Omdat ik binnen niet al te lange tijd toch de marathon van New York wil gaan lopen is het voor mij van belang dat m’n hartslag omlaag gaat; die is zo ongelooflijk hoog. Via via kwam ik in contact met een hardlooptrainer en na wat overleggen is er besloten dat we voor het doel gaan om de halve marathon bij de CPC onder de twee uur te lopen en hierbij is m’n hartslag een stuk lager.

Mijn schema is zo opgebouwd dat ik nu eerst een bepaalde tijd echt langzaam ga lopen en zo m’n hartslag omlaag breng; dat betekent dat ik heel veel in zone 1 loop, maar ook intervallen doe om m’n conditie verder te verbeteren. Daarna gaan we werken aan snelheid (ik heb m’n schema nog niet, maar ik vermoed nóg meer intervallen) en als laatste aan m’n tempohardheid (= het vermogen om langer en makkelijker met een bepaalde snelheid te lopen). Door deze gecombineerde trainingen kan ik uiteindelijk sneller lopen met een lagere hartslag en heb ik dus niet meer het idee dat m’n hart letterlijk in m’n keel zit tijdens het hardlopen.

Het is pittig zo’n schema. Je moet je eraan houden, maar nu het slechter weer wordt is dat nog wel eens lastig. Ook vind ik het langzaam lopen echt heel erg moeilijk. Ik wandel voor m’n gevoel bijna en ik heb hele zware benen. Toch voelt het wel goed als ik weer een training heb volbracht omdat ik weet dat ik er beter van word!

Goed, week 2 van m’n #035to070 schema zit erop. Het gaat best aardig tot nu toe; al blijven de intervallen en de rondjes door de regen niet heel leuk haha.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

2 Comments

  • Miek

    26 november 2015 at 06:33

    Oh…. dat intervallen is inderdaad vreselijk. Tegenwoordig werk ik ze ook wel eens op de hometrainer af. Guilty I know…… De langzame duurlopen op laag hartslag bereik vind ik heerlijk!

    Beantwoorden
  • anke

    26 november 2015 at 09:47

    Ik haaaaaaaaattte het hele idee van langzaam lopen. Ik heb mijn trainer ook vervloekt om het stomme idee dat je van zone 1 sneller wordt. (hopelijk hebben we niet dezelfde trainer, want dan bereid ik je vast voor dat het nog erger wordt met zone 1 op onverharde wegen!) Loop je daar met een piepend horloge omdat de hartslag laag moet blijven: ik vond het verschrikkelijk, dus ik leef met je mee.
    Maar nu, na een jaar(!), begint zone 1 ook op hardlopen te lijken en omdat ik weet dat ik van al dat slome gehobbel tijdens een wedstrijd stukken beter wordt, is het helemaal niet meer zo erg. Geloof me: het werkt echt!
    Met de intervallen ga je je hartspier ook flink trainen. Doe je de intervallen ook op basis van hartslag? Houd je rusthartslag elke ochtend bij: die geeft pas echt een goede indicatie van je conditie en die zal steeds lager worden.
    Die CPC ga je onder de twee uur lopen en nog relaxt ook. Succes met zone één.

    Beantwoorden

Geef een reactie