Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How to: ’s ochtends hardlopen

How to: ’s ochtends hardlopen

Nu het al een tijdje weer ontzettend warm is, is het voor iedereen even puzzelen wanneer hij of zij gaat hardlopen. De een kiest voor ’s ochtends hardlopen, de ander gaat liever ’s avonds. Dan zijn er ook nog een paar die gewoon midden op de dag gaan lopen, maar dat vinden wij niet zo handig, zeker niet in de zomer met dit warme weer. Het fijnste is om ’s ochtends te gaan rennen, dan is het nog niet zo warm en schijnt de zon nog niet zo fel. ’s Avonds kan het lang warm blijven en dat is natuurlijk niet fijn tijdens het rennen. Vandaag onze tips om ’s ochtends te gaan hardlopen!

's ochtends hardlopen 3

  • De avond ervoor: leg je sportkleding klaar. Wat doe je aan? Leg je horloge klaar, zorg dat je mp3-speler of telefoon is opgeladen en vul eventueel een flesje met water wat je in de koelkast kunt zetten. We gaan vroeg op pad, dus het is fijn als je daar ’s ochtends niet naar hoeft te zoeken!
  • Zet je wekker wat eerder. De eerste keer is dat heel zwaar, maar als je er eenmaal aan gewend bent, dan valt het wel mee. Heb je hier toch heel veel moeite mee? Laat dan je gordijn een stukje open, op die manier schijnt het licht eerder je slaapkamer in en word je makkelijker wakker. Tijdens Helweek heb ik (Josianne) mijn wekker om 05:00 uur gezet en zelfs toen kon het al behoorlijk warm zijn.
  • Drink meteen een glas water als je uit bed komt. Je hebt de hele nacht liggen draaien en zweten vanwege de warmte en misschien heb je wel een ventilator naast je bed staan. Kortom: je kunt wel eens uitgedroogd zijn. Drink 1 of 2 glazen water. Hier word je wakker van, maar zo krijg je ook wat vocht binnen. En dat is goed tijdens het rennen!
  • Gooi wat water in je gezicht. Ook hier word je wakker van, geloof mij!
  • Strek jezelf goed uit. Je spieren zijn nog stijf en je lichaam voelt nog moe. Door even te strekken komt je lichaam op gang (en het voelt gewoon heel lekker).

's ochtends hardlopen 2

  • Trek meteen na het strekken je sportkleding aan. Je bent waarschijnlijk nog moe en je hebt misschien helemaal geen zin maar door je sportkleding meteen aan te trekken moet je wel. Het is namelijk nogal slap als je ze daarna weer uit doet!
  • Eet iets kleins. Als ik zelf voor maximaal vijf kilometer ga, eet ik niets van tevoren maar ga je voor een verdere afstand, dan is het aan te raden om even wat te eten. Een banaantje bijvoorbeeld.
  • Drink nog een glas water. Je bent door de warmte en de ventilator helemaal uitgedroogd, het is daarom zo belangrijk om dit voldoende aan te vullen. Vergeet ook niet om je flesje water mee te nemen! Bij vijf kilometer misschien niet nodig, maar als je voor tien of verder gaat, dan is het wel aan te raden. Zeker met deze warmte.
  • Als je buiten staat, strek dan nog een keer. Het is echt nog vroeg en je lichaam heeft nog niet door dat het zometeen moet gaan sporten. Hierdoor kunnen bepaalde spieren zwaar aanvoelen tijdens het rennen en ben je niet vooruit te branden.
  • Doe een goede warming-up. Ook dit heeft weer met die spieren te maken. Ze moeten rustig wakker worden en niet meteen flinke klappen krijgen als je meteen gaat rennen. Het is misschien al warm en een warming-up lijkt niet nodig, maar doe het nou maar wel. Je spieren hebben het nog koud.
  • Geniet! Het uitzicht is door de zonsopkomst zo mooi, probeer daar ook van te genieten en niet te denken: lag ik nu nog maar in m’n bed. 😉

Ren jij liever ’s ochtends of ’s avonds?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

Geef een reactie