Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Recepten
  • /
  • Salades: met een kleine variatie iets anders op tafel

Salades: met een kleine variatie iets anders op tafel

Salades zijn gemakkelijk om te maken, licht verteerbaar en fijn om voor een workout te eten in plaats van een stamppot of prakje. Door bepaalde ingrediënten toe te voegen ook erg voedzaam en goed voor je. Zelf eet ik soms wel drie keer in de week een salade en het verveelt me nooit. Hoe maak je nu elke keer een lekkere salade en gaat het niet vervelen? Het is mijn ideale maaltijd met of zonder wat vlees erbij en daarom deel ik een aantal variaties met je, zodat ook jij heerlijke salades kan maken en met een kleine variatie iets anders op tafel hebt staan.

Voor mijn salades neem ik tegenwoordig heel gemakkelijk en lui een zak sla. Het lekkere hieraan vind ik dat je rucola-slamelange kan nemen of eikenblad-slamelange en niet alleen maar ijsbergsla of kropsla hebt. Je salade wordt dus alleen al door een zak te nemen gevarieerder. Gevarieerder in kleur, maar ook in smaak.

Standaard heb ik in huis: zongedroogde tomaten, kappertjes, pijnboompitjes, komkommer, tomaatjes, Parmezaanse kaas, pecannoten en augurken. Alleen al met deze ingrediënten kan je diverse keren een andere salade op tafel neerzetten. Toch blijf ik door gaan met diverse varianten maken, want zo wordt het nooit saai.

Waar varieer ik dan mee of wat doe ik anders in mijn salade dan bovengenoemde ingrediënten?
Wanneer ik in de keuken sta en bezig ben met het eten dan kijk ik vaak even in de kastjes wat er nog staat en wat er in de fruitschaal ligt. Zo kom ik in het eerste kastje al hazelnoten en soepstengels tegen. Fijngehakte hazelnoten zijn lekker als garnering en gebroken soepstengels met een plakje parmaham erom een lekker extraatje. Op de fruitschaal ligt altijd wel iets lekkers. Zo hebben we hebben vaak appels, kiwi en banaan in huis en die gaan gewoon door de salade als het past bij de rest van de maaltijd.

Salades met een kleine variatie iets anders op tafel

Wat ik niet vaak toevoeg omdat niet iedereen het lekker vindt is een avocado. Avocado’s zijn zeer voedzaam en bevatten veel verschillende voedingsstoffen, waaronder 20 verschillende vitaminen en mineralen. Een goede toevoeging op je dagelijkse inname van vitaminen en mineralen dus. Ook erg fijn als je een lichte maaltijd wilt nemen. Ik vind een avocado toevoegen fijn, omdat het zoveel goede dingen bevat en het is weer wat anders dan er avocadocreme met tomaat van maken.

Salades met een kleine variatie iets anders op tafel

Sinds kort heb ik een doosje hennepzaad in huis. Hierboven zie je het op de salade zitten; het zijn de witte zaadjes. Hennepzaad heeft een wat nootachtige smaak en je kan het over je salade heen strooien als toevoeging. Hennepzaad bevat genoeg eiwitten, oliën waaronder omega-3, -6 en –9, een aantal mineralen waaronder magnesium, kalium, ijzer en koper, de vitamines C, E B1, B2, B3 en B6 en vezels. Voor een ander recept had ik de hennepzaad nodig en daarbij las ik dat het een goede toevoeging is voor in een salade.

Salades met een kleine variatie iets anders op tafel

Mijn salades zijn meestal zonder vlees omdat ik ernaast vlees met aardappeltjes neem of echt alleen een salade eet. Wanneer ik vlees toevoeg aan de salade is dit meestal gerookte kip, parmaham of carpaccio.

Welke variaties maak jij? Ik hoor graag je tips, want nieuwe variaties erbij vind ik leuk. Doe ook eens je keukenkastjes open op zoek naar iets wat misschien wel lekker kan zijn in je salade!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie