Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Spierpijn en nieuwe schoenen

Spierpijn en nieuwe schoenen

Oeps, vorige week schreef ik dat ik donderdagochtend naar de sportschool wilde. De hele woensdagavond bereidde ik het voor, maar net voordat ik naar bed ging bedacht ik me dat ik had bedacht vrijdagochtend naar de sportschool te gaan, aangezien ik donderdagavond ook al afspraken had. En heb ik het gedaan, om 7 uur ’s ochtends bij de sportschool zijn?

Well, yes I did! Om 06.15 zette ik mijn wekker. Na even wakker worden ging ik mijn bed uit. Mijn grootste motivatie was vrijdagochtend niet een liedje, het licht buiten of het feit dat ik naar de sportschool ging om zo toekomstige blessures te voorkomen.

Niet eens stilstaan voor een foto, haha

Donderdagavond heb ik een uitgebreid diner gekookt voor vijf vrienden. Toen ik rond half 11 daar weg ging (ik zou om half 12 thuis zijn), zei er eentje: “Jij gaat morgenochtend echt niet meer naar de sportschool voor je stage.” Nou, ik moest natuurlijk zijn ongelijk bewijzen en laten zien wat voor bikkel ik ben. Want dat vind ik eigenlijk wel een beetje hoor. Om 7 uur ’s ochtends naar de sportschool en daarna nog de hele dag werken? Ik vond het zwaar, maar ik vond het wel heel stoer van mezelf, haha.

Er waren drie mensen in de sportschool (inclusief ikzelf), waarvan eentje in het krachthonk. Ruimte genoeg dus en geen mogelijkheid om voor 20 van die krachtpatsers voor gek te staan terwijl ik 40 kg van de stang (heeft dat een naam?) afhaal en aan iedere kant 5 kg hang. En dat apparaat zelf dan?! Pull up bars, push up bars, plekken voor je voeten en twee stappen naar achteren moeten doen om plek te hebben voor je lunges, haha. Lekker ingewikkeld, maar gelukkig had ik alle tijd en plek.

Het beviel me prima, zoals je misschien wel door hebt. Ik deed mijn warm-up, squats, lunges, leg presses en cooling down en zag aan het eind zo’n halve bal liggen. Ik weet niet of dat voor algemeen gebruik is, maar dat betekent dat ik misschien alsnog wel wat balansoefeningen erbij kan doen. Deze week wil ik graag weer!

Volgende dagen zo’n spierpijn dat ik deze testers die ik bij de CPC kreeg eens uitprobeerde
Nieuwe schoenen en duurloop

Zoals ik al vertelde, ging ik afgelopen weekend ook op zoek naar nieuwe schoenen. En ik heb ze gevonden! Ik ging weer naar Run2Day, waar ik mijn vorige schoenen ook vandaan haalde. Ik wilde dit keer heel graag mooie schoenen. Er zijn zoveel mooie schoenen, het kan toch niet zijn dat er geen een mooi paar is dat bij mijn voeten past? Ik vertelde de verkoopster dus dat ik natuurlijk de juiste schoenen wilde, maar dat ik het ook wel heel erg leuk zou vinden als ze er dit keer ook nog leuk uitzagen.

De eerste schoenen die ik paste waren de Brooks Ghost 7. Ik paste nog een paar Brooks, waarvan ik de volledige naam ben vergeten. Ik paste een paar Mizuno Waves. Een paar Asics, die Zelia en Kelly ook hebben. Maar bij de een voelde de landing te hard, bij de ander zaten de kussentjes bij mijn hiel heerlijk tijdens het wandelen, maar heel irritant bij het hardlopen. Uiteindelijk kwam ik terug bij dat eerste paar die ik paste. De Brooks Ghost 7, opvolger van mijn andere schoenen. Roze en geel en oranje. Liefde op het eerste gezicht was het niet, maar toen ik ze eenmaal aan mijn voeten had, zat dat wel goed.

Toen ik eenmaal thuis was, liep ik nog een klein rondje op mijn nieuwe schoenen, 2,7 km. Het ging niet lekker. Ik had nog steeds enorme spierpijn en die kleine stukjes rennen bij het testen van de schoenen eerder op de dag zullen ook niet meegewerkt hebben.

Kort en snel 

Woensdag was het tijd voor het volgende rondje. De eerste keer in heel lang dat ik drie keer in 1 week heb gesport! (Een verslagweek dan, vrijdag krachttraining, zondag en woensdag hardlopen.) Na mijn werk trok ik mijn hardloopspullen en nieuwe hardloopschoenen aan en vertrok ik voor mijn kleine doordeweekse rondje.

Ik had hier een heel stuk geschreven over hoe heerlijk ik liep en hoe fijn het was. Maar toen liep mijn laptop vast en toen ik terug kwam was het helemaal weg. Ik heb geen tijd om het opnieuw te typen, maar waar het op neer kwam was het volgende: ik liep fijn en blijkbaar ook heel snel! Uiteindelijk liep ik 2,5k, met een gemiddeld tempo van 5’54”! Dat is denk ik mijn langste afstand met zo’n snel tempo (onder de 6 minuten). Zou het door de schoenen komen? Oh, en het liep heel fijn, ook al (of dankzij?) deed de straatverlichting het niet, zoals je in de headerfoto ziet.

Komende week

Ik twijfel nog of ik naar de sportschool ga deze week. Zondag gaan we met z’n allen lopen in Eindhoven en dan wil ik liever niet zulke spierpijn als ik afgelopen week had, haha. Maar aan de andere kant, ik kan deze week ook beter stretchen, een wisseldouche nemen en andere maatregelen nemen om die spierpijn zoveel mogelijk te voorkomen. Zondag gaan we rustig aan lopen, dus misschien gaat het wel prima?

Ik heb ook nog niet besloten of ik dan donderdag of vrijdag zal gaan. Als ik donderdag ga heb ik een dag langer om van de spierpijn af te komen, haha. Daarbij kan ik dan volgende week aan het begin van de week gaan (dinsdag ofzo?), zodat ik bij Zandvoort geen spierpijn heb, haha.

Daar puzzel ik nog even over na het schrijven van dit verslag. Tegen de tijd dat dit online komt en jullie het lezen heb ik mijn besluit al gemaakt, sta ik misschien al wel in de sportschool en ben ik misschien al wel de sportschool uit. Of ik lig nog lekker in bed natuurlijk, als ik niet naar de sportschool ga, haha.

Hoe ging jullie week?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

Geef een reactie