Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Sportvasten

Mijn voedingsdeskundige adviseerde mij om eens te gaan kijken naar sportvasten. Mijn eerste gedachte? No way! Echt niet. Niet weer een dieet dat sapkuren waarbij je afvalt belooft en waar je vervolgens weer 10x harder van aankomt! Toch legde ze het me uit en ik raakte toch wel geïnteresseerd. Sportvasten wordt door heel veel topatleten en topsporters gedaan. Waar ik zelf sport hoor ik er ook onwijs goeie verhalen over. Ik zocht wat op internet naar informatie, op de site zelf van sportvasten en dacht : “Let’s do this!!” En waarom, dat ga ik jullie NU uitleggen.

Volgens sportvasten maak je in slechts 10 dagen de duurzame switch van suiker- naar vetverbranding en word je blijvend slanker, fitter en vitaler. Heel eerlijk? Blijvend slanker moet je natuurlijk wel met een korreltje zout nemen, want als je na sportvasten weer 3x per week vettig eet, word je daar niet echt blijvend slanker van. Maar iets anders vond ik wel heel erg interessant. Je switcht van suiker- naar vetverbranding. Dat is wat ik moet hebben! Weg met dat overtollige vet en hallo voor het behouden van spieren, want dat is wel wat sportvasten belooft.

Je lichaam gebruikt glucose uit koolhydraten als energievoorraad. Wanneer je traint wordt dat ook als eerste afgebroken. Wanneer de glucose opraakt ga je over naar vetverbanding, oftewel ketose. Door jezelf heel streng deze 10 dagen aan een protocol te houden, ga je ervoor zorgen dat je lichaam sneller vet gaat verbranden. De specifieke afbouw van je voeding gecombineerd met sporten, want je moet elke dag 30 min sporten, zorgt voor een afname van suikervoorraden in je spieren. Je spieren gaan dan veel sneller over op het verbranden van vet. Door de supplementen die je in je starterspakket krijgt en het protocol moet dit gaan lukken. Het vergt veel discipline, want wanneer je toch anders eet of een tussendoortje pakt, dan is de hele kuur mislukt.

De metabole switch zorgt voor een duurzame verbetering van je lichaam. Een soort van reboot. Je kan als vrouw tussen de 2 en 4 kg afvallen, met een buikomtrekafname van 3 tot 5 centimeter. Dit is natuurlijk heel mooi, maar ik wil dat eerst zien en dan geloven. Wel is het zo dat 90% van de afgevallen kg ook daadwerkelijk vet is en geen vocht. Dat is ook een reden waarom ik dit wel wil proberen. Als het alleen maar vocht zou zijn, dan heeft het voor mijn gevoel geen zin.

Sportvasten is niet iets wat je even thuis kan doen. Je wordt onder professionele begeleiding van een gediplomeerd sportvastbegeleider begeleid. Je begeleider staat de 10 dagen 24/7 voor je klaar en na de 10 dagen krijg je nog steeds begeleiding zodat je de kuur goed en gezond afrondt. Mijn begeleidster is mijn voedingsdeskundige Judith Huysmans. Samen hebben we gekeken naar hoe mijn kuur eruit komt te zien en ik heb van haar een startpakket gekregen met voedingssupplementen en mijn sportvastenprotocol.

Startpakket

Het startpakket bestaat uit:

  • Urinestrips. Deze gebruik je tijdens je vastendagen zodat je kan zien of je de switch hebt gemaakt.
  • Metabolic Switch-poeder. Hiervan moet je 3 x 7 gram met 500 ml water mengen en dit drankje tussen je maaltijden rustig drinken. Als het in een keer drinkt kan je tintelingen krijgen. Het metabolic switchdrankje bevat aminozuren. Dit voorkomt spierafbraak en een hongergevoel.
  • Je krijgt ook drie doosjes tabletten met daarin:
    • OmegaHealth, daarin zit visolie (12% DHA en 18% EPA, verder nog vitamine E en de rest is gelatine). Dit stimuleert het vermogen van de spiercel om vet om te zetten in warmte. Je spieren verbruiken dan meer calorieën.
    • CalMagZink: calcium, magnesium, zink. Deze mineralen zorgen ervoor dat je een metabolic switch maakt en het werkt ontzurend op het lichaam.
    • Sportvasten multi vrouw. Dit zijn gewoon vitaminepillen.

De sportvastenkuur

Je 10 dagen zien er als volgt uit:

  • Je hebt drie afbouwdagen. Je gaat dan specifiek aanpassingen doen in je voeding. Zo wordt langzaam dierlijke eiwitten en vetten weggelaten. De tweede dag van je afbouwdagen vermijd je alle dierlijke en alle zetmeelhoudende voedingsmiddelen. Hierdoor wordt de inname van suiker verder beperkt en worden de door het sporten verbruikte spiersuikers niet volledig meer aangevuld. De derde dag is eigenlijk al een soort van sapdag, want je mag dan alleen maar vloeibaar voedsel en de calorie-inname is een stuk lager. Ook hier worden de door sport verbruikte spiersuikers niet meer aangevuld.
  • Daarna krijg je drie vastendagen. Tijdens je vastendagen is je lichaam voorzien van bijna geen calorieën en suiker. Op dat moment ga je tijdens het sporten direct over van suiker- naar vetverbranding. Door middel van de urinetest kan je zien of je al in de metabolic switch zit. Je drinkt gedurende drie dagen in totaal 450 ml aan fruitsap per dag.
  • Na het vasten mag je weer opbouwen! Je hebt dan vier opbouwdagen. Je mag weer gaan eten, maar wel in stappen. Je lichaam moet er weer aan gaan wennen en je spijsvertering moet weer goed op gang komen. De suiker- en koolhydrateninname zijn daarom in het begin nog redelijk laag. Door olie- en eiwitrijke voeding krijg je de nodige calorieën binnen. Tijdens de tweede opbouwdag mag je weer meer eten en bij dag drie en vier mag je nog meer eten.

Verder zijn er ook nog regels:

  • Geen tussendoortjes. Je mag maar 3x per dag eten volgens het protocol.
  • Je mag maar maximaal 30 min per dag sporten binnen je persoonlijke hartslagzone. Deze wordt vastgesteld samen met je begeleidster.
  • Hou je aan je protocol.

Kijk voor meer informatie op de website van sportvasten. Wil je het ook proberen, dan kan je op de site zien waar er gediplomeerde begeleiders zijn. Kleine waarschuwing, deze kuur is niet goedkoop. De kuur kost gemiddeld tussen de 275 en 325 euro (met gemiddeld 3 uur begeleiding en het supplementpakket). Deze begeleiding bestaat onder meer uit een face-to-face intakegesprek en contact tijdens de kuur.

Mijn ervaring

Nou, die heb ik nog niet. Ik ben vandaag begonnen en vanaf morgen lezen jullie elke dag om 12 uur gedurende 10 dagen mijn ervaring. Ik zal het proberen zo helder en goed mogelijk te omschrijven; hoe mijn dag ging, hoe ik me voelde en hoe het gaat. Ik ben benieuwd of ik nog steeds energie heb na een paar dagen minder eten en toch nog sporten. Het schijnt zwaar te zijn en je hebt er behoorlijk wat discipline voor nodig, maar ik denk wel dat ik dat kan. Ik heb genoeg mensen om me heen die me even kunnen motiveren en ik heb natuurlijk mijn eigen coach! Mijn trainingen blijven doorgaan, want mijn volgende wedstrijd is op 19 september. I know. Maar met wat aanpassingen moet het goedkomen!

De kuur betaal ik overigens zelf. Het is een experiment dat ik zelf doe en ik word dus niet gesponsord om er iets over te vertellen of het te testen!

Dus morgen om 12 uur mijn eerste ervaring op Just Keep Running! 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

10 Comments

Geef een reactie