Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • How To: Sterker terugkomen na je blessure

How To: Sterker terugkomen na je blessure

Vervelend maar waar: vrijwel iedere hardloper krijgt vroeg of laat met blessures te maken. Zijn het niet de gevreesde shin splints, dan is het wel een lopersknie of pijn in je heup omdat je een periode toch iets teveel of anders hebt gelopen dan normaal. Maar een blessure hoeft niet alleen maar negatief te zijn: als je het een beetje slim aanpakt, kom je juist sterker terug.

Rust goed uit
Belangrijk bij het gros van de blessures is vooral rust nemen. Gun jezelf die rust ook, zodat je goed kunt herstellen en daarna weer vol van start kunt. Dat betekent niet of minder rennen, minder stress om je runs in je agenda te proppen en niet meer om zes uur die wekker omdat je anders geen tijd hebt om te gaan lopen. Relax! Stiekem is het ook wel eens lekker om even één ding minder te “moeten”, toch?

 photo alternatievesporten_zpskl7jvi6j.jpg

Blijf sporten
Dat je even niet kunt hardlopen, betekent niet dat je ook maar meteen moet stoppen met sporten. Zeker als je al wat langere afstanden liep voor je blessure heb je nu plotseling een aantal uur in de week over. Een deel daarvan gaat op aan fysiobezoekjes, maar de overige tijd kun je uitstekend gebruiken om andere sporten weer op te pakken. Ik ben gek op yoga en body balance, maar het schoot er nogal eens in naast de drie tot vier hardlooptrainingen per week. Nu met mijn blessure doe ik het juist weer veel. Ook het hoepelen (hello abs!) heb ik weer opgepakt.

Ontdek je zwakke punten
Als je blessure na een week rust als sneeuw voor de zon verdwijnt, ben je waarschijnlijk allang blij. Maar voordat je weer op oude voet verder gaat: zorg dat je erachter komt waardoor je blessure werd veroorzaakt. Een bezoekje aan de fysio en/of de hardloopwinkel zijn niet overbodig, ook al ben je snel weer op de been.

Misschien heb je te snel te ver gelopen, misschien liep je te vaak, maar het kan ook zijn dat je een ander type schoen nodig hebt, ondersteunende zooltjes moet, op de verkeerde ondergrond trainde, te weinig krachttraining deed, te weinig afwisseling in je training had of teveel of te weinig heuvels liep. Of misschien had je veel stress de afgelopen tijd, speelden er nog oude blessures van vorige sporten een rol, zijn bepaalde spieren in je lichaam niet genoeg ontwikkeld, zijn gewrichten te stijf of juist te flexibel, enzovoort. Vind de oorzaak, dat is echt heel belangrijk!

 photo krachttraining_zpszbmd4q4q.jpg

Krachttraining
Weet je niet meer wat je met al die vrije tijd moet doen nu je even niet hardloopt? Een goede opvuller is krachttraining. Hierdoor maak je niet alleen die endorfine aan die je zo mist, ook word je sterker, waardoor je minder blessuregevoelig wordt. Overleg als je krachttraining gaat doen wel even met je fysio of de trainer in de sportschool welke oefeningen je wel mag doen en welke je beter over kunt slaan voor je herstel.

Wandelen
Mis je het buiten zijn van het hardlopen? Afhankelijk van de ernst van je blessure kun je ook een eindje gaan wandelen. Kun je toch lekker in de natuur zijn en je stressniveau, terwijl het niet al te belastend voor je is. Houd het wel beperkt en maak er niet meteen een Nijmeegse Vierdaagse-afstand van. Fietsen, zwemmen, skeeleren, schaatsen of zelfs Wii Sports onder het stof vandaan halen kunnen afhankelijk van je blessure ook opties zijn.

Geef de moed niet op
Mentaal kan een blessure best een klap zijn. Je ging als een speer, hardlopen was wie je was en wat je deed, en dan is het plotseling afgelopen. Wanhoop niet, want ook al lijkt het eindeloos te duren, lopersknieën en shin splints zijn in verreweg de meeste gevallen slechts tijdelijk. Je moet alleen de oorzaak vinden en verhelpen, en dat kost tijd. De één heeft nu eenmaal meer fysio- en doktersbezoekjes nodig dan de ander.

Vergeet niet dat hardlopen maar één onderdeel is van wie je bent: even niet kunnen hardlopen en rust nemen maakt je niet minder of slechter, alleen maar verstandig. Boos zijn op jezelf of je lichaam heeft geen zin: effectiever is het om te leren van de fouten die je tijdens eerdere training waarschijnlijk hebt gemaakt, zodat je voortaan beter voor jezelf kunt zorgen.

Als het alweer wat beter gaat: klik eens wat rond naar leuke races voor over zes of twaalf maanden om jezelf op te vrolijken en plan alvast een opbouwschema voor wanneer je weer voldoende hersteld bent. Voordat je het weet ren je weer volop!

Foto’s: Issa Design, KMO & Little Malba, via Flickr Creative Commons.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie