Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Inspiration
  • /
  • Tien alternatieve hardloopdoelen als die afstand wel genoeg is

Tien alternatieve hardloopdoelen als die afstand wel genoeg is

Verder, langer, sneller. Overal ter wereld delen duizenden hardloopbloggers hun tijden en aantal afgelegde kilometers, op weg naar eerste 10Ks, marathons en ultramarathons, waaronder wijzelf. Maar wat als je je droomafstand al hebt gelopen en de volgende stap die iedereen van je verwacht (na de 5K doorgaan voor de 10, na de 10 voor de halve, enzovoort) je nu echt helemaal niets lijkt? Tien alternatieve hardloopdoelen voor als je een stukje extra motivatie nodig hebt.

Loop iedere maand een wedstrijd
Wedstrijden werken heel motiverend, en dat hoeft echt niet altijd per se een lange afstand te zijn waar je hard voor moet trainen. Trakteer jezelf iedere maand – of zelfs vaker, als je budget dat toelaat – op een leuk en gezellig uitje en loop allerlei verschillende wedstrijden op allerlei plaatsen om de sfeer te proeven. Dat kunnen de grote evenementen zijn (Marikenloop, Dam tot Dam, Zevenheuvelenloop), maar misschien ontdek je juist wel de leukste wedstrijden in kleine dorpjes waar je anders nooit was gekomen. Op Hardloopkalender.nl en Loopjeloopje.nl vind je honderden evenementen.

Leer heuvels lopen
Loop je normaal altijd op plat asfalt en zijn er bij jou in de buurt duinen, stadsbruggen, viaducten of heuvels te vinden? Gooi er eens wat hoogteverschil in! Van heuvels lopen word je een sterkere hardloper en je zult merken dat je conditie er erg op vooruit gaat. Bouw deze trainingen wel rustig op (eens per week of eens per twee weken), anders is de kans op blessures groot. Hoeveel hoogtemeters kun jij in één run afleggen?

 photo mudrun_zpscunatwex.jpg

Train voor een obstacle run
Onder netten doortijgeren, slingeren aan monkey bars, over muurtjes klimmen, door slootjes waden, kruipen door de modder… Wie op de basisschool van apenkooien hield en nog steeds niet bang is van een beetje klimmen en klauteren moet zeker eens meedoen aan een obstacle run! Naast een goede hardloopconditie heb je hiervoor ook flink wat kracht nodig. Pak je Kayla Itsines-gids of sportschoolpas er dus maar snel bij…

Ga trailrunnen
Eén van de leukste dingen van hardlopen is dat je lekker buiten bent. En waarom zou dat altijd per se op verharde wegen moeten? Juist midden in de natuur kom je op de mooiste plekjes. Liever niet in je eentje op pad? Een wedstrijd of evenement om aan deel te nemen is zo gevonden. Let op: voor wie gewend is op de weg te lopen is een trailrun flink heftig. Schrijf je dus niet halsoverkop in voor een halve marathon, maar begin eerst eens rustig met een 4km-wedstrijdje.

 photo lopenbuitenland_zpsypbqqzcx.jpg

Ren in zoveel mogelijk landen
Reizen en hardlopen zijn afhankelijk van je bestemming perfect te combineren. Stedentrips lenen zich perfect voor sightseeing op hardloopschoenen. Bij JKR renden we bijvoorbeeld rondjes in onder andere Londen, Parijs, Kopenhagen, Seoul en Kuala Lumpur. Maar je kunt ook een grote roadtrip door Europa plannen en tijdens je stops steeds een rondje maken om de omgeving van je verblijfplaats te verkennen. Heb je niet zoveel vakantiedagen of -budget? Wat dacht je van het afstrepen van alle provincies in Nederland, hardlopen in alle gemeenten die je provincie telt, of rennen door alle dorpjes die zich binnen een straal van 30 km rond je huis bevinden?

Loop iedere dag
Zou jij iedere dag wel je hardloopschoenen willen aantrekken, dan is het maken van een zo lang mogelijke running streak echt iets voor jou. Bepaal een minimale afstand die je dagelijks wilt lopen – bijvoorbeeld 1,5 kilometer – en loop vervolgens iedere dag. Bijvoorbeeld om lekker wakker te worden, of juist om je werkdag af te sluiten. Lindsey doet het op dit moment en haar verhalen zijn ontzettend aanstekelijk!

Doe zoveel mogelijk verschillende trainingen
Het grootste gedeelte van je trainingen bestaan waarschijnlijk uit lange, langzame duurlopen. Sommige hardlopers doen zelfs vrijwel nooit intervaltrainingen (guilty). Het kan een leuke uitdaging zijn om bijvoorbeeld drie maanden lang iedere week een ander type intervaltraining te doen. Zo houd je het voor jezelf afwisselend en uitdagend, en je doet ook nog eens wat extra snelheid op. Heb jij bijvoorbeeld wel eens een fartlektraining gedaan? Een piramideloop? Climaxloopjes? Bootcamp? Trappentraining? Je kunt ook om extra kracht te ontwikkelen een periode allerlei proeflessen naast het hardlopen uitproberen: van pilates tot crossfit en van kickboksen tot bikram yoga.

 photo baanatletiek_zps9f7q9bt9.jpg

Begin met baanatletiek
Waarschijnlijk loop je net als wij hard op de weg, maar er is natuurlijk ook nog die andere tak van de hardloopsport: baanatletiek. Houd je van korte afstanden, train je graag met een groepje en wil je aan je snelheid werken, dan kan baanatletiek een leuke uitdaging zijn. Bovendien leer je veel over je looptechniek, wat ook weer bevorderlijk is voor op de weg. Informeer eens bij de atletiekverenigingen bij jou in de buurt naar hun lesaanbod.

Ren een lange-afstandsroute
Iedere keer dezelfde rondjes in je eigen buurt wordt vanzelf saai, hoe mooi de omgeving ook is. In Nederland heb je prachtige lange-afstandswandelroutes die je natuurlijk ook prima hardlopend af kunt leggen. Kies een traject uit en loop bijvoorbeeld om het weekend of iedere maand een stukje. Je kunt er zelfs een hardloopvakantie van maken. Neem wel voldoende rust en maak het niet te gek: niet iedereen heeft het lichaam om iedere dag een marathon te rennen!

 photo triathlon_zps92diyhpi.jpg

Train voor een triathlon
Wordt hardlopen saai? Combineer het dan met wielrennen en zwemmen in een minitriathlon! Een achtste triathlon is bijvoorbeeld 500 meter zwemmen, 20 km fietsen en 5 km hardlopen. Naast het trainen voor drie sporten is het ook van belang om de overgangen tussen de drie sporten alvast voor te bereiden, zodat je er op het moment suprème niet teveel tijd verliest.

Wat is jouw hardloopdoel voor deze zomer?

Foto’s: Mike Boening, Tjeerd Booij, Stephen Pisano, Ste Fou, Michael Foley

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

2 Comments

Geef een reactie