Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

tijd voor hardlopen

Tijd voor hardlopen!

Oh, jongens! Wat heb ik veel te vertellen vandaag! Over het eten, mijn fysiotherapie en…. HARDLOPEN! Yes, het was tijd voor hardlopen en ik zou bijna zeggen dat ik er een runners high aan over heb gehouden. Zelfs al was het niet ver of snel. Goed, ik loop op de zaken vooruit. Eerst wat anders!

Goed eten, minder goed eten

Vorige week vertelde ik dat ik me goed voelde. Ik was vrolijker, productiever, minder moe en ‘hangerig’ en had dus gewoon meer energie. Nog eens de quote van mijn voedingsdeskundige:

Als je juist eet, heb je meer energie. Als je meer energie hebt, doe je meer op een dag.

Vorige week vertelde ik dat ik me beter voelde doordat ik beter at. Afgelopen weekend heb ik gelijk ervaren hoe het gaat als ik dan eens ‘slechter’ eet. Of eigenlijk gewoon minder goed, want aangezien ik alles mag eten is er niks slecht.

tijd voor hardlopen

Zowel vrijdag als zaterdag heb ik overdag netjes gegeten, zoals wat ik de rest van de week eet. Vrijdagavond ging ik met mijn zusje eten bij de Foodhallen. Niks gewogen of geregistreerd, maar ik ben van mening dat dat één in de zoveel tijd wel mag. Zaterdag bleef ik na een verjaardag onverwacht eten (broodjes frikadel/kroket). Gelukkig paste het mooi binnen wat ik mocht eten aan koolhydraten/vetten/eiwitten en calorieën.

Maar toen ik zaterdag om 20.15u thuis kwam, merkte ik gelijk dat ik twee avonden wat minder goed had gegeten. Ik voelde me moe en wilde alleen maar in bed of op de bank hangen die avond. Gelukkig realiseerde ik me dit onderweg naar huis. Ik schreef er een blog over en ging alsnog iets nuttigs doen.

Deze week heb ik weer goed gegeten en na een paar dagen voelde ik me gelijk weer beter. Ik voel me nu niet schuldig. Ik heb ervan genoten én geleerd. Ik weet nu wat er gebeurd als ik minder goed eet – zelfs als past het wel in wat ik ‘mag’ eten van de voedingsdeskundige. Ik moet gewoon voor mezelf afwegen of ik het waard vind. Het is beter dat ik het zelf heb ervaren, dan dat iemand het me verteld!

tijd voor hardlopen

Iets te zwaar schema

Vorige keer vertelde ik ook al dat mijn schema was verzwaard. Maandag bleek dat die mij toch even te zwaar was én dat het schema te lang werd. Ik was bijna twee uur bezig met mijn training en dat is niet goed. Dan ga je op een gegeven moment namelijk op vermoeidheid trainen, in plaats van je te verbeteren. Mijn fysiotherapeut zou een nieuw schema maken voor donderdag.

En dat heb ik gemerkt! Gisteren was ik ook twee uur bezig, omdat het grootste gedeelte van de oefeningen me uitgelegd moesten worden. Zo speel ik via de leg press nu een spelletje op de computer en loop ik al lungend met een stang op mijn nek door de zaal.

tijd voor hardlopen

Runners high van 2,5k?

Maandag had ik mijn tweede evaluatie. Bij de vorige evaluatie liet mijn fysiotherapeut vallen dat we na deze evaluatie misschien wel gingen beginnen met hardlopen, dus ik hoopte heel erg. En het mocht! Ik kreeg maandag een loopschema en ga nu twee keer per week langzaam opbouwen.

Deze week mocht ik 5x 1 minuut hardlopen. Ik schreef het schema op mijn hand voor het gemak en ging op pad. En dat was genieten! Het was zo fijn om weer te lopen, ik zou er bijna een runners high aan overhouden. Ik mocht lekker op mijn eigen tempo lopen, maar probeerde toch rustig aan te doen. Ik ging sneller dan ik had bedacht, maar dat ging dus goed. Uiteindelijk liep ik 2,45k in 23 minuten.

tijd voor hardlopen

Ik kreeg tijdens het lopen wel wat last van trekkende schenen (geen pijn!) en na het rennen een gevoel in mijn linker scheen wat volgens de fysiotherapeut heel normaal is. Mijn schenen moeten nu natuurlijk weer wennen aan de belasting. Het moet wel minder gaan worden de komende keren!

En nu? Deze week mag ik nog een keer gaan rennen. Ik kom zo uit op 2x per week fysiotherapie en 2x per week hardlopen. Hopelijk kan ik nu mooi op blijven bouwen en ben ik op tijd klaar voor de Damloop en de halve marathon!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

Geef een reactie