Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Tip: Blijf koel in de zomer

Tip: Blijf koel in de zomer

Zomer, iedereen verlangt er naar. De hele winter klagen we over de kou, maar zodra het zonnetje dan eindelijk begint te schijnen wil iedereen alleen nog maar op het strand liggen. Hoewel we tegen het einde van de zomer lopen kan het nu toch ook nog behoorlijk warm worden. Hoe ga je om met de warmte in de zomer als je toch heel graag wilt hardlopen?

Je hebt de afgelopen jaren vast wel meegekregen dat er mensen zijn die bij een wedstrijd een heat stroke (Hyperthermie) hebben opgelopen en daaraan zijn overleden. Dit soort dingen komen echter niet alleen voor bij wedstrijden, maar ook bij normale trainingen. Bij een heat stroke loopt je lichaamstemperatuur enorm snel op omdat je lichaam niet in staat is om de warmte te reguleren. Een heat stroke is gevaarlijk en in sommige gevallen ook dodelijk. Daarom vandaag wat tips om toch koel te blijven in de zomer!

  • Een groot risico is het overdag hardlopen in de volle zon. Het beste loop je in de ochtend voor 8 uur of in de avond na 9 uur, wanneer de temperaturen aangenaam zijn. Ik begrijp best dat als je de hele zomer in de horeca werkt of onregelmatige diensten hebt, je niet altijd kan lopen op aangename tijdstippen, maar probeer het lopen in volle zon een beetje te beperken. Doe dan bijvoorbeeld een korte training op een lage intensiteit. Geef je lichaam ook de tijd om te wennen aan de warmte.
  • Pas je kleding aan! Ik heb het vaak genoeg gezien, 20 graden en dan met een sweater en lange tight op pad. Je zweet moet kunnen verdampen en dat lukt onvoldoende als je kleding aantrekt die meer voor de winter geschikt is. Ik kan begrijpen dat je een shortje en hemdje misschien niet ziet zitten, maar tegenwoordig zijn er veel meer opties. Shirtjes die heel erg dun zijn bijvoorbeeld, of een gaasachtige structuur hebben waardoor je warmte gemakkelijk kan verdampen. Pas ook je schoeisel en sokken aan. In de zomer heeft een luchtige schoen met dunne sokken de voorkeur. Besef ook dat je bij hoge temperaturen altijd iets opzwelt, doe je veters en kleding dan ook niet te strak.

 

  • Petten, op zich heel verstandig om te dragen. Je hoofd is goed beschermd en de zon is uit je ogen, maar wat voor pet draag je eigenlijk? Veel warmte verlies je via je hoofd! Het heeft dan ook de voorkeur om een speciale sportpet te dragen. Het deel dat om het hoofd zit is vaak ook weer van een gaasachtig materiaal gemaakt dat de warmte gemakkelijk laat ontsnappen.

 

  • Van hardlopen word je lekker bruin! Dat klopt, maar wist je ook dat je door het zweet sneller verbrandt? Insmeren dus met speciale sportzonnebrand. Vind je zonnebrand niet prettig? Ik heb dat bijvoorbeeld, probeer dan toch die ledematen met lange kleding te bedekken. Ik kan er zelf bijvoorbeeld absoluut niet tegen als ik zonnebrand aan mijn handen heb bij het hardlopen, dus zal ik andere aanpassingen moeten doen.
  • Drink voldoende, niet te veel maar ook niet te weinig, het is beide namelijk gevaarlijk. Als het warm is neem ik al sneller mijn drinkbelt mee. Normaal vanaf een kilometer of 10, bij warm weer bijna altijd. Het beste vul je dit met gewoon kraanwater en een isotone sportdrank. Een veelgemaakte fout hierin is dat men enorm koud en veel drinken neemt. Hoe lekker het ook is, het is enorm slecht voor je. Je lichaam moet het namelijk opwarmen en kan die energie niet inzetten om je natuurlijke koelmechanisme op gang te houden. Drink dus water op kamertemperatuur, je lichaam zal je dankbaar zijn.

 

  • Loop in de schaduw, bijvoorbeeld in het bos. Hoewel de temperatuur in een bos best hoog kan zijn, heb je niet de directe blootstelling aan zonlicht en de warmte daarvan. De bladeren van de bomen werken als een soort parasolletjes. Daarnaast is de aarde daar kouder, deze wordt immers niet verwarmd door direct zonlicht. Wel is het verstandig je dan regelmatig op teken te laten controleren.

 

  • Pas op met een duik in de zee! Voor wie aan het strand woont, of bijna zoals ik, is het meer dan verleidelijk om naar het strand te rennen, daar een flinke plons te nemen en weer terug te lopen. Ook hier moet je mee oppassen, zeker vroeg in de zomer als het water nog relatief koud is. Je lichaam wordt niet echt blij als hij van koelen opeens naar opwarmen moet en daarna weer andersom.

 

  • Tot slot: gebruik je gezond verstand. Is het warm? Vraag jezelf af of je echt moet gaan lopen of kun je bijvoorbeeld een alternatieve training doen? Zwemmen bijvoorbeeld, of fietsen. Ga je toch lopen? Pas je tempo aan en neem altijd een telefoon mee zodat je iemand kan bellen in geval van nood. Blijf ook in de buurt van mensen zodat anderen jou kunnen helpen. Lukt het trainen niet, stop dan.

Hoe hou jij jezelf koel in de zomer?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

Geef een reactie