Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Tip: train je core

Wist je dat je meerdere spieren nodig hebt als je hardloopt? Je bent echt niet alleen je beenspieren aan het gebruiken tijdens het rennen, maar daarnaast zijn je buikspieren, ofwel je ‘core’, ook ontzettend belangrijk. Door je core te trainen kun je uiteindelijk een betere loophouding krijgen, wat weer resulteert in betere loopprestaties. Zo komt die marathon of dat PR misschien wel weer een stapje dichterbij! Ook zorg je er met een sterkere core voor dat je stabieler bent, je wordt sterker en de kans op blessures wordt weer verkleind. Wij geven je een aantal tips hoe je je core sterker kunt maken.

 photo Core 1_zps3v7dmc4u.jpg

Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om je buikspieren sterker te maken, variërend in manier en in effectiviteit. Als je je core traint, word je een stuk sterker in je hele lichaam. Je bent stabieler, je loopt stabieler en daardoor gebruik je al je spieren beter tijdens het hardlopen. Dat betekent bijvoorbeeld dat je net even een extra sprintje kunt trekken zonder meteen een blessure op te lopen. Maar waarom specifiek je core, oftewel je midden, het gebied rondom je buik? De spieren die je traint liggen diep in je torso, in je borst. Deze spieren zijn weer verbonden aan bekken, je rug en aan je schouderbladen. Dit betekent dat als jij je core traint, je armen uiteindelijk ook sterker worden. Je traint dus niet eens alleen je buik, maar vrijwel je volledige bovenlichaam.

Planking

 photo Core 2_zpsldp8ti1d.jpg

De plank, je kent hem vast wel. Een misschien wel verschrikkelijke oefening, maar o zo effectief. Het leuke aan de plank is dat je hem op meerdere manieren kunt uitoefenen. De basisplank, waarbij je steunt op je ellebogen en voeten is al heel effectief. Begin met 20 seconden per dag en verleng dit na een tijdje iedere keer met een paar seconden. Hoe lang kun jij het volhouden? Maar er zijn nog veel meer varianten: steun bijvoorbeeld op je polsen en je voeten, of doe een zijwaartse plank waarbij je op één elleboog en één voet steunt. Denk er dan wel aan dat je beide kanten doet.

Hoepelen

Door te hoepelen train je je core, je heupen en je rug en dit op een hele leuke manier. Let er wel op dat je geen speelgoed hoepel neemt van de Bart Smit, maar een verzwaarde hoepel. Hiermee moet je veel harder je best doen om je spieren te trainen, wat weer voor een beter resultaat zorgt.

De laatste tips

  • Zorg voor balans in je oefeningen. Als je een zijwaartse plank doet, doe hem dan zowel links als rechts.
  • Bouw de oefeningen rustig op, in tijd van inspanning maar ook in herhaling.
  • Zorg voor kwaliteit in plaats van kwantiteit. Je kunt beter 20 seconden planken in een goede houding, dan 60 in een slechte houding. Zoek filmpjes op internet om te kijken naar de juiste houding.
  • Varieer! Merk je dat de ene oefening te makkelijk wordt, til dan bijvoorbeeld tijdens het planken je ene been op en laat deze een tijdje in de lucht hangen.

Wat doe jij voor oefeningen om je core sterker te maken?

Bronnen afbeeldingen: 1, 2

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

Geef een reactie