Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Trainen voor Athene: En Eindhoven dan?

Trainen voor Athene: En Eindhoven dan?

In de vorige update hebben jullie kunnen lezen dat ik in een erg lekkere flow zat. Ik noemde het zelfs een superflow. Bij de laatste lange duurloop liep ik al verder dan de kilometers op het schema, maar bleef het zo lekker gaan? Als je mijn berichtjes een beetje gevolgd hebt de afgelopen weken, weet je dat de superflow is gebleven. En met deze flow ontstond er ook een nieuw plan…

TRAINEN VOOR ATHENE, deel 5

 

Week 37

Na de rustweek waarin ik meer gefietst had dan gelopen, was het deze week weer serieus aan de bak: 52,5 kilometer in drie trainingen was de opdracht. Op zich al uitdaging genoeg, maar ik verbleef deze week een aantal dagen in Rotterdam voor een symposium wat betekende dat ik vroeg op zou moeten voor mijn trainingen. De eerste verliep zonder problemen en ik genoot van deze kilometers door Rotterdam. Ik liep tot de Erasmusbrug en terug en maakte plannen om hier de volgende training overheen te lopen. Op donderdagochtend was het zover: 17 kilometer in een flink tempo door Rotterdam. Ik liep heerlijk langs het water. Van de SS Rotterdam naar en over de Erasmusbrug uiteindelijk nog langs de Euromast om via de Maastunnel naar de overkant terug te gaan. Ondanks de vreemde omgeving kon ik het tempo flink hoog houden, wat een heerlijke run. En dat inclusief een flinke traptraining om in en uit de maastunnel te komen! In het weekend was ik thuis en stond er een duurloop van 28 kilometer op het programma. Onderweg genoeg tijd om na te denken, onder andere over Eindhoven. In het weekend van de marathon van Eindhoven staan er 35 kilometers op het schema, hoe kan ik deze combineren met Eindhoven? Een halve met ervoor en / of erna nog eens 14 kilometer lopen leek me niets. Meedoen met de hele en dan bij 35 kilometer uitstappen vond ik een nog minder plan. Maar wat nu als…. Ik besloot de rek op te zoeken deze en de volgende lange duurlopen en dan een knoop door te hakken. Uiteindelijk was ik na 31 kilometer terug en borreltje er een nieuw plan in mijn hoofd.

Week 38

Over de eerst training valt niet veel te vertellen, ik kan me deze eerlijk gezegd niet eens meer goed herinneren. De tweede daarentegen, man man man. Dit was een interval van 5 x 9 minuten flink tempo met daartussen steeds 2 minuten rust. Na de eerste had ik het al gehad, maar ik zette door. Na drie was ik al over de helft, na vier stop je toch niet? En zo lukte het me om deze interval volledig af te lopen met achtereenvolgens: 1,92 / 1,92 / 1,92 / 1,91 en 1,86 kilometer per snelle serie te hebben gelopen. Super tevreden, maar zou deze zware training geen negatief effect hebben op mijn lange duurloop in het weekend? Nou dat viel reuze mee. Aanvankelijk ging ik op zondagochtend op pad om in ieder geval 30 kilometer te lopen, maar ik hoopte op 32-33 kilometer. Bij 27 kilometer was het echter meer dan duidelijk dat er meer in zat deze dag en werd mijn plannetje wellicht waarheid: Nu 35 kilometer lopen 3 weken voor de marathon van Eindhoven zou betekenen dat ik klaar zou zijn voor de hele marathon van Eindhoven. Met deze gedachte liep ik verder, het tempo schoot omhoog want dit voelde supergoed. Ondanks dat het flink begon te regenen liep ik met een brede grijns de laatste kilometers en uiteindelijk stopte ik na ruim 35 kilometer: Eindhoven ik ben er klaar voor!!!

Ja jullie lezen het goed: ik ga de hele marathon van Eindhoven lopen. Dit betekent dat ik de komende weken in plaats van te trainen voor Athene, ineens in de taper-modus zit voor Eindhoven. Dit besluit voelt goed. Kom maar op met die marathon van Eindhoven. Ik ben van plan achter de pacers aan te lopen van 4u30 om mezelf er zo toe te dwingen rustig te lopen (voor mijn doen). Als het niet goed voelt onderweg dan stop ik er gelijk mee want het echte doel blijft nog steeds Athene.

Maar Eindhoven de gekste eerst!

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Koen is begin 2013 actief begonnen met hardlopen. Doordeweeks loopt hij ’s avonds maar in het weekend loopt hij het liefst vroeg in de morgen om de natuur te zien ontwaken. Met alles wat hij op internet kan vinden, maakt hij zijn eigen schema’s en trekt zijn eigen plan. Vaak een tikkeltje anders plan dan 'normaal'.

3 Comments

  • John

    30 september 2018 at 21:32

    Koen, erg leuk, en toch ook wel spannend lijkt me om nu zomaar een marathon te lopen. maar met 4:30 is het voor jou meer een extra lange duurloop, denk ik. Ik zelf ga ook de hele lopen in eindhoven. Wie weet ga ik je nog ergens herkennen 😉
    Veel plezier !

    Beantwoorden
    • Koen

      1 oktober 2018 at 21:54

      Het voelt vooral heel raar. Ineens weet je dat je een marathon gaat lopen enkele weken van te voren. Normaal is het een lang traject er na toe. Wat je zegt is waar, ik benader deze marathon als een lange, rustige duurloop. Met de ervaring van vorig jaar weet ik dat dit de juiste benadering is.
      Ik draag mijn brabant bandana dus je zou me moeten herkennen. Wellicht tot dan en alvast heel veel succes! Je eerste marathon?

      Beantwoorden
      • John

        3 oktober 2018 at 13:18

        Dan zal ik eens kijken naar een brabantse vlag 😉
        Nee, het wordt mijn tweede, maar helaas heb ik niet zoveel voorbereiding gehad dan de vorige keer. Voorbereiding moet voldoende zijn, maar we gaan het zien, iig gewoon lekker uitlopen.

        Beantwoorden

Geef een reactie