Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Traplopen als work-out

Jullie zullen vast al gelezen hebben dat ik elke week een work-out doe waar traplopen en touwtje springen in voorkomt. Rocky Balboa is daar mijn voorbeeld in, ja hij is een bokser maar ik vind het zo mooi hoe hij dat doet met dat touwtje en die trappen op en af. Bij mij ziet het er nog lang niet zo uit maar ik ben onderweg. Doe ik het alleen omdat Rocky het deed? Nee, traplopen en touwtje springen hebben veel voordelen. Vandaag de voordelen van traplopen en een aantal traplooptrainingen als voorbeeld.

Traplopen vind ik een leuke afwisseling voor, tijdens of na mijn training. Ik doe deze work-out omdat ik hem leuk vind maar ook omdat hij nog eens goed is voor me. Door te gaan traplopen train ik mijn kuiten en quadriceps. Een groter voordeel mijn conditie train ik bij traplopen. Traplopen doet dus ook wat met je V02-max. Uit een studie onder jonge vrouwen blijkt dat als je vijf dagen per week gedurende acht weken steeds korte periodes traploopt je je V02-max aanzienlijk kan verhogen.

Traplopen is dus voor ons hardlopers een hele goede training naast of tijdens ons rondje hardlopen. Maar alleen traplopen kan soms wat saai zijn dus zijn er een aantal variaties voor wanneer jij iets uidagenders zoekt dan alleen maar naar boven en beneden lopen.

Wanneer je begint met traplopen raad ik je aan om gewoon te gaan traplopen. Neem een trap en leer de trap kennen. Elke trap is anders, de stap hoogte maar zeker niet te vergeten hoe steil hij is. Als je gewend bent aan een trap kan je wat variatie in je training aanbrengen.

  • Ren de trap op en wandel de trap af
  • Ren zo snel mogelijk de trap op en af
  • Ren de trap op met twee treden tegelijk. Ren de trap af op de normale manier
  • Hinkelend naar boven. Ga op je rechter of linkerbeen staan en spring per trede de trap omhoog. Ren de trap op een normale manier weer af. Wanneer je beneden bent wissel je om van been.
  • trap squat. Spring vanuit squat-positie van trede naar trede. Zorg dat je schouders laag blijven en je gewicht stevig op je hielen. Wanneer je boven bent ren je weer naar beneden.

Voel voor jezelf hoe lang je dit kan doen. Traplopen op de bovenstaande manieren is een intensieve work-out een aantal minuten is al voldoende.

Niet bevoorrecht met een trap naast je huis? Zoek in de buurt naar een trap die jij fijn vind. In mijn buurt kan ik zo vijf trappen vinden niet allemaal ideaal want schots en scheef zit er ook tussen maar er zitten wel een paar goede tussen. Woon je in een flatgebouw nog beter want tot de bovenste etage kan je je gang gaan. Echt geen trap in de buurt maar wel één in huis doe het dan lekker binnen.

Ga jij traplopen aan je training toevoegen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie