Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Informatie
  • /
  • VeganChallenge: veganistisch eten in combinatie met hardlopen

VeganChallenge: veganistisch eten in combinatie met hardlopen

Na de Real Meal Revolutie van Zélia, Patricia en Josianne schotel ik jullie nu een nieuwe challenge voor; de VeganChallenge. Sorry meneer Noakes en liefhebbers van de Paleo leefstijl, deze challenge is 100% anders. Naar mijn mening is er een gemiddeld “normaal” voedingspatroon zoals de meeste mensen in Nederland eten, namelijk volgens de Schijf van Vijf waarin je vanuit verschillende productgroepen mag (moet) eten om aan je dagelijkse hoeveelheid voedingsstoffen te komen. Daarnaast zijn er dus twee uitersten: een Paleo leefstijl en een veganistische leefstijl. Waarbij je bij de een heel veel vlees en vetten moet eten en praktisch alle koolhydraten moet vermijden en waarbij je bij de ander (je raadt het al) helemaal geen vlees of andere dierlijke producten eet en bestaat het voedingspatroon voor een groot deel juist wel uit koolhydraten. Vooraf wil ik nog even zeggen dat ik niemand wil beoordelen op zijn of haar voedingspatroon, doe waar je jezelf het prettigst bij voelt! Voor mij is dat een plantaardig voedingspatroon, en vandaar dat ik meedoe aan de VeganChallenge.

Wat is veganisme?

Binnen een veganistisch dieet worden alle dierlijke voedingsmiddelen en producten van dierlijke afkomst vermeden. Dat betekent dat niet alleen vlees en vis wordt laten staan, maar ook zuivel, eieren, honing, kaas, gelatine en zelfs sommige toevoegingen in de vorm van E-nummers of vitaminen welke van dierlijke afkomst zijn.

Een volledig veganistische leefstijl gaat nog verder dan alleen het voedingspatroon. Veganisten staan niet achter het gebruiken (misbruiken) van dieren voor menselijk genot en gemak. Ook dingen als leer en wol in kleding, en niet-dierproefvrije cosmetica worden niet gebruikt.

In het begin lijkt dit alles best extreem en lastig omdat je met heel veel dingen rekening moet houden, maar naarmate de tijd vordert krijg je vanzelf handigheid erin en weet je welke producten je wel of niet kan eten en welke merken niet “vegan” zijn.

Waarom kies ik voor veganisme?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand voor het veganisme kiest en niet iedere veganist hanteert alle redenen als zijn eigen motivatie om veganistisch te leven. Voor mij zijn ze allemaal in zekere mate belangrijk voor me, hoe meer ik erover leer hoe meer ik erachter begin te staan.

  1. Voor het milieu / duurzaamheid
  2. Tegen dierenleed
  3. Voor mijn gezondheid
  4. Voor de mensheid

Ik denk dat voor mij het belang van duurzaamheid en goed zorgen voor het milieu het meest belangrijk is om een meer plantaardig voedingspatroon na te willen streven. De vee-industrie is een van de grootste veroorzakers van het broeikaseffect door de hoeveelheid broeikasgassen die uitgestoten worden door de veeteelt. Daarnaast kost het enorm veel water en landbouwgrond om vlees te produceren wat ten koste gaat van de aarde en natuur.

Dierenleed is voor velen de meest bekende reden om vegetariër of veganist te worden. We kennen allemaal de megastallen waarin koeien, varkens en kippen gehouden worden puur voor het voedsel wat ze opleveren. Waar veel mensen hun ogen voor sluiten is de slechte leefomstandigheden van deze dieren en hoe onethisch de dieren behandeld worden. Dit is voor mij ook zeker een grote reden om hier niet aan te willen bijdragen. Ja, ook melk en eieren dragen bij aan dierenleed. Niet alleen het stukje vlees op je bord.

Verder het gezondheidsaspect is een zeer goede reden om minder dierlijke producten te consumeren. Niet voor niets adviseert het Voedingscentrum om een ‘meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon’ na te streven. In de huidige maatschappij wordt enorm veel vlees en zuivel geconsumeerd en deze voedingsmiddelen leveren daarbij een grote bijdrage aan verzadigde vetten en cholesterol in de voeding. Niet te vergeten de hoeveelheid kilocalorieën wat het oplevert. Teveel is nooit goed en dit verhoogt sowieso het risico op het krijgen van obesitas en daarbij behorende ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en verschillende soorten kanker.

Tot slot de reden om het voor de mensheid te doen. Ben je bekend met het wereldvoedselprobleem? Derde wereldlanden die omgaan van de honger? Er wordt gesuggereerd dat deze voedselschaarste onder andere ontstaat door een gebrek aan landbouwgrond. Zoals ik al noemde kost veeteelt enorm veel landbouwgrond omdat hier gewassen op moeten groeien welke als voedsel dienen voor het vee. Grond welke ook gebruikt kan worden om gewassen te verbouwen als voedsel voor de mens. Het lijkt allemaal zo simpel en toch zitten we met deze problemen. Iets met ‘vraag en aanbod’ en daarom moet de vraag naar vlees en andere dierlijke producten naar beneden!

Ben ik nu veganist?

Deze vraag vind ik lastig te beantwoorden omdat veel veganisten hun eigen ideologie hebben en daarmee hun eigen regels opstellen wat voor hun gerechtvaardigd is om te doen of laten. Zo heb ik nog make-up en verzorgingsproducten liggen waarvan ik bijna 100% zeker weet dat ze op dieren getest zijn, dit is iets wat ik in de toekomst kan meenemen. Ook heb ik nog potjes met supplementen staan van dierlijke afkomst, denk aan visolie en vitamine D. Zonde om dit weg te gooien dus ja, dit gebruik ik nog. Verder zal er ook nog genoeg kleding in mijn kast liggen waar wol of leer in verwerkt zit.

Daarnaast heb ik over het gebruik van honing een niet-veganistische mening. Er heerst best wel een probleem met bijensterfte en omdat bijen een groot (indirect) aandeel hebben in de voedselketen door de bestuiving van planten mag dit insect niet verdwijnen. Ik denk daarom dat het goed is om imkers te ondersteunen in het houden van bijen en de productie van honing die daaruit volgt. Biologische en lokaal geproduceerde honing lijkt mij alleen maar goed. Ben je het niet met me eens, laat me het weten!

Op welke voedingsstoffen moet ik letten bij een veganistisch voedingspatroon?

In vlees zitten belangrijke voedingsmiddelen zoals eiwitten, vitamine B12 en D en mineralen zoals ijzer en zink. Vis levert vooral vitamine A en meervoudig onverzadigde vetzuren. Bij een veganistisch voedingspatroon dien je er dus rekening mee te houden dat je deze voedingsmiddelen voldoende binnen krijgt anders heeft dit op langere termijn negatieve gevolgen. Niet-veganisten benoemen dit als een reden dat veganisme daarom een ongezond voedingspatroon is, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn! En daarnaast, bovengenoemde redenen zijn genoeg om er juist wel voor te kiezen.

Omdat een veganistisch voedingspatroon minder (dierlijke) eiwitten bevat is het belangrijk om veel te variëren met volkoren granen, noten en peulvruchten om zo een volledige samenstelling aminozuren binnen te krijgen. Ook leveren deze voedingsmiddelen veel ijzer, maar de opname van dierlijk ijzer is iets beter dus een veganist moet meer ijzer binnen krijgen dan een vleeseter. Verder worden vitamine A en D vaak toegevoegd aan margarines, let er alleen wel op dat het een plantaardig verkregen vitamine is. Alpro heeft een margarine die 100% plantaardig is mét vitamine A en D.

Omega-3 vetzuren krijgen de meeste mensen via het eten van vis maar ook in olie en noten zit voldoende omega-3. Met name in lijnzaadolie en walnoten, dus af en toe deze producten gebruiken en je zit goed. Verder kan een plantaardig supplement ook bijdragen als het lastig is om voldoende uit de voeding te halen.

Tot slot natuurlijk vitamine B12 welke alleen voorkomt in dierlijke voedingsmiddelen. Veganisten móeten deze vitamine suppleren omdat vitamine B12 belangrijk is voor de aanmaak van rode bloedcellen en voor goed functioneren van het zenuwstelsel. Aan sommige plantaardige voedingsmiddelen wordt de vitamine toegevoegd maar het is belangrijk om als veganist vitamine B12 als supplement te gebruiken.

Wat is belangrijk voor hardlopers?

Wist je dat een voedingspatroon hoog in koolhydraten, laag in vetten en gemiddeld in eiwitten de beste hardloopprestaties oplevert? Koolhydraten zijn de voornaamste bron van energie en het lichaam is erop gemaakt om super efficient energie uit koolhydraten te verkrijgen voor langdurige en intensieve inspanning. Wanneer het lichaam niet voldoende energie uit koolhydraten (of opgeslagen in de vorm van glycogeen) voorhanden heeft moet de energie uit vetten gehaald worden. Ondanks dat iedereen een bijna oneindige voorziening vetten voor energie in het lichaam heeft, is de verbranding hiervan helemaal niet optimaal. Het kost meer zuurstof om vetten om te zetten in energie wat dus betekent dat je de intensiteit naar beneden moet brengen omdat je het anders niet volhoudt. Ik geloof dus zeker dat dit voedingspatroon goed is voor hardlopers. Een gevarieerd plantaardig voedingspatroon levert ook voldoende eiwitten om na een intensieve training of wedstrijd goed te kunnen herstellen. Niet alleen eiwitten zijn belangrijk voor het herstel, ook koolhydraten!


Ik hoop dat jullie het leuk vonden om dit artikel te lezen en dat je er iets van hebt geleerd of zelfs gaat meenemen. Mocht je al langer overwegen om minder dierlijke producten te willen consumeren maar weet je niet waar je moet beginnen of omdat je bang bent dat je te weinig voedingsstoffen binnen krijgt, just shoot! Ik wil je met alle liefde op weg helpen.

In een volgend artikel aan het einde van de VeganChallenge wil ik jullie laten zien wat ik allemaal eet, omdat ik écht heel veel eet en ook heel veel mag eten. Ik ben een extreme luie kok en ik doe het liefst zo min mogelijk, dus al mijn maaltijden zijn extreem makkelijk en toch lekker (vind ik dan). Stay tuned!

Liefs Marleen

Overweeg jij om meer plantaardig te gaan eten?

 

Bron foto: Vegan Runners

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geïnspireerd door allerlei hardlopende bloggers kreeg Marleen in 2013 het hardloopvirus te pakken. Zij schreef zich in voor haar eerste 5 kilometer wedstrijd en begon met lopen. Inmiddels heeft ze al tientallen halve en een aantal hele marathons op haar naam staan. 'Never not running' gaat zeker op voor hardloopwedstrijden welke iedere maand wel op de planning staan. Naast fanatiek recreatief hardloopster is Marleen ook fitnesstrainer en afgestudeerd diëtiste & voedingsdeskundige.

2 Comments

  • Helga

    14 april 2016 at 15:31

    Fijn stuk en heel goed punt over de honing! Ben heel benieuwd naar je ervaringen met de vegan challenge!
    Ik denk er al heel goed om met make-up etc dat het niet op dieren getest is, maar vind het erg moeilijk om alle dierlijke producten te laten staan (mijn gekookte eitjes van m’n ouders kippen!). Mooi moment voor een challenge, ik doe mee!

    Beantwoorden
    • Marleen

      14 april 2016 at 15:45

      Over eitjes van eigen gehouden kippen zijn dus ook meningen over verdeeld. 😉 Je weet in ieder geval waar jouw eieren vandaan komen. Goed dat je wel let op dierproefvrije make-up! Ik zal nog even een linkje delen van de veganchallenge website (www.veganchallenge.nl), ik weet niet of je daar nu nog kan aanmelden (voor receptjes elke dag enzo, en als “stok achter de deur”) maar je kan natuurlijk ook zelf de challenge aangaan! Leuk!

      Beantwoorden

Geef een reactie