Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Verder met de fysiotherapeut

Verder met de fysiotherapeut

“Niet op de loopband?” vroeg ik hoopvol, toen mijn fysiotherapeut me gisteren naar de crosstrainer verwees. Helaas schudde ze haar hoofd: “Dat komt nog wel.” Misschien was het maar goed ook, want op het moment kan ik niet zo veel ademen. Ik was binnen de kortste keren buiten adem van de loopband afgerold (zie je het al voor je?).

Van de week stuurde ik een berichtje naar de andere meiden van JKR. Ik heb de afgelopen week serieus een aantal keer gedroomd over hardlopen. En als ik een hardloper zie, dan droom ik weer weg. Ik droom van rustig minimaal een uur lang lopen. Niet letten op snelheid of afstand, gewoon lekker lopen en genieten. Zonnetje erbij, fijne afspeellijst aan en gaan. Als ik weer mag gaan lopen duurt het natuurlijk nog wel even voordat ik een uur kan gaan lopen, maar goed. Die droom, dat is waar we voor gaan. (En stiekem natuurlijk 2/2,5/hoe lang het duurt, voor de halve marathon 😉 )

bij de fysiotherapeut
Dagelijkse oefeningen
Met mijn dagelijkse oefeningen proberen we de keten (mijn benen/core) te versterken en aan mijn balans te werken. Vorige week schreef ik al het lijstje met oefeningen dat ik dagelijks doe. Ik merk ondertussen dat ik ze steeds makkelijker volhoud. Waar ik de eerste keer tussendoor nog een adempauze nam, volgen de sets elkaar nu sneller op en heb ik minder pauzes tussen de verschillende oefeningen. Behalve planken, die blijft echt zwaar.

De fysiotherapeut zei dat we de oefeningen komende week gaan verzwaren, dus ik bereid me vast voor op spierpijn!

Compleet schema
Intussen heb ik een compleet schema. Deze werk ik helemaal af als ik bij de fysiotherapeut in de zaal ben. Meestal doe ik hier 1.15/1.20u over, soms iets korter of langer. Ik begin met vijf minuutjes opwarmen op de fiets en dan doe ik mijn dagelijkse oefeningen.

Daarna komen de kracht en balansoefeningen waarvoor ik materiaal nodig heb, oefeningen die ik veelal niet thuis kan doen. Zo doe ik onder andere:

  • Leg press. 3×20 met twee benen en 3×10 met één been (per been 3×10).
  • Squats: deze moeten eigenlijk zonder gewichten op mijn nek, maar dan leun ik te ver achterover, dus ik doe de stang van 10kg erbij.
  • Elastieken: met een elastiek rond mijn knieën en eentje om mijn enkels loop ik zowel zijwaarts als voorwaarts door de zaal. Iets door m’n knieën (halve squat ongeveer), zorgen dat mijn voeten recht staan en mijn knieën naar buiten zijn gedraaid.
  • Balansoefeningen op de Bosu bal (yes, ik weet eindelijk de naam!). Ik sta 4×15 seconden op één been. Ik vind dit makkelijker dan 15 seconden op één been op de grond staan met mijn ogen dicht, haha!

verkouden bij de fyiotherapeut
Ziek aan het worden?
Volgens mij ben ik een beetje ziek aan het worden. Mijn neus zit helemaal dicht (waardoor mijn hele hoofd ziek voelt), ik heb last van mijn keel en ik heb het benauwd. Vorige week had ik het ook een beetje, maar dat ging al snel weer over. Ik hoop dat ik dit weekend gewoon goed ziek word en uit kan zieken, zodat ik er niet half tegenaan hang de rest van de maand.

Waarschijnlijke oorzaak
Wat jullie misschien ook wel willen weten, is waar ik mijn shin splints door heb gekregen. Helemaal zeker weten doen we het niet, want er zijn zoveel mogelijke oorzaken. Een groot deel komt door overbelasting, vanwege dat ik te weinig rustdagen nam (en een paar keer bij het wandelen de verkeerde schoenen aan had) tijdens #santastreak.

Maar ook kan het komen doordat ik ‘scheef’ loop. Niet letterlijk, maar er zijn verschillende redenen voor dat ik anders loop met mijn ene been dan mijn andere been. Ten eerste heb ik aan de rechterkant die ontstoken grote teen (die er volgende week af gaat, woohoo!). Om die teen te ontzien, heb ik waarschijnlijk (onbewust) mijn loopje aangepast. Niet goed!

Ten tweede bleek dat mijn rechterbeen sterker is en een betere balans heeft dan mijn linkerbeen. Een hele simpele verklaring: dat been is extra getraind tijdens de revalidatie van mijn knieblessure. Als je ene been sterker is dan je andere, dan kun je ook ‘scheef’ gaan lopen.

Anyway, ik ga lekker verder met de fysiotherapeut. Komende week heb ik weer twee sessies en wordt mijn teen geopereerd. Als het goed is kan ik maandag weer naar de fysiotherapeut (misschien het planken even overslaan?) en trainen we gewoon verder. Ik heb al besloten dat ik voor het opbouwen met deze fysiotherapeut (en/of de loopclub aan de overkant) wil werken! Om gewoon zeker te weten dat het nog goed gaat.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

2 Comments

Geef een reactie