Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Verschillende methodes voor lange duurlopen

Verschillende methodes voor lange duurlopen

Misschien dat je dit artikel hebt gelezen, over lange duurlopen en hoe je die kunt overleven. Ik beschrijf daarin hoe je een duurloop leuk kan maken en wat je kan helpen om een lange duurloop niet als iets saais te zien, maar er juist van te genieten. Vandaag gaan we het hebben over de tactiek van lange duurlopen. Hoe kan je je duurloop tot een succes maken?

Me-time

Zie het als een ontspannen moment. Me-time. Jij en de weg, met misschien wel muziek in je oren. Kijkend naar de horizon als je in een mooie natuurlijke omgeving woont. Bij mij is de horizon het eerstvolgende stoplicht. Probeer het als een ontspannen run te zien. Ga langzaam, je hoeft echt geen PR te gaan lopen. Josianne legde pasgeleden goed uit waarom lange duurlopen goed zijn.

Verschillende methodes voor lange duurlopen

Doe de Walk-Runmethode

Joëlle heeft er laatst ook een artikel over geschreven, de Walk-Runmethode van Jeff Galloway. In plaats van voortdurend alles te rennen, wandel je steeds stukjes tussendoor. Dit is een goede training voor als je langzaam en goed wilt opbouwen. Veel hardlopers willen meteen een marathon lopen zodra ze beginnen met hardlopen (guilty!) maar het is juist beter om het stap voor stap goed op te bouwen. De belastbaarheid is daardoor minder. Ik snap dat niet iedereen daar fan van is, ik ben het zelf ook niet want ik vind “rennen is rennen”, maar ik kan heel goed begrijpen dat dit voor veel lopers een minder grote drempel is om lange duurlopen te doen.

Negatieve split

Bouw je snelheid tijdens je langzame duurloop rustig op. Ga niet als een gek de eerste helft supersnel lopen om vervolgens de tweede helft moe te zijn. Probeer een negatieve split eruit te halen. Wat is een negatieve split? Een negatieve split is een training waarin je de eerste helft rustig loopt en pas bij de tweede helft versnelt. Je snelheid is dus bij de tweede helft sneller dan bij de eerste helft. Zo heb je goed ingelopen en kun je de tweede helft vol voor gaan! Maak er geen sprint van, maar als je bijvoorbeeld de eerste helft op 7’30” min/km loopt, probeer dan de tweede helft op 7’15” min/km te lopen of sneller als je dat kan. Zorg er wel voor dat je de tweede helft volhoudt! Dit is een goede training, omdat je zo optimaal gebruikmaakt van je energie.

Niet 1 route maar rondes hardlopen

Dit is misschien saai en daar geef ik je gelijk in MAAR het kan je wel helpen om je lange duurlopen te ‘overleven’. Stel, jij hebt op de planning om 15 km te gaan hardlopen dan klinkt 15 km verder dan 3x 5 km. Als je dan een rondje van 5 km gaat lopen focus je je op die 5 km. Dan is het voor je gevoel minder lang. Doordat je in rondjes loopt kan je ook makkelijker eventueel naar de wc gaan als het dichtbij jouw huis is of je kunt wat drinken tussendoor. Je kan je drinken ergens in de bosjes verstoppen en na 1 rondje kan je even wat gaan drinken. Ik heb dit zelf al een paar uitgeprobeerd en ik raad het je niet aan om het elke week te doen, maar soms is het lekker om even zo te lopen omdat de drempel op dat moment iets minder hoog lijkt!

Verschillende methodes voor lange duurlopen

Doe jij weleens een lange duurloop anders dan normaal?

 

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

Geef een reactie