Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Informatie
  • /
  • Vier redenen om hard te lopen als je ongesteld bent

Vier redenen om hard te lopen als je ongesteld bent

Onze vrouwelijke lezers herkennen ongetwijfeld de volgende situatie: ’s ochtends neem je je voor om die dag lekker een rondje te gaan lopen, maar gedurende de dag begint het. Krampen, pijn bij je onderrug, hoofdpijn: jup, de tampons en het maandverband mogen weer uit je tas gehaald worden. Binnen blijven dan maar? Vier redenen om toch hard te lopen als je ongesteld bent.

1. Het kan helpen tegen menstruatiepijn
Goed nieuws (of misschien slecht als je een excuus zoekt om op de bank te blijven hangen): hardlopen kan je menstruatiepijn juist verlichten. Terwijl je bezig bent met lopen wordt je aandacht even van de buikpijn afgeleid, zodat je het minder voelt. Bovendien maakt je lichaam endorfine aan, een stofje dat werkt als een pijnstiller. Lopen dus!

2. Bye bye lusteloosheid
Heb je tijdens je tijd van de maand veel last van stemmingswisselingen en voel je je moe, prikkelbaar en chagrijnig? Ga dan juist! Hardlopen vermindert dat lamlendige gevoel en je voelt je altijd fitter als je terugkomt. En als je terugkomt, dan kun je lekker douchen en daarna op de bank kruipen met fijne feelgoodmovie.

3. Het recept voor een PR?
Raar maar waar: sommige vrouwen lopen de beste tijden als ze ongesteld zijn. Dat jouw maandelijkse periode precies tijdens die wedstrijd valt hoeft dus helemaal geen probleem te zijn. Bijvoorbeeld Leontien van Moorsel scheen haar menstruatie juist tijdens wielerwedstrijden te plannen, omdat ze dan een hogere pijngrens had en dus dieper kon gaan. Deze tactiek schijnt vooral te werken op de korte afstanden.

4. Geen medische nadelen

Er is medisch gezien geen enkele reden om niet hard te lopen als je ongesteld bent. Oftewel: eigenlijk zijn er alleen maar voordelen. En mocht het nu allemaal toch slecht gaan? Dan ben je in ieder geval geweest en heb je weer een paar extra kilometers in de benen, zodat je over een week weer sterker verder kunt trainen.

Ga je eropuit? Trek dan een goede sportbeha aan, om je wat gevoeliger borsten goed te ondersteunen. Tijdens je bloedingen verlies je ijzer: eet dus indien nodig wat extra noten, spinazie of een volkoren boterham met appelstroop. Luister altijd goed naar je lichaam en ga een tandje langzamer of pauzeer even als dat nodig is. Tot slot: beloon jezelf. Het kost veel moeite om jezelf tijdens de tijd van de maand van de bank te trekken: je hebt dat stukje chocolade verdiend!

Loop jij tijdens de tijd van de maand?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Geef een reactie