Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Voorjaars- versus najaarsmarathon

Op 25 september loopt Eveline de marathon van Berlijn. Het wordt haar derde marathon, maar de eerste die ze in het najaar loopt. Tweemaal liep ze de marathon van Rotterdam, in april. Ze trainde tijdens de donkerste dagen van het jaar. Waar moet ze rekening mee houden nu ze in de zomer moet trainen? Wat zijn de verschillen? En wat zijn de voor- en nadelen van een marathon in de lente en de herfst?Koen heeft al ervaring met een najaarsmarathon. Hij liep achtereenvolgens Berlijn (najaar 2014), Rotterdam (voorjaar 2015) en Eindhoven (najaar 2015). Waar ligt Koens voorkeur? En wat verwacht Eveline? Onze ervaringen op een rij!

Winter is coming

Eveline:

Uren en uren buiten doorbrengen terwijl half Nederland zich schuilhoudt onder een een stapels dekens. Het vergt wat discipline, trainen in de wintermaanden. Je moet naar buiten, ook als de wind om het huis loeit en de regen tegen de ramen slaat. En geloof me: dat is best vaak. De keren dat ik midden in een hagelbui belandde tijdens een lange duurloop zijn ook niet meer op twee handen te tellen.

Maar, hoe is erg is dat nu eigenlijk? Tegen kou kun je je kleden. En regen vind ik ook geen probleem. Zweten doe ik toch wel. Het wordt alleen een beetje treurig als je drie uur wordt achtervolgd door een hoosbui.

Het grootste obstakel voor veel mensen die in de winter (willen) trainen is het gebrek aan zonlicht. ’s Morgens moet je op de tast op zoek naar je linkersok. En als je thuiskomt van je rondje is het vaak nog steeds niet licht. Ook hardlopen na het werk vraagt ook wat aanpassingen. Als de zon onder is, zo rond een uur of zes, moet je als hardloper goed verlicht op pad.

Voorjaars- versus najaarsmarathon
Ik heb nu twee jaar achter elkaar in de wintermaanden getraind. En eerlijk gezegd vond ik het heerlijk. Mijn marathonschema zorgde ervoor dat ik veel buiten kwam. Waarom zou je anders naar buiten gaan als het 3 graden is? In de zomer heb ik tig redenen om buiten te zijn. Met een zonnebril, verkoelend drankje en een boek. Ik heb in de zomer geen drie uur durende langzame duurloop nodig om mij te motiveren mijn huis te verlaten. Maar in de winter wel degelijk. Anders had ik waarschijnlijk een fort gebouwd van kussens, Netflix en chocola. En ja, het is meestal donker als je buitenkomt, en het wil wel eens regenen. Maar dat viel in de praktijk allemaal best mee. Ik heb de meest schitterende zonsopkomsten gezien. En ik voelde me altijd een enorme bikkel als ik mijn training in de regen voltooide.

Koen:

Ik werk mijn trainingen het liefst in mijn eentje af. Daarom hou ik van de lange duurlooptrainingen in de winter. Het weer zorgt ervoor dat mensen binnen blijven. Omdat ik op tijd vertrek (voor 7 uur), start ik vaak in het donker en zie ik het langzaam lichter worden. Doordat je dik ingepakt bent, versterkt dat nog meer het gevoel van ‘alleen op de wereld zijn’. Ik heb wel eens 30km gelopen en toen kwam ik nog geen 10 mensen tegen: een hele aparte ervaring in deze drukke tijden. Het is alleen jij tegen de elementen.

Wel heb ik een hekel aan de doordeweekse trainingen in de wintermaanden. Omdat ik overdag geen tijd heb, ben ik genoodzaakt altijd ’s avonds in het donker op pad te gaan. Om dan voor een half uur je helemaal in te pakken + de nodige lichten installeren, vind ik verschrikkelijk. Maar na december merk je alweer dat het elke week lichter wordt. Dit geeft je extra energie en hierdoor blijf je zin houden in je trainingen. En dat is maar goed ook, want die trainingen worden in deze fase steeds langer en intensiever. Met de regen moet je een beetje geluk hebben. Op de een of andere manier weet ik die vaak te ontlopen. Een groot nadeel kan zijn dat je alleen maar traint in koude omstandigheden en dat het ineens (heel) warm is op de dag van de marathon. Hier ben je dan niet zo goed op voorbereid.

The summer is magic

Eveline:

Een marathon in september, dat betekent dat het zwaartepunt van mijn trainingen in juli en augustus ligt. Een ritme dat weer heel andere uitdagingen bij zich draagt. Dat bleek al toen ik mijn schema voor de eerste drie weken ontving. Met moeite plande ik mijn trainingen om mijn afspraken heen. In de zomer ben ik veel meer op pad dan in de winter. Naar het strand, een festival, op pad met vrienden. En niet te vergeten: op vakantie.

Deze zomer ga ik twee weken naar Andalusië. In juli. Lees: hitte alom. Komen we meteen bij de volgende twee nadelen van trainen in de zomer: tijd en weer. Om met die laatste te beginnen: als je snel last hebt van de warmte, is trainen voor een marathon in de zomer een uitdaging. Nu zijn we in Nederland ‘gezegend’ met een zeer mild klimaat. Maar is het onverhoopt ineens drie weken heel heet in Holland? Of ga je net als ik op vakantie en wil je wel doortrainen? Dan moet je een beetje improviseren. Verplaats je trainingen naar de vroege ochtend, of loop juist ’s avonds laat, als het al een beetje is afgekoeld.

TIP! Te heet? Vallen de trainingen je zwaar? Pas dan de intensiteit van je runs aan. Een iets korter rondje, een kortere interval. Je lichaam heeft het al zwaar met het verwerken van de hitte. En maak je geen zorgen over de kwaliteit van je trainingen. Beter goed, maar wat korter, dan lang en zwaar. Kwaliteit boven kwantiteit. En stel je verwachtingen bij. Je levert waarschijnlijk geen topprestatie tijdens een lange duurloop de dag nadat je urenlang met je kinderen door een pretpark heb geslenterd.

Voorjaars- versus najaarsmarathon
Afgezien van al dat getob met warm weer, zweet in je ogen, klotsende oksels en schuurplekken is trainen in de zomer ook iets heel moois. Ontwaken door het zonlicht in je slaapkamer. Naar buiten als het nog stil is op straat. Prachtige zonsondergangen. Korte broekjes en tops zonder mouwen. Geen lagen van thermoshirts en windjacks. Maar gewoon, hup, schoenen aan en gaan. Urenlang licht, ook na werktijd. Duurlopen op een doordeweekse avond. Hardlopen op vakantie!

Koen:

Een najaarsmarathon betekent trainen in de mooi-weermaanden. Zonnetje schijnt, vogeltjes fluiten en iedereen trekt er op uit. Doordeweeks blijft het langer licht, waardoor het om 21:00u nog steeds verleidelijk is om te gaan rennen. De trainingen worden wel zwaarder door de temperatuur. Maar ik heb gemerkt dat als je deze  volhoudt, je hier later enorm voordeel van hebt. Ik noem het vaak gekscherend ‘hittestage’, zoals wielrenners op hoogtestage gaan. Je traint intensiever waardoor het bij lager temperaturen ineens stukken beter gaat. Verder kijk ik altijd uit naar de trainingen in de vakantieweken. Een halve marathon of langer afleggen in onbekend gebied. Zo heb ik in 2014 de Franse kust verkend. En vorig jaar heb ik uren gedwaald in het prachtige Noorwegen. In de zomer heeft vroeg starten ook een ander voordeel. Na de duurloop is er nog voldoende tijd om van de dag te genieten. Zeker met een runners high barst je van de energie om nog iets te gaan ondernemen.

Heb jij al eens getraind voor een (halve) marathon? In welke periode was dat? En hoe beviel dat? En heb je nog tips?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • Jolien

    6 juni 2016 at 15:36

    Ik kan me in allebei wel herkennen, maar geef mij toch maar een hittetraining! Ik heb een tijdje in de tropen gewoond (en hardgelopen) en merkte dat ik bij terugkomst in Nederland opeens een stuk sneller was – helaas was het geen blijvend effect. 😉

    Het is inderdaad een heerlijk gevoel als je thuis komt na een loop in het gure winterweer, maar ik kan vaak toch niet de motivatie vinden om in het donker naar buiten te gaan…

    Beantwoorden

Geef een reactie