Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Waarom ik graag met een schema loop

Zoveel mensen, zoveel verschillen. Ik heb graag de houvast van een schema, een doel, terwijl sommige JKR’ers liever zelf bepalen wanneer zij eropuit trekken. Waarom loop ik graag met een schema? En wat zijn mijn ervaringen?

Eind vorig jaar liep ik een paar maanden zonder schema. Na mijn training voor de halve marathon van Eindhoven in oktober had ik geen wedstrijden meer op de agenda in 2015. Half oktober schreef ik mij in voor de marathon van Rotterdam, in april 2016. Daarvoor moest ik in december of januari beginnen te trainen. Ik had dus twee maanden ‘vrij’.

Heerlijk vond ik het, die eerste weken. Zelf bepalen hoe lang je naar buiten gaat, hoe ver en hoe hard je moet rennen. Ik genoot met volle teugen.

Maar al snel kwam de klad erin. Ik deed geen intervaltrainingen meer. Mijn pace ging achteruit. En ’s morgens verkoos ik de warmte van mijn bed boven de koude buitenlucht. Ik liep nog wel braaf zo’n 2-3 keer in de week. Maar de lol was eraf. Want: waar deed ik het voor?

Begrijp me niet verkeerd: ik ren niet puur en alleen omdat ik wedstrijden wil lopen. Ik heb hardlopen nodig. Om me fit te voelen, om mijn hoofd leeg te maken, om soms gewoon twee uur lang vloekend en tierend over het strand te hobbelen, om heel even helemaal niks te voelen. Om gewoon te lópen.

Maar ik moet bekennen dat ik die stok achter de deur nodig heb. Met een schema vang ik twee vliegen in een klap: ik ren (want ik volg mijn schema altijd zeer nauwkeurig, le freak) en ik voel me goed. Want al die voordelen die ik zojuist beschreef, krijg ik dan met de regelmaat van de klok. En daar voel ik me prettig bij.

Daarnaast geeft het trainen zelf mij ook veel voldoening. Vorig jaar riep ik al dat ik het trainen voor de marathon van Rotterdam zo heerlijk vond: ik voelde me fit, ik sliep elke nacht als een roos én ik verbaasde me zelf elke keer weer. Dat ik verder kon lopen dan ik ooit had gedaan. Of sneller. Ik stond dit jaar dan ook weer te trappelen om te beginnen.

In december begon ik aan mijn marathontraining. Eindelijk, zo voelde het, ik mocht weer. Ik ben nu een paar weken bezig en ik merk nu al verschil. Mijn snelheid gaat elke week ietsje omhoog en ik leg steeds grotere afstanden af. Maar ook op andere gebieden merk ik verschil: ik slaap goed en probeer op tijd naar bed te gaan, ik probeer gezonder en regelmatiger te eten, ik drink meer water en kan beter ontspannen. Wat een geluk dat ik dit jaar twee marathons loop… 😉

Hoe zit het bij jou? Loop jij liever met of zonder schema?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • Bente

    18 januari 2016 at 15:39

    Ik heb nog nooit met een schema gelopen.. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het als een goede stok achter de deur werkt.

    IK raak ook enorm gemotiveerd van het feit dat er een wedstrijd aan zit te komen. Ik moet me dus binnenkort maar weer eens gaan inschrijven en misschien probeer ik dan zelfs ook eens een schema 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie