Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Waarom rusten heel belangrijk is

Waarom rusten heel belangrijk is

Als je aan het trainen bent voor een afstand of wedstrijd dan kan het soms gebeuren dat je te veel traint. Je volgt netjes je schema, maar volg je ook je lichaam? Soms heb je dat niet direct in de gaten, maar je kan soms behoorlijk overtraind zijn. Als je te veel traint en te weinig rust neemt is de kans groot dat je een blessure krijgt of zelfs een run-dip! 

Waarom rusten?

Een rustdag is een dag waarop je eigenlijk niks mag doen qua zware sport of grote inspanningen. Nu is het ook niet zo dat je dan helemaal niks moet doen, al is dat soms natuurlijk wel heel erg lekker! Als je lichaam door gebrek aan rust niet goed herstelt tussen de trainingen of de wedstrijden kan dat effect hebben op je training. Het herstelproces wordt daardoor steeds minder effectief. Door goed naar je lichaam te luisteren en minstens 1 rustdag per week te nemen word je fitter en kun je ook bij de volgende training beter en meer geconcentreerd sporten.

Vaak wil je als hardloper geen rustdag nemen, omdat je het gevoel hebt dat je door hardlopen je hoofd leeg kan maken. Maar dan luister je niet voldoende naar je lichaam. Er zijn hardlopers die wel elke dag hardlopen, maar vooral als je beginner bent of nog geen jarenlang ervaring hebt, is het aan te raden om rustig aan te doen. Mensen met jarenlange ervaring kennen elk spier van hun lichaam en weten wat ze wel of niet kunnen. Wees dus verstandig.

Toch sporten? Dit kan je doen.

Wil je op je rustdag toch gaan sporten of aan beweging doen, doe dan een lichte sport zoals yoga of ga rustig baantjes zwemmen. Het is belangrijk dat je spieren rust krijgen. Zwemmen kan een pittige sport zijn, maar als je er geen wedstrijd van maakt kan het helpen je spieren te herstellen. Yoga is goed voor je spieren en balans en je traint er ook nog eens je core mee! Of ga lekker wandelen met je hond of je vrienden!

Hoeveel rustdagen?

Ik raad zelf aan om minstens 2x per week een rustdag in te plannen, maar je moet het uiteindelijk natuurlijk zelf bepalen. Bij de meeste schema’s staan vaak 2 rustdagen ingepland! Zelf had ik een tijdje een schema waar ik elke dag moest sporten, maar dat hou je niet vol als je geen topsporter bent. Je moet het ook leuk blijven inden en vaak gaat het voelen alsof het moet. Als je een wedstrijd hebt aan het einde van de week, is het aan te raden om 2 tot 3 dagen voor de wedstrijd rustig aan te doen!

Waarom rusten heel belangrijk is

Neem jij genoeg rustdagen?

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

3 Comments

  • Joëlle

    3 maart 2014 at 15:28

    Ik merk dat rust echt heel goed werkt bij mij om een snelle tijd te lopen als ik daarna weer ga hardlopen. Meestal loop ik drie keer per week, dus twee keer één dag rust tussendoor en één keer twee dagen. Die twee dagen is dan vaak om te herstellen van een lange duurloop. Tegenwoordig ben ik vergevorderd genoeg om twee dagen achter elkaar te lopen. Soms doe ik dat nu ook omdat het vaak praktisch is als ik een druk weekschema heb, maar bij voorkeur niet omdat je toch wat meer kans hebt op blessures als je zo weinig tijd hebt om te herstellen tussendoor. Voor een wedstrijd neem ik minimaal drie dagen rust. Als ik echt heel veel zin krijg om te sporten doe ik dan iets wat niet zo intensief is, zoals yoga of op rustig tempo een stukje fietsen.

    Beantwoorden
  • Willemvk

    3 maart 2014 at 19:43

    Ik neem een rustdag als mijn spieren mij zeggen dat ik een rustdag nodig heb, of ik totaal geen zin heb. Dat zal gemiddeld een 2x in de week zijn. En ik zorg er voor dat ik niet ‘loop’ op de dagen dat volleybal heb.

    Beantwoorden

Geef een reactie