Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Informatie
  • /
  • Wat doe ik nu anders dan bij mijn eerste marathontraining?

Wat doe ik nu anders dan bij mijn eerste marathontraining?

Een marathon lopen is magisch. Je zou het misschien niet denken. Ik bedoel, wie loopt er nu voor de lol 42 km? Maar ik kan je verzekeren dat het echt iets heel speciaals is. Het is zwaar, zowel fysiek als mentaal, maar zodra je over die streep bent (zowel start als finish), krijg je zowaar vlinders in je buik. Daarom heb ik besloten om nog een keer een marathon te lopen en heel eerlijk? Ik denk niet dat dit mijn laatste is. Ik loop 3 april mijn tweede marathon en toch is dat heel anders dan vorig jaar. Ik ga proberen uit te leggen hoe het voor mij nu voelt, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat het ook zo bij jou wordt. Of misschien wel, dan kunnen we handen schudden!

Trainen met een trainer

Vorig jaar had ik een trainster, namelijk Andrea. Zij maakte voor mij een schema en bij lange duurlopen vroeg ze hoe het ging. Omdat het allemaal nieuw was en ook spannend, volgde ik alles heel nauwkeurig. De grens wanneer je over de 21,1 km gaat is bijzonder, want je weet dat je daarna continu verder en langer onderweg bent. Elke lange duurloop is op dat moment een PR op afstand.

Nu train ik nog steeds via een schema, maar die is gecombineerd. Ik hou wel bepaalde trainingen aan die Andrea mij heeft gegeven, maar ook via een ander schema. Ik vind bijvoorbeeld lange duurlopen waarvan ik weet hoelang ik onderweg ben fijn werken (en dat terwijl ik eerst niet tegen tijdsdruk kon). Ik train nu alleen en dan heb je sneller de neiging om je schema om te gooien. Wat ik dus ook een paar keer heb gedaan.

Je kent de afstanden al

Zoals ik net al zei, wanneer je voor het eerste traint ken je de afstanden na 21,1 km niet (ervan uitgaande dat je netjes nadat je een halve marathon hebt gelopen gaat trainen voor een marathon). Elke kilometer die je erbij maakt is een overwinning. Hoe voelt je lichaam bij 25 km? Of bij 30 km!?

Bij een tweede ken je deze afstanden al. Het is nog steeds een overwinning, maar toch voelt het voor mij anders. Ik heb al eerder de 25 km aangetikt, of de 30 km. Het voelt niet meer zo “speciaal”, maar nadat je het gedaan hebt, krijg je wel weer een overwinningsgevoel. Dat dan weer wel.

Wat doe ik nu anders dan bij mijn eerste marathon training?

Of ik moe was na 32 km? Nee joh haha! *kleine oogjes*

Doel is veranderd

Mijn doel voor tijdens mijn eerste marathon was genieten en uitlopen. Ik had geen tijd in mijn hoofd. Ik zou never nooit de 4 uur halen en zelfs de 5 uur was voor mij al ver-van-mijn-bed-show. Dromen kan altijd, maar ik moest vooral realistisch zijn. En ik kan je zeggen dat ik onwijs heb genoten. Ik heb wel na de 32 km gevloekt omdat ik het zwaar kreeg, maar alles was de moeite waard en mijn tijd die ik toen liep? Ach, tijden heb je om te verbreken.

En dat is nu het geval. Ik heb een tijd in mijn hoofd. Ik had een andere tijd in mijn hoofd, maar door mijn hardloopdip eind vorig jaar heb ik deze aangepast. Ik mocht van mezelf er iets langer over doen. Toch voel ik nu steeds meer een druk. Puur door mezelf, niet door iemand anders. Ik heb een tijd in mijn hoofd en ik wil die heel graag halen. Haal ik het niet? Dan zou ik behoorlijk teleurgesteld zijn, MAAR… Ja, er is een maar. Natuurlijk word ik niet teleurgesteld! Ik ga een marathon lopen en UITLOPEN. Ik zou wel teleurgesteld zijn als ik mijn tijd niet verbeter, al lijkt mij dat sterk. Ik ga die tijd smashen!

Wat doe ik nu anders dan bij mijn eerste marathon training?

Mentaal

Wellicht heb je mijn andere blog gelezen over hoe ik veranderd ben zowel fysiek als mentaal. Dat mentale was vorig jaar echt een ding. Ik vreesde heel erg dat ik als laatste over de finish zou komen (al is de laatste dik 1,5 uur later dan mij gefinisht). Ik was daar heel erg bang voor, maar doordat ik me als doel had gesteld om te genieten is dat veel beter gegaan dan verwacht. Ik was gedurende mijn training nog niet helemaal zeker van mijn zaak (wie wel?) maar tijdens het lopen zelf heb ik er geen minuut aan gedacht.

Nu is dat mentale aspect (bijna) verdwenen. Er moet echt iets heel raars gebeuren wil ik als laatste over de finish komen. Misschien dat ik daarom ook wel wat rustiger richting de marathon ga. Ik zie het wel.

Tja, dat eten

Daar hebben we het weer. Het eten. Dat is voor de meesten ook niet nieuw maar wat ik vorig jaar niet wist tijdens mijn marathontraining, weet ik nu wel. Ik ben nog steeds niet zoveel afgevallen als ik zou willen, maar ik let er wel beter op. Ik heb nog 8 weken en het zou wel mooi zijn als ik in de tussentijd nog een paar kilo’s kwijt zou raken, maar dat gaat bij mij niet vanzelf. Oh en tijdens taperen kom je vaak weer aan. Great. 

En ook dat drinken. Nu ben ik geen alcoholist en ik kan prima alcohol laten staan, maar een wijntje en een biertje vind ik toch ook wel heel erg lekker op z’n tijd (kuch weekend kuch). Vorig jaar dronk ik 1 maand voor de marathon geen alcohol en dat beviel me goed. 29 februari zijn mijn vriend en ik 12 jaar samen. Daar moet op gedronken worden (nog steeds geen alcoholist)! Daarna is het klaar met de pret. Tot 3 april 17.00 uur geen alcohol. Daarna ben ik waarschijnlijk zo moe dat ik na 1 biertje of wijntje weg ben. Fun fact: Vorig jaar hadden we 1/2 liter-blikje gekocht. Daar deed ik 3 uur over. En niet omdat ik in slaap was gevallen, maar omdat ik onwijs hyper was.

Die core trainen!

Ja, dat is een dingetje geweest vorig jaar. Ik deed toen wel veel aan FunXtion, maar ik trainde mijn core niet genoeg. Nu train ik ongeveer 2 à 3 keer per week mijn core. Ik merk wel dat ik rechterop loop. Het is nog niet helemaal zoals ik wil, maar wel 100x beter dan vorig jaar. Buik aanspannen en gaan!

Wat doe ik nu anders dan bij mijn eerste marathon training?

Mijn vriend loopt nu mee

Dit is wellicht een luxe en zeker iets wat ik vorig jaar niet had (en nooit had verwacht dat ik het dit jaar wel zou hebben). Mijn vriend loopt ook de marathon van Parijs. Hij vindt lange duurlopen verschrikkelijk en saai, maar samen lopen met mij vindt-ie dan wel weer leuk. Doordat hij nu mee gaat lopen (hij gaat me echt hazen), ben ik zekerder van mijn zaak. Ik moet het natuurlijk nog steeds zelf doen, maar hij loopt wel naast mij om mij te supporten, door te laten gaan en wanneer ik het niet zie zitten me moed in te praten. Hij gaat er alles voor doen om mij mijn doel te laten realiseren. Ik ga waarschijnlijk schelden, vloeken en willen stoppen (de tijd die ik wil kan ik, het is alleen heel hard lopen ;)), maar hij zal er wel voor mij zijn en mij door laten lopen. M, sorry alvast voor het schelden!

Een tweede marathon lopen is anders, maar ik blijf erbij dat het een afstand is die magisch is. Ik heb enorm het geluk dat ik nog steeds al mijn teennagels heb, mijn voeten er nog goed uit zien (ik heb een hekel aan voeten, zelfs die van mij maar ze mogen er wezen ;)) en ik heb geen blessures. Daar ben ik al heel blij mee.

En nu de vraag. Wat trek ik aan tijdens mijn tweede marathon? Want ook dat is anders!

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

9 Comments

Geef een reactie