Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wat wordt de volgende stap?

Wat wordt de volgende stap?

Ik schreef pas geleden nog over mijn hardloopdip, en die is nog steeds niet helemaal over. Ik moet zeggen dat ik alweer meer zin krijg om te gaan hardlopen, maar ik heb wel gemerkt dat ik meer structuur nodig heb. Als mij al wat langer kent, dan denk je misschien dat ik heel gestructureerd werk. Toch is dat niet altijd het geval, zeker niet met sporten. Ik doe maar wat ik zelf wil, maar ook mijn fysiotherapeut is het daar niet mee eens. Maar wat wordt de volgende stap? Als ik mijn volgende doel wil halen (waar ik je verderop meer over vertel) dan moet er meer structuur komen. 

Een maand geleden rende ik de halve marathon van Leiden in 2:06:04. Een keurige tijd, en zelfs 13 minuten sneller dan een half jaar daarvoor in Eindhoven. Maar ja, wat nu? Ik wil heel graag een halve marathon rennen ónder de twee uur, en dat moet ook prima lukken. Maar zoals ik eerder al aangaf: er is wel meer structuur voor nodig.

Hardloopdoelen 2.jpg

Foto gemaakt door Rob van Twist.

Nog even in de herhaling (het kan maar vastgelegd zijn): de halve marathon van Eindhoven wil ik onder de twee uur rennen. Maar hoe ga ik dat doen? Ik schreef eerder deze week al over hardloopdoelen en hoe je je daar het beste aan kunt houden. Als ik die tips geef, dan moet ik me daar zelf ook aan houden toch? Hoe ga ik ervoor zorgen dat ik de halve marathon van Eindhoven onder de twee uur kan rennen?

Ik ga deze week contact opnemen met een atletiekvereniging in Hilversum om te kijken wat zij voor mij kunnen betekenen. M’n fysiotherapeut gaf het een hele tijd geleden ook al aan: misschien moet je een professional inschakelen, die een goed schema voor jou kan maken, zodat je het goed opbouwt en jezelf niet voorbij loopt. Want die neiging heb ik nogal eens. De ene week vijf kilometer rennen, om vervolgens een 16km wedstrijd te rennen is natuurlijk ook niet heel slim.

Daarnaast wil ik ook beter leren luisteren naar m’n eigen lichaam. Ik ga nogal eens te ver door, en ik ga die grenzen waar ik het eerder over had ver voorbij. Dat is natuurlijk niet slim. Want ook al loop ik nu al ruim anderhalf jaar hard, kans op blessures is er altijd! Stap 1 hierin was het opzeggen van m’n zumba-abonnement. Ja, dat deed ik er naast drie keer per week hardlopen ook nog bij. Hoewel ik het ontzettend leuk vind, moet ik toch naar m’n lichaam luisteren; ik kreeg er namelijk iedere keer pijn van in m’n schenen. Zumba is leuk, maar hardlopen vind ik veel leuker, en dan moeten er keuzes gemaakt worden.

Om alles nog even samen te vatten worden dit mijn doelen tot de halve marathon in oktober:

  • Een professional inschakelen die mij kan helpen met m’n loophouding (minder blessures!) en een trainingsschema. Of dit bij een atletiekvereniging is of bij een trainer, dat horen jullie nog!
  • Beter luisteren naar m’n lichaam. Zumba is opgezegd, en dat zal al een hoop gaan schelen.

Uiteindelijk leiden deze doelen naar mijn ultieme doel voor in oktober: de halve marathon van Eindhoven onder de twee uur rennen. Kan ik dat? Ja, dat kan ik.

Wat is jullie hardloopdoel voor de rest van 2015?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

2 Comments

  • Kim

    2 juni 2015 at 16:34

    Succes met het behalen van je doelen. Ik hoop dat de professional kan zorgen dat je klachten afnemen.
    Goed dat je beter naar je lichaam gaat luisteren! Dat is toch het enige dat je grenzen kan aangeven.

    Beantwoorden
  • anke

    11 juni 2015 at 12:53

    Ik ben dolblij sinds ik een professional mijn schema’s laat maken. Kan ik iemand anders de schuld geven als het niet zo gaat als ik wil 🙂 Maar ik heb weinig schuld af te schuiven, want ik heb geen blessures meer en ik ga nog harder ook! Ik kan het aanraden!
    Op naar de halve marathon onder de twee uur; dat gaat je lukken.

    Beantwoorden

Geef een reactie