Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wat wordt mijn marathon schoen?

Wat wordt mijn marathon schoen?

De week waarin er een flinke omslag is plaats gevonden. Naast het feit dat ik beetje bij beetje terug kom vanuit mijn blessure heb ik zelf ook weer het vertrouwen gevonden. Ik ben iemand die heel slecht tegen onzekerheid kan, ben dan heel prikkelbaar & negatief en kan enorm in een mineur zitten. Irritant! Want ik ken mijzelf als een heel spontaan en enthousiast mens, dus loop ook nog eens tegen mijzelf te vechten. Bah! Maar goed, die weken zijn voorbij want ik lag afgelopen week in bed en ineens besefte ik mij dat ik gewoon mijn tweede marathon ga lopen over een maandje. Oh my, hoe tof is dat! Ik heb er ineens weer zó-veel zin in…

Zondag 06 maart

Vandaag liep ik samen met Zélia en haar vriend de City Pier City-loop (21.1 km) in Den Haag. Afgelopen dinsdag hebben jullie ons wedstrijdverslag kunnen lezen. Met enige spanning ging ik naar Den Haag toe. Ik had enorm veel zin om te lopen maar was tegelijkertijd bang dat ik uit moest stappen onderweg. Naast het feit dat ik Zélia zou helpen naar een PR had ik zelf ook een doel: Continu op houding letten, genieten van mijn duurloop en pijnvrij blijven.

Het was onverwachts prima weer, gezellige mensen langs de kant (een mopperende Zélia in ons midden, maar daar kon ik wel om lachen 😉 ) én het mooiste is dat ik hem uit heb kunnen lopen en niet uit heb hoeven stappen. YAY! Ik heb genoten! Toen wij eenmaal gefinisht waren zeurde mijn knie helaas wel, maar velen malen minder als vorige week. De fysio-sessie + de extra rust zorgen nu al voor verbetering en daar ben ik super blij mee. Daarnaast vond ik het super tof dat we met de meiden van JKR vooraf hadden afgesproken, dat we onderweg contact hadden met de crew en dat na afloop iedereen er nog stond. Dit mis(te) ik wel echt in het hardlopen, het team gevoel. And its BACK!

Ben je verder nieuwsgierig hoe de wedstrijd verlopen is? Lees het wedstrijdverslag van Zélia en mij hier terug!

Woensdag 09 maart

Intervaltraining, eigenlijk was het meer een test hoe ik (mijn knie / heup) zou reageren op hogere tempo’s. Sinds de knie klachten ben ik voorzichtig geweest, zo kon ik goed letten op mijn houding  en pijntjes zoveel mogelijk voorkomen. Omdat de CPC wonderbaarlijk goed verlopen was durfde ik het wel aan om wat tempo’s te gaan maken. Meneer de fysio gaf ook aan dat dit prima kon op geleiden van pijn, want zodra het zeer begon te doen moest ik het tempo weer laten zakken. “Euh, okay!” * tumb up *

Totaal 7.3 km met 4 tempoblokken in marathontempo & halve marathontempo.

De eerste kilometer verliep moeizaam. Mijn benen hadden het nog flink te verduren gekregen tijdens de CPC (onder mijn normale tempo lopen + flinke kou) en ik had storm tegen. Dit resulteerde in een ronde tijd van 7.30 gemiddeld en ik leek buiten adem te zijn, pff. Als dit zo door gaat, dacht ik, wordt het een pittige training vandaag. Maar toen ik eenmaal warm was vloog ik als een kieviet over de weg. Hihi! De eerste twee tempoblokken gingen in marathon tempo, de laatste twee in halve marathon tempo. Het laatste blok kwam uiteindelijk tussen het M-tempo en de HM-tempo in, veel meer kreeg ik er echt niet meer uit vandaag.

Maar ik mag tevreden zijn want alle meters zijn pijnvrij gelopen. En nu is het dus focussen op wat goed gaat en vertrouwen hebben in de twee laatste (super) lange duurlopen, want de overige trainingen gaan nu weer goed! #Hooray. Vanmiddag mag ik weer langs de fysio, want dat houden we nog maar even vol tot na de marathon! 🙂

Vrijdag 11 maart

Een nadeel van het maken van je eigen schema’s? Je kan de training zelf aanpassen en aan blijven passen. Zo ging ik op weg met in mijn hoofd & op het schema een tempoloop en zo kwam ik thuis met euhm … een zelf in elkaar geflanste training.

Ik had netjes de eerste kilometer ingelopen om vervolgens over te gaan op mijn tempo training, de laatste kilometer zou weer uitlopen zijn. Na de tweede kilometer op tempo vond ik het wel mooi geweest en liep ik (nog net niet met mijn ogen dicht) heerlijk in het zonnetje, dit was genieten zeg. Om vervolgens weer mijn tempo training op te pakken, want ja dat stond op mijn schema. Na een paar 100 meter keek ik op mijn horloge en dacht: Wow, ik ga hard! Als ik dit tot het einde vol kan houden dan is dat echt tof!”  Maar dat was natuurlijk één grote droom want ik moest op een gegeven moment wel weer tempo afnemen want mijn hart leek op hol te slaan. Dus rustig verder gehobbeld en uiteindelijk ongeveer weer 2 kilometer lang het tempo gelopen wat ik hoorde te lopen.

Mijn lichaam heeft echt wel een tijdje nodig om op gang te komen merk ik. Want het tempo wat ik vol moest houden was in het begin slopender als aan het einde en dat uitte zich in de ademhaling. Laat ik hier in Rotterdam ook maar even rekening mee houden en mijn eerste 5 kilometer gewoon echt als inloop gebruiken zodat ik de rest van de race lekker door kan lopen op prima tempo.

Weet je wat nog een nadeel is van het maken van je eigen schema? Ik heb echt al 100 keer mijn wedstrijdplan aangepast. Misschien moet ik dat ook gewoon even loslaten en dit pas in de week zelf gaan maken. Dan weet ik hoe ik er voor sta lichamelijk, dus dan hoeft dat niet meer te veranderen. En! Waar ik mee op moet passen is dat ik hem tijdens de marathon niet ook nog eens ga aanpassen (net zoals de training van vandaag). Als ik mijn raceplan definitief maak, dan hou ik mij er ook aan in Rotterdam! Wie helpt mij hier aan herinneren tegen die tijd? 😉

 

Ik heb trouwens nog enige twijfel over mijn marathonschoenen. Bij mijn New Balance schoenen lijkt het alsof ik op veertjes loopt, maar ik heb het idee bij mijn Saucony pareltjes dat deze wat meer steun geven. En dat laatste vind ik momenteel net wat belangrijker als de zachtheid van de schoen. Beide schoenen zijn qua kilometers nog geschikt om te lopen dus ik zal zondag na mijn lange duurloop de knoop door hakken.

Verder is het nog maar 4 weken, 1 maand. Deze maand ga ik de focus net wat hoger leggen door alleen nog maar gezond te eten (heb nog een mooi schema van de voedingsdeskundige die ik weer op kan pakken), geen alcohol meer te drinken & meer water (& cola 😉 want dat kan ik toch niet laten), veel uit te rusten & te slapen en alleen nog maar de dingen doen die gedaan moet worden: werken & trainen. Omdat mijn lichaam goed reageert op de stabiliteitstrainingen en drie keer in de week trainen heb ik het vertrouwen weer gevonden. Nog twee lange duurlopen en daarna gaan we afbouwen.. Ik ga gewoon mijn tweede marathon lopen dude! Whaaaa…

Lopen jullie met een schema? Een eigen gemaakte of maakt een trainer hem voor jullie?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

One Comment

  • Peter

    14 maart 2016 at 22:56

    Hoi Maaike,

    Leuk weekverslag! En fijn dat de CPC goed ging.
    Je vraagt of ik op eigen schema’s loop. Het antwoord is JA!
    Maar de eerlijkheid gebied te zeggen, dat de eerste schema’s voor de marathon door een trainer gemaakt zijn. In mijn eerste twee marathons trainde ik veel te snal/hard! Nu kan ik het zelf wel. En eigenlijk verander ik niet zo veel. Wat ik inplan zijn de lange duurlopen en enkele (trainings)wedstrijden incl vrije dagen. En tegenwoordig meestal 4 trainingen per week (soms 3). Vroeger ook wel 5 en soms 6 trainingen per week, maar toen liep ik nog PR’s. Dit tijd heb ik achter me liggen. Totaal in de voorbereiding (ca 8-10 weken) toch wel 600-700km. In detail per week: interval bij de club, marathontempoduurloop oplopend met 2km per week van 10-20km, langzame duurloop (ca 45-60sec/km langzamer dan marathontempo: oplopend 20 – 35km (35km=3,5uur), herstelloop (8-15km).

    Misschien heb je hier (of andere lezers) wat aan. Stel anders gerust vragen!
    Ik ben altijd bereid om meer info te geven op marathongebied.
    (ook qua voeding etc).

    Groetjes,
    Peter

    Beantwoorden

Geef een reactie