Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Wees je hardloopangsten de baas

Er wordt weleens gezegd dat hardlopen voor 90% mentaal is. Als je ooit een marathon hebt gelopen, dan weet je dat dit waar is. Er zijn maar weinig andere sporten waar je hersenen net zo worden uitgedaagd als je spieren. En beide partijen zorgen voor hoogte- én dieptepunten. Hardlopen is meer dan de ene voet voor de andere zetten. Je hoofd, met daarin allerlei ‘hardloopangsten’, is heel belangrijk en kan een run maken of breken. Dus: hoe zorg je dat je gemotiveerd blijft, hoe ga je de strijd aan met negatieve gedachten en hoe stop je met jezelf voortdurend te vergelijken met andere lopers? In dit artikel pakken we deze en andere veelvoorkomende hardloopangsten aan.

Bij hardlopen is je lichaam de apparatuur. Als dat lichaam niet meewerkt, dan moet je er met je hoofd voor zorgen dat je blijft lopen. En dat valt niet altijd mee. Soms is alleen de deur uitkomen al een enorm obstakel. En hoe blijf je rennen als je het gevoel hebt dat je benen van beton zijn?

Hardloopangst 1: ‘Ik wil niet naar buiten…’

Waarom loop je hard? Wil je een paar kilo afvallen en is dit je methode? Of houd je gewoon van buiten zijn en een rondje hollen? In het eerste geval is het veel lastiger om de motivatie vast te houden. Het is een middel en niet de bestemming. Val je bijvoorbeeld niet zo snel af als gehoopt, dan is het moeilijk om te blijven lopen. Want “het werkt toch niet”. Terwijl als je gewoon graag rent, het rennen zelf al het einddoel is. Probeer daarom ook van het hardlopen zelf te gaan houden. Van het buiten zijn, even een uurtje voor jou alleen. Lukt dat niet zo best, maar wil je wel graag blijven lopen? Zoek dan een loopmaatje. Of leg je hardloopkleren naast je bed. Dan moet je de volgende ochtend wel…

Hardloopangst 2: ‘Ja, maar ik ben zo traag…’

Allereerst: hardlopen doe je voor jezelf. Maar het is natuurlijk heel begrijpelijk dat je onzeker kan worden van alle snelle jongens en meisjes op sociale media. Of je nu 8 minuten over een kilometer doet, of 4: je bent een hardloper. Geen jogger. Joggen deden we in de jaren 80, in neonkleurige trainingspakken. Maar wat moet je nu met al die concurrentie en die snelle Jelles? Nou, niks. Als je heel competitief bent ingesteld, kun je ook harder gaan trainen om sneller te worden. En dan? Er zullen altijd snellere, jongere, betere, mooiere hardlopers zijn. Ook als je 4 minuten de kilometer loopt. Accepteer dat er altijd mensen zijn die sneller rennen. Maar laat het je motiveren om ook te gaan lopen, in plaats van dat je je er minderwaardig door voelt. Hardlopen doe je voor jezelf. Vergeet nooit het gevoel dat je hebt na een fijne run. Oók als je 8 minuten p/km rent.

Hardloopangst 3: ‘Ik heb niet zo goed getraind voor deze wedstrijd…’

Als je wat trainingen hebt overgeslagen, is er meestal niet zoveel aan de hand. Focus daarom de trainingen die je wel hebt gedaan. Denk aan de tempotraining die goed verliep, of die heerlijke duurloop. Deze mijlpalen zorgen ervoor dat je zelfvertrouwen een boost krijgt. Maar heb je, als je heel eerlijk bent, echt te weinig getraind? Dan moet je je doelen bijstellen. Als je met drie trainingen op zak denkt een dikke vette PR te lopen, dan kom je van een koude kermis thuis waarschijnlijk. Bijstellen die doelen en geniet van je race!

Hardloopangst 4: ‘Wat als ik nu níet dat PR loop…?’

Hard getraind voor die grote wedstrijd? En raak je nu in paniek omdat je bang bent dat je dat PR misschien niet gaat lopen? Allereerst, wees optimistisch. Je hebt hard getraind, het meeste werk ligt achter je. Nu ben je afhankelijk van de dag. Het weer, je hoofd, je lijf, de omgeving: alles speelt mee op een wedstrijddag. Maar: de mogelijkheid is er, want je hebt getraind. Dus ga ervoor! En lukt het onverhoopt niet? Niet het einde van de wereld. Je bent meer dan die ene wedstrijd, die wedstrijd bepaalt niet of jij een ‘goede’ hardloper bent.

Hardloopangst 5: ‘Ik heb faalangst…’

Bijna iedere hardloper heeft wel een doel. Het finishen van een halve marathon, het rennen van 5 kilometer in 30 minuten. Als je dat doel dan niet bereikt, dan voelt het wellicht als een mislukking. Die alles-of-niets-instelling heeft effect op je gemoedstoestand bij de volgende race. Daarom is het slim om een plan B of C te hebben. Neem de marathon: finishen binnen 4 uur kan plan A zijn, 4.10 plan B en 4.20 plan C. Of houd geen tijd aan, maar spreek met jezelf af dat je geniet, ongeacht je snelheid. Of zie het uitlopen van de marathon als plan A. Ook al een topprestatie, die 42 kilometer!

Bottom line? Focus je op de positieve punten en blijf niet hangen in negatieve gedachten.

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

One Comment

  • Manon

    23 juni 2016 at 14:36

    3 is helaas heel herkenbaar! De laatste tijd is het heel druk en onregelmatig geweest met werk e.d., daardoor niet goed kunnen trainen voor Maastrichts Mooiste. Had helemaal geen heuvels getraind. Maar ben toch gewoon gegaan, en heb een super leuke wedstrijd gelopen! Zo fijn om je eens niet druk te hoeven maken om doorkomsttijden. En het mooiste? Ik deed er maar 2 minuten langer over dan tijdens mijn eerste Damloop, terwijl hier dus veel meer hoogtemeters in zaten!

    Beantwoorden

Geef een reactie