Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wel last van mijn schenen, geen last van mijn schenen

Wel last van mijn schenen, geen last van mijn schenen

Intussen is het alweer 2016. Jullie hebben kunnen lezen over hoe mijn 2015 hardloop wise ging en over mijn hardloopdoelen voor 2016. Het belangrijkste doel is om blessurevrij te zijn, zodat ik mijn tweede belangrijkste doel kan bereiken: genieten van hardlopen. In mijn laatste blogje van 2015 vertelde ik al dat ik weer wat last van mijn schenen kreeg. Vanwege de verkeerde schoenen bij het wandelen en te weinig rust vanwege mijn deelname aan #santastreak. Sindsdien liep ik drie keer.

last van mijn schenen zeeland
Eerste kerstdag
Kerst vierde ik met een deel van mijn familie op een vakantiepark in Zeeland. Daar ging ik op eerste kerstdag dan ook een klein rondje lopen. Omdat het inmiddels een week was sinds mijn laatste keer hardlopen en omdat ik die award van Nike wilde. Het werd het laatste rondje van 2015!

Ik begon veel te snel. Liep twee keer verkeerd op hetzelfde stuk (welke kant moest ik nou op?) en kwam er niet helemaal lekker in. Ik liep heel voorzichtig omdat ik geen last van mijn schenen wilde krijgen, maar kon geen goed langzaam tempo vinden en bleef te snel lopen.

Na 2,23 km kwam ik weer aan bij ons huisje. Ik had een klein beetje last van mijn schenen, maar dat trok al snel weer weg. Hoewel ik dus niet mijn ritme kon vinden, was dat wel fijn!

last van mijn schenen nieuwjaar
Nieuwjaar
Op nieuwjaar krijg je ook een award van Nike én het is natuurlijk de perfecte manier om je nieuwe jaar te beginnen. Ik vierde oud & nieuw in Antwerpen bij Niki en we gingen dan ook samen een rondje lopen.

Niki gaf het tempo aan en het was ZO ENORM LEKKER! Echt, ik heb genoten! We liepen heel erg rustig door het Stadspark en gingen steeds ietsjes sneller lopen. Ik had helemaal geen last van mijn schenen en liep te genieten van het hardlopen. Ook erna voelde ik niks in mijn schenen, kuiten of enkels!

We liepen 30 minuten en kwamen zo uit op 4,08 km. De eerste kilometer liepen we in 7’45”, de laatste in 7’02”.

Dat ging goed
En dat rondje was zo goed, dat ik er na één rustdag weer op uit ging. Ik besloot weer heel langzaam te gaan lopen, dus ik zette muziek aan en begon met een sukkeldrafje. Met Niki voelde ik me eerst alsof ik net zo goed kon gaan wandelen, dus ik was nu ook op zoek naar dat gevoel. Want hoewel het eerst irritant is, heb ik er later van genoten op nieuwjaar.

Maar het lukte niet. Geen moment. Eerst voelde het te langzaam, maar toen ik ging versnellen voelde het te snel. Mijn benen voelden niet lekker. Ook niet na het stretchen. En ik kreeg strakke kuiten, wat bij mij leidt tot pijnlijke schenen. Ik ben op tijd gestopt en gaan wandelen. Ik liep deze dag in totaal 2,24 km.

Ik had toch langer moeten wachten dan die ene rustdag. Het is nu ik dit schrijf vier dagen later. Ik twijfel of ik morgen (vandaag voor jullie) een rondje zal lopen. Wat ik deze vrijdag in ieder geval ga doen, is een nieuwe fysiotherapeut bellen. Eentje die gespecialiseerd is in sporten en het liefste ook kan helpen met schema’s voor hardlopen et cetera. Daar horen jullie volgende week dus meer over!

Hoe is jullie eerste hardloopweek van 2016 gegaan?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Petra begon in 2012 met hardlopen, liep na enkele blessures in oktober 2016 ein-de-lijk haar eerste halve marathon en traint nu voor de derde (en vierde, en vijfde...). Buiten hardlopen om werkt ze als freelance copywriter en communitymanager, blogt ze op JKR en Doen in Boedapest.nl/To Do in Budapest.com, en probeert ze zoveel mogelijk te reizen.

2 Comments

  • Anniek

    8 januari 2016 at 09:27

    Ik heb dezelfde schoenen! En ik ken het probleem van te weinig rusten. Ik zou het liefste elke dag lopen, maar kan me gelukkig inhouden. Ik probeer meestal 3 a 4 dagen tussen mn lopen in te hebben. Ben benieuwd of je een speciale fysio kan vinden en hoe dat bevalt!

    Beantwoorden
  • Linda

    8 januari 2016 at 16:07

    Ik herken de pijnlijke schenen helaas, al lijkt het er bij mij op dat het ver over is.. Hoe moeilijk ik het ook vind neem ik wel het advies van mijn fysio ter harte en begin langzaam met voldoende rust tussendoor:)

    Beantwoorden

Geef een reactie