Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Wel of niet hardlopen als je verkouden bent?

Buiten wordt het steeds kouder en als je niet uitkijkt of de juiste maatregelen neemt is de kans groot dat je verkouden wordt en zelfs de griep krijgt. Wij zijn heel snel geneigd om maar niet te gaan sporten zodra we verkouden zijn. Is dit slim of kan het eigenlijk helemaal geen kwaad om te gaan sporten terwijl je verkouden bent? 

Wanneer mag je wel en wanneer mag je niet hardlopen?

Er is een regel die je kan gebruiken om te bepalen of het oké is om te gaan hardlopen of dat je beter thuis kan blijven. De neck regel heet het. Heel simpel gezegd: heb je ziekteverschijnselen dat boven je nek is dan kan je gewoon sporten. Denk aan keelpijn, neusverkoudheid, oorpijn. Ga niet te hard en verwacht niet dat je een PR zal gaan lopen maar doe je training op een rustige tempo. Heb je ziekteverschijnselen onder je nek zoals hoesten, kortademigheid of koorts dan mag je niet gaan sporten. Het is zelfs zo dat elke dag dat je ziek bent mag je twee dagen niet trainen! Als je namelijk flink aan het hoesten ben dan kan je uitdrogingsverschijnselen krijgen en de kans om een longontsteking te krijg is groot. Heb je koorts, duik dan heel snel je bed in want je temperatuur is natuurlijk al te hoog en door te gaan hardlopen stijgt deze alleen maar meer. En laten we eerlijk zijn, wie gaat er hardlopen als je koorts heb? Virussen ontstaan vaak in een opgesloten ruimte waar veel mensen zijn, daarom is de buitenlucht de perfecte plek om even helemaal fris te worden en te blijven ook al ben je verkouden!

Hardlopen als je verkouden bent.

Als je gaat hardlopen terwijl je verkouden bent dan is het echt heel belangrijk om goed warm te blijven. Trek een lange hardlooplegging aan en een lange mouwen top met het liefst nog een jas eroverheen. Je kan ook een thermo t-shirt aan doen onder je jas om extra warm te blijven. Drink voldoende maar niet te koud en zodra je thuis komt ga je direct onder een warme douche! Tijdens het trainen moet je goed naar je lichaam luisteren en ga vooral niet harder dan dat je op dat moment kan. Geniet van de omgeving en loop relax en probeer een paar keer goed in en uit te ademen. Loop in een park of bos voor de meeste frisse lucht. Heb je al deze dingen gedaan, maak dan een heerlijke warme chocomelk voor je zelf en rust even goed uit op de bank.

 

 

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

6 Comments

Geef een reactie