Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Waarom ik deze weken geen alcohol drink

Als de vraag is ‘Wel of geen alcohol drinken?’ is mijn antwoord JA voordat je bent uitgesproken. Nee, ik ben geen alcoholist, ja, ik houd wel van een glas rode wijn of een (speciaal)biertje. Zomer of winter: het smaakt me in alle maanden van het jaar. Maar er is een periode waarin ik eerder water of cola bestel, dan bier. In de laatste weken voor de marathon.

2015

Vorig jaar trainde ik voor de allereerste keer voor een marathon. Vier keer per week trainen was behoorlijk intensief. Ik plande mijn trainingen, lette op wat ik at en probeerde ook nog een sociaal leven draaiende te houden. En daar zat ‘m de kneep. Dat sociale leven van mij bestaat voor een groot deel uit avondjes bijkletsen in de kroeg, in een restaurant, of gewoon thuis op de bank. Vaak vergezeld van een biertje of glaasje wijn. Niks mis met een glas of twee.

De eerste weken van mijn marathontraining was er nog niks aan de hand. Ik voltooide mijn trainingen en schoof vervolgens gedoucht en wel aan de toog. Maar in februari werd het een ander verhaal. Na het eerste glas kukelde ik van vermoeidheid bijna van mijn kruk. Of voelde ik me simpelweg behoorlijk aangeschoten. Dat was de bedoeling niet. Ik dronk dat glas wijn of bier simpelweg omdat ik het lékker vond (vind!), niet omdat ik er dronken van wil worden.
 photo IMG_0110_zpsnpvxkmn7.jpg
Aan het begin van mijn marathontraining had ik mij al voorgenomen om de laatste maand alcoholvrij door het leven te gaan. Om verschillende redenen: ik had nog flink wat – intensieve – trainingen op de planning (en lopen en drinken bleek geen gouden combinatie) en na een aantal glazen wijn slaap ik onrustig (en ik kon mijn slaap goed gebruiken). Ik had er ook voor kunnen kiezen om nog af en toe een wijntje in te schenken. Of om alleen de laatste week ‘droog te leggen’. Eerlijk? Dat leek me veel lastiger dan helemaal geen alcohol meer drinken. Ik ken mezelf: na dat eerste biertje pak ik toch al gauw sneller een tweede. Of derde. Gevalletje hek-van-de-dam.

Iedereen moet kiezen waar hij of zij zich het beste bij voelt. En dit voelde voor mij heel prettig. Het was duidelijk: ik dronk geen alcohol tot na de marathon. En het was verbazingwekkend makkelijk. In de kroeg dronk ik net zo graag thee of Spa Rood. Gelukkig viel het aantal keer dat ik heb gehoord ‘hé, drink je geen alcohol, wat ongezellig!’ ook reuze mee.

Bijkomende voordelen? Ik had meer energie, ik sliep goed en het scheelt toch weer wat calorieën. En dat scheelt weer slepen, tijdens de marathon.

Op 12 april kwam ik over de finish van de Marathon Rotterdam. Het eerste wat ik dronk? Een ijskoud biertje. #liefde
 photo IMG_9522_zpshwzymchd.jpg

2016

Omdat de Grote Drooglegging vorig jaar zo goed was bevallen, besloot ik ook dit jaar weer cold turkey te gaan. Iets eerder dan gepland, helaas. Half februari kreeg ik griep. Toevallig had ik de avond dat ik ziek werd een speciaalbiertje gedronken. Ik was hondsberoerd maar direct genezen van mijn ‘drankzucht’. Als ik al een biertje róók werd ik al misselijk. Dus de drooglegging begon dit jaar niet in maart, maar half februari. Ander verschil met vorig jaar? Ik ben niet meer zo streng in de leer. Na de CPC heb ik een biertje gedronken, en ook vorig weekend in Madrid bestelde ik enthousiast rioja. No biggie. Het zijn wel uitzonderingen, de rest van de tijd houd ik me braaf aan mijn eigen regels.

Het is geen opgave. Het werkt voor mij: ik voel me er goed bij. En daar gaat het om toch? Als jij keihard kunt trainen en even hard kunt drinken: good for you! Zo niet, ook geen probleem. In mijn geval is het doel belangrijker dan die paar glazen caféwijn. Het doel is de Coolsingel. En daarna staat er een hele dure fles wijn klaar. Ik heb er nu al zin in.

Gaat trainen en drinken voor jou goed samen?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

3 Comments

  • Marianne

    6 april 2016 at 08:12

    Heel herkenbaar… 🙂
    Ik drink zelf in het weekend graag een wijntje bij het eten en ik kan prima sporten met ‘af en toe’ een wijntje, maar toch vind ik het dan moeilijk om het op zo’n avond ook écht bij één glas te laten (want goede wijn smaakt ALTIJD naar meer). Als ik hard train (voor een wedstrijd/event), dan merk ik ook dat alcohol veel sneller aanslaat en daarom drink ik in trainingsperiodes liever niet.

    Beantwoorden
  • Marvin

    6 april 2016 at 08:44

    Hoewel ik eigenlijk nooit veel dronk heb ik samen met een vriend een 90 dagen zonder alcohol challenge gedaan. Bevalt me prima, dus ik trek dit nog even door zo. Merk vooral dat ik me op zondagochtend een stuk fitter voel en lekker kan sporten 🙂

    Beantwoorden
  • Linda

    6 april 2016 at 22:50

    Ik loop geen marathons, maar zelfs al loop ik een paar kilometer en ik heb de dag van tevoren een paar glazen alcohol op dan merk ik dat al. Dus voor wedstrijden drink ik nooit! En dat terwijl toen ik nog waterpoloede ik daar juist geen last van had, ik speelde dan voor mijn gevoel soms zelf beter als ik brak was haha.

    Beantwoorden

Geef een reactie