Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Werken aan de basis

De eerste paar dagen hou ik het vol, ik mis het hardlopen niet. Even geen planning, er is te veel pijn en ik zit tegelijk op een heerlijke wolk van overwinning. Terugdenkend aan Eindhoven kan ik nog steeds alleen maar nagenieten. Toch komen die kriebels, ik weet hoe heerlijk het is om in de herfst te hardlopen met de vallende blaadjes om me heen en de zon die nog even zo lekker kan schijnen. De eerste tekenen dat ik het mis zijn er zeker, maar ik mag nog niet toegeven helaas.

Maandag in mijn lunchpauze ga ik voor een testwandeling. 30 minuten wandelen op een flink tempo. 2,87 km in 30 minuten en ik weet precies de plekken aan te wijzen die niet fijn voelen. Dit is handig voor de fysio, zo kunnen we weer verder. Voor ik dinsdag bij de fysio op de tafel ga liggen klim ik op de fiets in de sportschool en fiets ik in bijna een half uur toch zo’n 10 km. Heerlijk om nergens last van te hebben tijdens het fietsen.

De fysio constateert dat ik mijn oefeningen goed doe (mag ook wel als ik de oefeningen elke dag doe, minimaal 30 minuten). Mijn linkerheup is nog wat beperkt, mijn rug zit nog best goed los, alleen die billen en dat been blijven de irritatiepuntjes. Als huiswerk krijg ik meer oefeningen en ik mag pas hardlopen als de 30 minuten wandelen goed voelt. Ik annuleer de Halloween Run die voor aanstaande zaterdag gepland stond. Ik vind dit echt zo jammer, aangezien ik hem vorig jaar ook al moest laten schieten. Gelukkig kan ik wel wandelen, fietsen en mijn coretraining doen. Wandelen heb ik dan ook zat gedaan afgelopen weekend en wandelen is een goede basis.

Elke keer vertel ik jullie dat ik mijn oefeningen heb gedaan, maar wat doe ik dan eigenlijk? Het woord ‘oefeningen’ is zo vaag, daarom laat ik jullie vandaag zien wat ik elke dag doe. Ik weet geen officiële namen bij de oefeningen, dus geef ik ze zelf vaak een naam. Wie weet heb jij er ook wat aan, het is zeker een aanrader om ook eens goed te kijken wat jij kan doen om je lichaam sterker te maken.

De eerste twee oefeningen zijn om mijn rug los te maken en voor te bereiden op activiteit. Deze twee oefeningen wil ik ook wel in de ochtend doen als ik een beetje stijf ben. Dit maakt mijn rug los en dan kan ik lekker de dag beginnen.

1 Hol en bol: Deze oefening doe ik 3x 20x Ik ga op handen en voeten staan en dan maak ik mijn rug hol en bol.

2 Wiebelen: Deze oefening doe ik 3x 20x Ik lig op mijn rug met mijn benen gebogen en laat mijn knieën van links naar rechts vallen.

3 Benen optillen: Deze oefening doe ik 3x 10x Ik lig op mijn rug met mijn handen onder mijn billen en trek mijn navel in. Mijn benen heb ik gestrekt en die trek ik omhoog zodat ze boven mijn heupen komen. Langzaam laat ik mijn voeten weer zakken en herhaal ik dit weer.

4 Bruggetje: Deze oefening doe ik 5x 20 sec. Ik lig op mijn rug met mijn knieën gebogen. Ik trek mijn navel in (hierdoor spannen de buikspieren aan) en lift mijn heupen omhoog zodat mijn onderlichaam één lijn wordt naar mijn knieën. Om het moeilijker te maken kruis ik mijn armen over mijn borstkas. Wanneer ik te veel wiebel leg ik ze ter ondersteuning weer op de grond.

5. Hefbomen: Deze oefening doe ik 3x 20x aan beide zijden. Bij deze oefening moet ik op mijn zij liggen en ook zorgen dat mijn bovenlichaam één lijn is met de rest. Niet ingedraaid, want dan is hij niet zo effectief als hij moet zijn. De derde set kan echt killing zijn.

6. Bal naar billen: Deze oefening doe ik 3x 10x Voor deze oefening gebruik ik een bal van 65 cm. Ik ga op de grond liggen en leg mijn kuiten op de bal en trek de bal naar me toe en hou dit enkele tellen vast en rol de bal rustig weer terug.

7. Bruggetje met knieën heffen 3x 20x Deze oefening is een variant op oefening 4. In plaats van de houding vast te houden til ik om en om mijn voeten op.

Je hebt voor deze oefeningen niet veel nodig. Een matje en een bal en dat is het.

Wat vinden jullie van mijn nieuwe matje? Altijd fijn als je thuiskomt en er ligt onverwacht iets nieuws. Mijn lieve katjes vonden mijn groene matje zo lekker om aan te kauwen en te krabben dat mijn vriend dit roze matje wel een goed idee vond, omdat ik er nu zo veel op te vinden ben. Ik ben verliefd op de kleur en hij is lekker zacht.

Wat doe jij naast het hardlopen wat je bij het hardlopen helpt?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Patricia is Grafisch Vormgever, blogt op www.blog.donderdesign.nl, leest, fotografeert en sinds 2012 niet meer te stoppen met hardlopen. Het meer bewegen werd een passie, een moment voor haar zelf, om na te denken en te genieten. Ze begon met een 6.8 km wedstrijd gevolgd door een 10 & 15 km en in oktober 2015 liep ze haar eerste halve marathon. Haar focus is nu sterk genoeg worden om een marathon te lopen en wel die van Rotterdam

Geef een reactie