Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Blog
  • /
  • Wilde plannen, of toch niet..

Wilde plannen, of toch niet..

Na twee weken gefeest te hebben met veel wijn, muziek en zon was het deze week redelijk rustig. Geen rare feestdagen en geen glazen wijn. Wel een heerlijke training in het zonnetje én ik was te vinden in de sportschool. Ja echt! Daarnaast is het vertrouwen richting Leiden gegroeid en terwijl ik mijn training liep woensdags had ik alweer wilde plannen gemaakt qua wedstrijden. Alleen wil ik dat wel? Lees met mij mee..

Maandag:

De behandelingen bij de fysio zijn gestopt en het is nu aan mijzelf om de stabiliteitstrainingen voort te zetten. Hier keek ik tegen op maar deze week stond ik dan eindelijk weer in de sportschool. Jeroen a.k.a. ‘sportschool dude’ had een trainingsschema voor mij gemaakt met als doel: verbeteren stabiliteit en krachttoename romp. Bij de manueel therapeut (eenmalig bezoek) is er een test gedaan waaruit blijkt dat mijn onderste rugspieren, billen en hamstrings niet sterk genoeg zijn. (Waar zijn mijn gespierde hockeybenen gebleven?) Buikspieren zowel voor als zij en de liezen zijn wel sterk genoeg.

Conclusie:
Flexie is sterk (100% van de 100%), extensie is zwak (116% van de 150%). Krachtverhouding flexie / extensie: ongunstig.
Krachtverhouding linkerzijde (49.3% – 50%) / rechterzijde (50.7% – 50%): gunstig.

Zulke dingen zijn niet alleen interessant om te weten (vind ik), maar ook handig voor mijn trainingsschema, want ik moet er dus voor gaan zorgen dat het extensie gedeelte weer 150% gaat worden en gunstig staat in verhouding met de flexie. Maar goed, genoeg cijfertjes er zit echt maar één ding op: krachtopbouw in rug, billen en hamstrings waardoor ik weer stabiel kom te staan. En zo ging ik direct na het werk, met enige tegenzin, naar de sportschool. Met trillende benen en een dikke glimlach liep ik de deur weer uit! Just did it, baby..

Woensdag

Het was bijna een week geleden dat ik voor het laatst gelopen had. Met twee keer per week lopen komt het nog wel eens voor dat er dus zes dagen tussen de eerste en de laatste training zit. Dit is wennen, maar het was niet terug te zien in de training. Er stond 5-10-15-10-5 minuten op het programma met 2 minuten wandelen tussendoor. De trainer had vooraf aan gegeven de 15 minuten niet te lopen als het niet goed voelde, maar het leek alsof het vandaag allemaal vanzelf ging.

De eerste keer zonder pijn * klopt meteen af * en de tempo’s die ik liep zijn weer ouderwets. Mijn lichaam voelt goed en fit! Ik liep midden op de dag en de zon scheen vol op mijn bolletje! Niet de meest handige keuze, ik zweette peentjes. Maar om eerlijk te zijn vond ik het juist heerlijk om door de warmte heen te lopen. Eén moment had ik nog even de twijfels om te gaan wandelen omdat ik hoofdpijn kreeg (ben gevoelig voor zonnesteken), maar met het verminderen van tempo zakte de hoofdpijn meteen. Niet veel later liep ik weer in de wind en thuis meteen een liter water naar binnen. Note for next time: ook voor een training van een uur water mee als de zon volop schijnt!

Man, oh man. Wat een heerlijke training weer! Nog maar twee trainingen tot de 10 kilometer van Leiden. En misschien nog een kleine shake out run, maar ik heb er in ieder geval heel veel zin in. Paar meiden hadden al aangegeven misschien mee te lopen, dus wordt sowieso gezellig!

Ik lieg niet als ik jullie vertel dat mijn lichaam opmerkelijk beter in zijn vel zit als een paar weken geleden. Dat heb ik, naast de behandelingen bij de fysio, vooral te danken aan het nemen van meer rust. Het aantal trainingen heb ik terug geschroefd naar 2 keer per week en ik denk dat ik dit nog wel even aan hou de komende tijd. Het geeft wat meer ruimte en rust en dat bevalt mij wel in de zomer periode. Zo heb ik ruimte voor een extra festivalletje / feestje óf als die er niet zijn een extra looptraining. Gewoon, omdat het kan.

Alleen loop ik dan geen halve marathon in het najaar (had ik woensdag wel bedacht!) want dat red ik niet met twee keer per week trainen deze zomer. Is het ook niet gewoon heel slim om het even op de 10 kilometer te houden de komende tijd? In het voorjaar (2017) een halve marathon te knallen en vervolgens daarna stiekem te kijken voor een marathon najaar 2017? De ideeën zijn er, maar eerst even een tijdje lekker lopen voordat ik echt knopen ga doorhakken.

Morgen (zondag) staat er nog een looptraining op het programma (tweede deze week). Weer een uur lopen, maar in stukken gehakt – bloktraining! Als deze trainingen goed en pijnloos blijven gaan zal de rust tussen de blokken steeds verder afnemen. Dan heb ik deze week weer twee looptrainingen gehad en één stabiliteitstraining. Prima basis al zeg ik het zelf, tot ik stil kom te staan en wel weer wat moet gaan veranderen in m’n schema’s om progressie te boeken. Maar zoals je bovenstaand kan lezen weet ik niet of ik daar veel behoefte aan zal hebben deze zomer! Lopen is fijn en ik zal er never nooit niet mee stoppen, maar ik vind nog zoveel andere dingen ook leuk dat het lopen soms op een laag pitje blijft staan. Moet kunnen, vind ik… soms.

Lopen jullie in de zomer juist meer of minder?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Van jongs af aan is Maaike al serieus (& fanatiek) bezig met sporten, en sinds de zomer van 2014 heeft ze de focus verlegd naar het hardlopen. Het geeft haar rust, positieve energie en vrijheid, iets waar ze veel waarde aan hecht. Met twee hele marathons op haar naam is ze nu, met veel plezier, aan het trainen voor de derde: de marathon van Rotterdam 2018.

Geef een reactie