Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

  • Home
  • /
  • Tips
  • /
  • Winterse buien… wat trek ik aan?

Winterse buien… wat trek ik aan?

Al dagen horen we op de radio, tv of op je app dat er winterse buien aankomen. Nou, héhé eindelijk sneeuwt het in Eindhoven. Het sneeuwt een beetje maar op andere plekken in Nederland liggen er meer lagen. Een reden om voor veel hardlopers om niet naar buiten te gaan. Men vindt het koud, onveilig en weten niet wat ze aan moeten trekken. 

Wat moet je nou aantrekken als het koud is? Dat is bij iedereen verschillend. De ene heeft het heel snel warm en de ander moet echt 30 min lopen om een beetje warm te worden. Zelf draag ik nooit handschoenen. Na 5 min zijn mijn handen warm genoeg. Een tip die ik altijd hanteer is de huidige temperatuur + 10 graden optellen. Ik heb 3 scenario’s bedacht die hier in Nederland kunnen voorkomen. Het is ook niet zo dat onze winterse buien kunnen tippen aan die van New York. Good luck hardlopers daar!

Scenario 1:

Het is fris buiten, zonnetje schijnt maar de temperatuur geeft -2 aan. De lucht is helderblauw met geen wolkje te zien. Je zou bijna denken dat het lente is maar die -2, die voel je zodra je naar buiten gaat. Je wil een kleine 5 km gaan lopen. Wat trek je aan?

  • Omdat je ongeveer 5 km gaat lopen is een normale lange hardlooplegging voldoende. Mocht je het echt koud vinden, trek dan een thermo legging onder je gewone hardlooplegging aan.
  • Zorg voor een longsleeve die je warm houdt met het liefst een hoge kraag. Het is belangrijk dat het gedeelte bij borst en keel goed bedekt wordt!
  • Trek niet alleen een longsleeve maar ook een hardloopjas. Ga niet in je zomer jasje lopen maar in een jas die wel ademend is maar je ook warm houdt!
  • Heb je het snel koud in je nek en keel, koop dan een tube sjaal.
  • Trek als je het fijn vind een muts en handschoenen.
  • Nog een tip, doe een zonnebril op. Ook in de winter kan de zon behoorlijk fel schijnen!

Scenario 2:

Sneeeeeuw! Whooohoo! Er ligt sneeuw! En dan bedenk je dat je een lange duurloop op de planning hebt staan. Oeps! Wat trek je aan? De zon is nergens te zien, het blijft sneeuwen en het is koud, brrrr.

  • Lange hardlooplegging met het liefst nog een stay warm functie. Hardloopleggings die dus gevoerd zijn zodat je benen warm blijven. Ze zijn vaak ook dikker van materiaal gemaakt.
  • Thermo longsleeve is bijna een must hier! Vooral omdat je een lange duurloop gaat doen is het belangrijk dat je lichaam continue warm blijft.
  • Trek over je thermo longsleeve eventueel nog een dunne longsleeve of een t-shirt.
  • Zorg voor een jas die warmte zowel binnenhoudt als overbodige warmte eruit laat. Zelf heb ik een hele fijne van Nike en die is ontzettend warm.
  • Doe een muts op en handschoenen als je dat fijn vind en eventueel een zonnebril. Sneeuw kan soms heel pijnlijk zijn aan je ogen, vooral als de zon even om het hoekje komt kijken!

Scenario 3:

Sneeuw is weg, het waait wel een beetje en het is ook wel frisjes. Het is rond de 3 graden maar door de wind voelt het toch wel kouder. Je wil graag een intervaltraining gaan doen buiten ergens in een park. Wat trek je aan?

  • Ook hier, trek een lange hardlooplegging. Vaak is dat voldoende aangezien je gaat intervallen en we weten allemaal dat intervallen pittige trainingen zijn!
  • Draag een longsleeve die je warm houdt of een hardlooptrui. Ik heb zelf van een onbekende merk maar merken zoals Nike, Adidas, Puma en Reebok hebben vaak ook hardlooptruien. Als je alleen een longsleeve aantrekt raad ik je wel aan om een bodywarmer aan te trekken!
  • Muts, handschoenen en oorwarmers zijn hier overbodig. Door de warmte van de inspanning krijgt je hoofd het natuurlijk ook warm en de warmte moet dan eruit maar door een muts blijft de warmte tussen je muts en hoofd hangen want hoofdpijn kan veroorzaken.

Nog een paar kleine tips:

  • Ben je klaar met hardlopen en ben je thuis, ga dan meteen douchen. Ik heb vaak de neiging om half op de bank te ploffen maar je moet echt je opwarmen en een lekkere warme douche nemen! Je spieren nog even opwarmen zodat ze geen ‘shock’ krijgen en stijf worden!
  • Geniet ervan! Weet je hoe mooi de natuur is als je aan het hardlopen bent? De mist boven de wei en de sneeuw, geweldig toch!
  • Vergeet niet om op te warmen! Het is echt belangrijk dat je een warmin up doet. Je spieren krijgen al een klap als je naar buiten gaat en om meteen te gaan hardlopen is echt niet goed voor je spieren. Stop ook niet meteen maar loop rustig terug naar huis na je sessie!
  • Kijk uit met gladheid, voelt het niet goed ga dan van de stoep af en dan op het gras of verminder je snelheid. We willen niet dat je thuis komt te zitten met een gebroken arm of been!
  • Maak een heerlijke warme chocomelk met slagroom of thee of latte na je run. Dat heb je verdiend!

Goed en niet sip naar buiten kijken omdat het gesneeuwd heeft! Trek warme hardloopkleding aan en ga! Niks is fijner dan in verse sneeuw te gaan hardlopen!

Winterse buien... wat trek ik aan?

Ben jij een thuisblijver bij winterse weer of kan je niet wachten om naar buiten te gaan?

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

In 2012 begon Zélia met hardlopen. In eerste instantie om af te vallen maar al snel merkte ze dat het verslavend werkte. Begin 2013 liep ze haar eerste halve marathon en sindsdien is lange duurlopen haar favoriet. Afvallen deed ze niet zo snel en dat had een reden, eetverslaving. Nu is Zélia bezig om gezond en goed te eten. Met ups and downs maar de wil is er. In 2015 liep ze haar eerste marathon in Parijs en in 2016 haar tweede die anders verliep dan gehoopt. Nu is ze moeder van een prachtige dochter en is nu bezig met het vinden van een ritme want in 2019 wil ze opnieuw de marathon van Parijs lopen. Of zal ze toch in 2018 een marathon lopen....? Naast hardlopen heeft Zélia een eigen interieurontwerpbureau Studio ZLwaar ze interieurontwerpster en interieurfotograaf is.

2 Comments

  • Rianne

    6 februari 2015 at 23:15

    Dit artikel is zo fijn! Zelf ben ik vorig jaar begonnen met hardlopen in de lente en zomer, maar sinds de kou eraan kwam ben ik ermee gestopt (oh oh slecht..). Nu heb ik echt alweer een tijdje zin om het op te pakken, maar durf ik gewoon niet vanwege de kou. Ik ga het toch maar eens wagen en me gewoon goed aankleden!

    Beantwoorden

Geef een reactie