Hallo!

Just Keep Running Hallo hardloper! Leuk dat je op Just Keep Running een kijkje komt nemen! Wij zijn een groep enthousiaste lopers van elke niveau. Voor ieder wat wils! Heb je vragen, wil je iets weten van ons? Neem dan vooral contact met ons op!

We run, we succeed and yes, sometimes we fail. Let’s not forget that we are just humans. We all share the same passion. We love running. How about you?

Social Media

Zonbescherming tijdens het hardlopen

Als we de weerberichten mogen geloven, is er zomers weer op komst. Hoge temperaturen en veel zon betekent dat wij Nederlanders ook automatisch meer naar buiten gaan. De meesten smeren zich dan ook wel goed in, zeker als ze naar het strand gaan. Maar smeer jij je in als je gaat hardlopen? Ook dan kun je verbranden.

Thuis worden ze een beetje gek van mij (Josianne) als ik weer begin over beschermen van jezelf tegen de zon, maar het is zo ontzettend belangrijk. Niet alleen als je de hele dag gaat bakken op het strand, maar ook als je naar buiten gaat om een stukje te rennen. Zeker wanneer je een lange afstand gaat rennen, of wanneer je midden op de dag rent (en de zon dus op z’n hoogst is) kun je flink verbranden.

Zonbescherming tijdens het hardlopen.jpg

We delen een aantal tips met je hoe je goed beschermd kunt blijven als je deze zomer gaat hardlopen:

  • Ga niet op het heetste moment van de dag hardlopen. Blijf tussen 13.00 en 15.00 uur uit de zon, dan staat deze op z’n hoogst en is de kans op verbranden ook groter.
  • Smeer je altijd in als je gaat lopen, ook al ga je maar voor een korte interval of een rondje van 5 kilometer.
  • Gebruik altijd een bescherming met zowel UVA als UVB. De meeste cremes beschermen alleen tegen UVB-straling (wat staat voor Burning) en beschermen alleen de bovenste laag van de huid. Kies altijd een product wat ook tegen UVA-straling beschermt (dit staat voor Aging), dit beschermt ook de diepere lagen in de huid en zal het huidverouderingsproces dus vertragen. Als je een product hebt wat ook tegen UVA beschermt, dan staat dit altijd op de voorkant van de verpakking. Staat dit niet op de verpakking? Dan beschermt het ook niet tegen UVA-straling.
  • Kies een bescherming die waterresistent is. Je gaat gegarandeerd zweten, en je wil natuurlijk wel dat de bescherming blijft zitten.
  • Draag een petje. Je hoofdhuid kan ook verbranden, vooral als je tijdens het sporten je scheiding op een andere plek draagt dan normaal (omdat je een staart hebt bijvoorbeeld). Je hoofdhuid smeer je misschien niet altijd in (ik vergeet het áltijd), en dat kun je dus oplossen door het dragen van een petje.
  • Zet een zonnebril op. Door het dragen van een zonnebril zijn je ogen beschermd tegen de straling van de zon, maar hoef je ook niet zo te knijpen met je ogen wat weer beter is voor later (geen rimpels)!
  • Zonbescherming tijdens het hardlopen is niet alleen belangrijk in de zomer. Ook nu de zon nog niet zo fel is als straks in juli of augustus, of straks in september of oktober, is het belangrijk om je in te smeren. Let hier dus op!
  • Smeer altijd minimaal factor 30. Uit ervaring weet ik dat sommige mensen factor 30 veel te hoog vinden omdat ze uit zichzelf al wat getint zijn en bang zijn dat ze niet bruin worden. Maar daar draait het niet om tijdens het sporten. Je wil niet verbranden, toch? Dat is het belangrijkste. Eigenlijk is factor 50 het beste, maar als je dat echt veel te hoog vindt, smeer dan toch in ieder geval met factor 30.

Naast deze tips hebben we ook een paar producten mogen testen, namelijk de Idéal Soleil van Vichy met SPF 50, La Roche Posay Anthelios in met SPF 30, en La Roche Posay XL stick met SPF 50.

Zonbescherming tijdens het hardlopen.jpg

Vichy Idéal Soleil SPF 50.

+ Bevat zowel UVA als UVB bescherming
+ Is water resistent
+ Is onzichtbaar
+ Ruikt lekker
+ Trekt goed in
+ Bevat geen alcohol
– Is onzichtbaar. Dit punt staat ook bij Plus omdat je dan geen witte strepen ziet, maar dit is tegelijkertijd ook een nadeel omdat je dan niet kunt zien waar je bent gebleven.
– Je moet de bus eerst heel goed schudden voordat de ‘mist’ wat dikker wordt en gebruiksklaar is.
– Je voelt een klein laagje op je huid

La Roche-Posay Anthelios SPF 30

+ Bevat zowel UVA als UVB bescherming
+ Ook geschikt voor de gevoelige huid
+ Water resistent
+ Ruikt lekker
+ Plakt niet
–  Als je een hele gevoelige huid hebt, kun je dit product niet gebruiken omdat er parfum in zit
–  Laat geen laagje achter op je huid

La Roche-Posay Anthelios XL Stick SPF 50

+ Handig meeneemformaat
+ Bevat zowel UVA als UVB bescherming
+ Speciaal voor gevoelige plekken zoals je oogleden, oren of neus
– Geen geur. Dat vind ik zelf jammer, maar is beter voor mensen met een gevoelige huid
– Erg dikke structuur, smeert niet echt makkelijk uit (maar… is opzich niet nodig omdat dit alleen voor de gevoelige plekken op je huid is)

Ik ben fan van deze drie producten. Ze beschermen goed tegen de zonnestralen en zijn fijn om te gebruiken tijdens het rennen. Bij mij zitten deze cremes standaard in m’n tas vanaf nu!

De producten van Vichy en La Roche-Posay zijn exclusief bij de apotheek verkrijgbaar. Prijzen kunnen verschillen per apotheek, vandaar dat we die hier niet communiceren, maar adviesprijzen voor deze producten liggen tussen de €9,50 en €24,95. Vichy en La Roche-Posay apotheken bij jou in de buurt vind je via deze link.

En nu jullie eerlijke antwoord: smeren jullie je in voordat je gaat hardlopen?

Deze review bevat producten die door een merk of bedrijf zijn opgestuurd

Volg je ons al?

Instagram, Facebook, Twitter

Josianne is 27 jaar en een tikje verslaafd aan hardlopen. Ze woont samen met haar vriend en twee katten in Hilversum en zoekt zo'n drie keer per week haar hardloopschoenen op om een lekker stukje te gaan lopen. Ze werkt vier dagen per week bij Scrn, als online media coördinator, en is na het lopen van haar eerste marathon nu hard op zoek naar een nieuw hardloopdoel!

5 Comments

  • Jolien

    1 juni 2015 at 15:47

    Nooit! Echt slecht.. armen of benen zou ik nog wel doen maar mijn gezicht heb ik liever niets op want als ik dan ga zweten wordt het zo vies… Is daar al een oplossing voor? 🙂

    Beantwoorden
  • Margot

    2 juni 2015 at 08:27

    Zonnebril durf ik zelf in de winter opzetten als de zon echt aan het priemen is! Dat pieren met je ogen vind ik zo vermoeiend!
    Ik smeer ook wel vaak als ik ga hardlopen. Ik gebruik de Lancaster sun sport dry touch. Is wel maar een 20 SPF maar is echt totaal niet vettig en wordt ook niet vettig wanneer je begint te zweten! Please lancaster maak hem nu nog in 30 SPF dan ben ik helemaal tevreden!

    Beantwoorden

Geef een reactie